Lastentarhanopettaja

Vierailija

Onko täällä ketään valmiita lastentarhanopettajia? Tai opiskelevia sellaisia? Ja sattuisiko vielä olemaan Oulun yliopistossa sen käyneitä (muutkin toki käy)?

Haluaisin tietää vähän pääsykokeista ja itse opiskelusta? Ja onko työllistyminen ollut helppoa? Entäs palkka? :) Itselläni olisi ensi keväänä tavoitteena hakea tätä lastentarhanopettajakoulutusta Oulun yliopistoon ja olisi kiva saada ennen sitä vähän informaatiota.

Kommentit (12)

Vierailija

En tiedä onko tästä aiheesta aiemminkin keskusteltu, mutta en löytänyt. Olisin kamalan kiitollinen, jos joku voisi jakaa kokemuksiaan! :) Itse olen siis ylioppilas ja lähihoitaja. Toivoisin jommasta kummasta olevan hyötyä pyrkiessäni sisään.

Vierailija

Kannattaa hakea myös amkiin sosionomin tutkintoon, myös sosionomi on pätevä lastentarhaopettaja käytyään pedagogisia opintoja tarvittavan määrän. :)

Vierailija

Hei muakin kiinnostaisi kovasti tietää! Oon aatellu hakea keväällä ammattikorkeakouluun sosionomiksi ja erikoistua justiin varhaiskasvatukseen ja semmoseen, että saisin sen pätevyyden :)

Vierailija

Mua kiinnostaa kans jonkin verran lastentarhanopettajan ammatti, mutta en oo vielä varmaks päättäny, haenko sitä opiskelemaan. Ite oon ylioppilas ja parhaillaan päiväkodissa työharjoittelussa 1-3 vuotiaiden puolella. Ois kiva kuulla niitä ekassa viestissä mainittuja kokemuksia tai muiden lastentarhanopettajakoulutusta harkitsevien ajatuksia :)

Vierailija

Hei!

Työskentelen tällä hetkellä lastentarhanopettajana 3-5 -vuotiaiden ryhmässä. Opiskelen Jyväskylän yliopistossa varhaiserityisopettajan koulutusohjelmassa (mistä saa lto:n pätevyyden kandin tehtyään). En siis varsinaisesti ole opiskellut lastentarhanopettajaksi (pääaineeni ei siis ole varhaiskasvatus), mutta pätevyys minulta löytyy ja olen kaksi vuotta opiskellut yhdessä lto-opiskelijoiden kanssa, joten osaan varmaan jotain kertoa koulutuksestakin.
Pääsykoe on kaksivaiheinen, ensikis on VAKAVA-koe, johon ei kutsuta erikseen vaan on kaikille hakijoille avoin. Maaliskuussa muistaakseni julkaistaan vakava-kirja, joka täytyy lukea ja johon liittyviin kysymyksiin vastataan ensimmäisen vaiheen kokeessa. Itse kritisoin tuota koetta siitä, että se mittaa sellaista nippelitietojen ja pienten yksityiskohtien hallintaa eikä niinkään kokonaisuuksien ymmärtämistä. Jos vakava-koe menee hyvin, tulee kutsut toiseen vaiheeseen, jossa on ryhmätehtävä, yksilöhaastattelu ja taideaineisiin liittyvä tehtävä. Jos kaikki menee hyvin, kutsuukin opiskelut :)
LTO-koulutus on kolmivuotinen, eli kandin tutkinto riittää pätevyyden saamiseen (halutessaan voi toki jatkaa maisteriksi asti). Koulutus koostuu yleisista kasvatustieteen opinnoista (oisko ollu 25 op) ja sit varhaiskasvatuksen perus ja aineopinnoista. Lisäksi tehdään kieliopintoja sekä sivuaineopintoja.
Työllistyminen riippuu ihan hirveästi siitä missä haluaa niitä töitä tehdä (lähinnä siis paikkakunnasta). Esim. Jyväskylässä valmistuu niin hirveesti alan ihmisiä, että paikoista on kova taistelu. Jossain muualla voi päästä helpommin. Käsittääkseni ltoilla on kuitenkin sama ku luokanopettajilla, pätevistä on pulaa. Palkkaus on reilut 2200 euroo kuussa.
Jos tiedät ehdottomasti haluavasi ltoksi en suosittele hakemaan sosionomin koulutukseen, se on kuitenkin aivan eri koulutus eri painopisteellä, vaikka pätevyyden ltoksi voikin saada tekemällä harjoittelut ja opinnäytetyöt lapsiin suuntautuen. Ja ennenkuin kukaan vetää hernettää nokkaan, en väitä etteikö sosionomi voi olla pätevä lto, lähinnä pätevyys on eri tavalla painottunut. Molemmille ammateille on oma paikkansa ja tarpeensa.

Vierailija

Kiitoksia vastauksesta! En ole pitkään aikaan käynyt täällä. Vakavassa olin just tiistaina ja olihan se aika kamala vaikka olin lukenut tosi paljon :/ hirveesti muitettavia pikkuasioita.

applestar

Sosionomi, joka on opiskellut vähintään 60 op varhaiskasvatukseen liittyviä opintoja on aivan yhtä pätevä toimimaan lto:na kuin yliopistonkin käynyt. Sosionomin katsontakanta tulee lastensuojelu ja perhetyön kannalta. Juuri tänä päivänä kävin työhaastattelussa päiväkodissa ja johtaja sanoi ottavansa enemmin sosionomeja tehtävään kuin yliopiston käyneitä. Nykypäivänä perheiden ongelmat ja vanhemmuus ovat monelle haasteita, sosionomin opeilla on mahdollista tukea koko perhettä ja lapsen tervettä kasvua.

jenni.r

olen pian valmistumassa lastentarhaopettajaksi. pääsykokeet olivat minulle melko vaikeat, mutta onneksi selvisin. vakituisen työpaikan saaminen on tosi vaikeaa ja pitää olla valmis antamaan paljon periksi työpaikan sijainnin ja palkan suhteen, mikä on sääli :/ tottakai voi olla niin, että eri alueilla on eri juttu..

lto

No ne on taas niitä makuasioita, päiväkoti, jossa minä työskenteLen ltona ei taas palkkaa sosionomeja ltoksi. Jokaisella alalla olevalla on varmasti oma mielipiteensä asiasta ja mielipide riippuu varmasti paljon siitä onko yliopiston käynyt vai amkista valmistunut. 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat