Atoopikot huomio!

Seuraa 
Liittynyt15.1.2011

Olisi kiva saada puhua muiden atoopikkojen kanssa arjesta jne.. Jonkinlainen ryhmä jos saataisiin kokoon, koska mehän kaipaamme tukea ja ymmärrystä. Harmittaa myös kun avokkini joutuu kärsimään takiani,Muilla samaa syyllisyyden tunnetta?
Olisi mukavaa kuulla muiden atoopikkojen elämän tavoista ja päivistä. :) Koska me tiedämme kuinka piinallista tämä on. Olisi myös kiva tietää ammatti tai opiskelu ala. Lääkityksenkin voi ilmoittaa.

Minulla on mm.
Kortisoni voidetta
Aqualan L perusvoide
Kortisoni pohjainen silmävoide
Geeli päänahan ihottumaan
Helokkiöljyä
Kalaöljyä
Ja eilen aloitin gluteiinittoman ruokavalion.

Olisi kiva saada ''Atoopikko kavereita'' Jotta voisimme tukea toinen toisiamme tämän hirveän ihottuman jyllätessä :)

Kiitos jos joku lähtee mukaan keskusteluun.

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

Hei tää on mahtava idea! Itelläni on atooppinen iho ja kärsin usein pahasta ihottumasta, olisi mukava jutella muiden samasta ongelmasta kärsivien kanssa...

Kesällä mulla oli tosi paha ihottuma kämmenissä niin ihotautilääkäri määräsi Ceralania ja Locoidia (eli kortisonivoidetta). Olin myös ulkomaanmatkalla ja siellä ihottuma paheni niin että sain neljää eri lääkettä :/ Tällä hetkellä ihottumaa ei juurikaan ole niin käytän ainoastaan Ceralania useita kertoja päivässä jottei iho halkeilisi. Eli "oireeton kausi" on toistaiseksi menossa, nyt iho on vaan todella kuiva.

Ja tiedän ton syyllisyydentunteen, silloin kun ihottumaa on, niin mun hermot on ainakin todella kireällä, tosi ikävää kun poikaystävä joutuu siitä kärsimään. Niin ja ite opiskelen siis fysioterapiaa. Millä alalla/missä ammatissa sä oot? :)

Emmic
Seuraa 
Liittynyt15.1.2011

Jännittää hieman pystynkö kaymään kouluni loppuun olen nimittäin hotelli ja ravintola alalla :s Mutta rasva on paraskaveri :D Mukavaa että kiinnostuit ideastani :) Koska aina välillä on päiviä kun tarvitsisi saman kaltaisen juttelu kaverin :) Kuinka kauan oot vaivasta kärsinyt?

Vierailija

Moikka :) Kiva että aloitit keskustelun aiheesta. Oon joskus miettinyt, että ois kiva jos Cosmossa ois joskus juttu atopiaan liittyen.

Olen parikymppinen ja työskentelen asiakaspalvelutyössä matkailualalla.
Atopiasta olen kärsinyt oikeastaan koko ikäni, välillä on ollut lähes oireettomia kausia ja välillä pahempia.

Kaksi viime talvea ovat olleet iholleni tosi hankalia :/ Nyt viime kesä ja nyt tämä syksy ovat olleet onneksi hyvää aikaa. :) Mulla atopia meni pahimmaksi elämäni aikana kaksi vuotta sitten, kun asuin asunnossa jossa oli ilmeisesti kosteusvaurioita, sitä ennen ihoni oli ollut vuosia melko hyvässä kunnossa. Onneksi se alkoi kuitenkin korjaantua, mutta aikaa siihen meni.

Mulla on käytössä hydrocortison-voide ja ACO-merkkinen kosteusvoide sekä Erisan-kosteusvoidetta. Pahimpana aikana oli käytössä kaksi todella vahvaa voidetta, en muista nyt nimiä.

Olen muuten itsekkin ollut ravintola-alalla, muuten ihan ok mut huomasin että keittiössä työskentelystä iho ei tykännyt yhtään, kun kokoajan piti lotrata vedellä ja allergian vuoksi muutenkin hankalaa.
Mut tarjoilussa ei mitään ongelmaa :)

Vierailija

Hei!

Itse oon 22 vuotias ja tällä hetkellä hoitovapaalla, opiskelen merkonomiksi. Ite olen koko elämän kärsinyt atooppisesta ihosta, mutta nyt viime vuosina pahentunu :/. Kesäisin mulla ei ole ikinä ihottumia tai mitä nyt pieniä mutta niitä ei niinkään lasketa xD. Talvet on ihan tuskaa sillä iho halkeilee ja kutisee ja punottaa jne. Aina ennen ihottuma on ollu taipeissa mutta viimevuosina levinny, nykyään kaulassa, silmienympäristössä ja muualla kehoa.

Pahimpina kausina käytän kortisoonia pahimpiin kohtiin, muuten aqualin voiteita tai vieläkin etsin sopivaa kosteusvoidetta, olen siis apteekin hyllyt kolunnut/testannut läpi, enkä vieläkään löydä hyvää kosteusvoidetta. Kaupanvoiteet ei sovi yhtään minun iholle, niistä ihottuma pahenee vain :/. Ja kyllä turhauttaa joka talvi ihan älyttömästi, koska tuntuu ettei kukaan muu kavereistani/tutuistani kärsi samoista vaivoista. Joten mukavaa kun täällä jollokin muullakin on samoja tuntemuksia,joista voidaan jutella.

Emmic
Seuraa 
Liittynyt15.1.2011

Tuntuu aina niin turhauttavalta, kun ei ole kavereita joilla olisi sama ongelma (onneksi kylläkin) niin ei voi niillekkään puhua oikeen ja päivät jolloin ei vai kertakaikkiaan pysty olemaan koulussa tuntuvat erittäin pahalta, pelkään että joku ajattelee että vain pinnaan vaikka asia ei todellakaan ole niin.

Ja se ettei avokki täysin ymmärrä tilannetta. Onneksi jaksaa aina rasvailla :)

Onko teillä ollut aikoja jolloin mieli on ollut todella pahasti maassa vai olenko ainoa joka on ajatellut että olis helpompi vain luovuttaa? En siis ole ikinä suunnitellut itselleni tekevän mitään, mutta että on vaan tullut olo että olisi vain helppoa luovuttaa?

Ja missä kaikkialla ihottumanne oleskelee? :)

On erittäin mukavaa että olen saanut keskustelun aikaan, ja olen aivan innoissani.

Tein tänään elämäni ensimmäisen gluteettoman kakun ja se on järjettömän hyvää :)
Oletteko te kokeilleet viljatonta ruokavaliota?

Vierailija

Joo kyllähän tätä ihoa sais olla kokoajan rasvaamassa. Mulla on taipeissa, käsissä, jaloissa, niskassa, kaulassa, ja naamassa :/ elikkä jokapaikassa. Mun äitillä on keliakia, niin kyllä gluteenittomat ruuat on tuttuja,mutta en oo ite ainakaan kokonet viljatonta ruokavaliota.

Tosiaan ite vieläkin etsin hyvää kosteusvoidetta mikä oikeasti kosteuttaiski, mutta tuntuu ettei mikään ole hyvä.

Ei kannata luovuttaa kyllä kaikki hoituu ja selviää ajallaan :)

HiltoninPariisi
Seuraa 
Liittynyt6.7.2011

Hei täällä yks atoopikko ilmottautuu! Pääsin just vast lukiosta, ja pidän nyt välivuotta... Oon päättäny, etten hakeudu sellaselle alalle joka ei ns. sovi mun iholle :D Haluaisin kyllä ehkä johdon assistentti -kouluun Haaga-Heliaan. Se ammatti sopis atoopikoillekin :)

Oon kärsiny atooppisesta ihottumasta koko ikäni. Pahin aika oli yläasteella, etenki seiskaluokka. Tällä hetkellä iho on hyvässä kunnossa, niinku aina kesän aikana ja sen jälkeen. Kuivuutta tosin esiintyy ympäri vuoden. Aurinko tekee todella hyvää mun iholle :) Maltan tuskin odottaa joulukuista Thaimaan matkaamme!! Viime joulukuussa kävin valohoidossa, ja se todellakin kannatti, suosittelen! :)

Käytän Ceralan tai Ceralan Plus -perusvoiteita päivittäin. Kortisonivoiteena on Advantan, mutta sitä tarvii laittaa nykyään harvemmin, onneksi. Ihottumaa mulla on käsissä, ranteissa, taipeissa ja selässä. Joskus kaulaankin ilmaantunut, mutta ei onneks pitkään aikaan :) Oon kyllä ihan sinut tän atopian kanssa, hädin tuskin ees ajattelen koko asiaa enää, siitä on tullu niin arkipäivää. Totta kai joskus talvisin harmittaa todella paljon ku iho punottaa ku viimestä päivää...

Emmic
Seuraa 
Liittynyt15.1.2011

Mul on kans nyt parempi aika menos. Suihku on mun pahin vihollinen :D Eilenkin aloin aivan yllättäen vollottamaan kun piti suihkuun mennä. :D Tuli hieman lapsekas olo, mutta minkäs teet siellä nyt on pakko käydä. usta tuntuu et toi kalaöljy auttaa koska ei nyt kutia niin paljoa kuin yleensä :)

Onneksi poikaystäväni jaksaa tukea :) Ja on suuri apu että se rasvaa selän mikä on helpotus.

Onko teillä tullut tilannetta, että teitä ollaan pidetty suurinpiirtein ruttoa sairastavana? :D Että ei ole voinut tulla lähelle että pelkää saavansa tartunnan?

Mulla ihottuma on päänahassa,kasvoissa,niskassa, kaulassa, käsivarsissa, rinnoissa, mahassa,selässä, pakaroissa ja jaloissa.

Harmittaa kosvasti etten ole enään niin skarppina joka päivä. En jaksa oikein enään edes laittautua. Joinaki päivinä laitan hiukset mutta yleensä se on se ponihäntä vaan. :S Onko teillä meikki suosituksia että pystyisi meikkaamaan ilman että iho kärsii ja vaikka että olisi kuiva niin ei siltin kutia? :)

Vierailija

Mulla on ihottuma päänahassa mutta muutenkin kaikkialla vartalossani on iho kuivaa ja kutisevaa.

Lääkäri ei ollut ihan varma onko atopia vai psoriasis kun osa oireistani sopisi psoriakseen ja osa atopiaan. Nyt sain sitten testiksi psoriakseen sopivia lääkevoidetta.

Rasvaan Aqualan L:llä sekä naamaa luontaistuote rasvalla. Lisäksi rasvaan kookosöljyllä vartaloa.

http://vaakamaria.blogspot.com/

Vierailija

Moi, täällä atoopikko myös!

Mulla siis pari vuotta sitten todettu atooppinen ihottuma, oireilee lähinnä käsivarsissa, rintakehässä, kaulalla ja joskus kasvoissakin. Itsellä kaikkein häiritsevintä on ihottuma silmäluomissa ja sen yhteydessä silmäluomien turvotus. Ei oo nimittäin kiva herätä aamulla niin että silmät on melkein turvonneet umpeen, hyvä kun kehtaa näyttää naamaansa missään silloin kun oireet iskevät (onneksi harvoin). Ja kutisee niin perkeleesti. Toiseksi pahinta on, kun huulista lähtee nahka ja kirvelevät älyttömästi. Tätä kutsutaan kuulemma atooppiseksi huuli-ihottumaksi.

Nyt pelottaa että miten ensi talvena käy kun pakkasilla iho tahtoo kuivua rutikuivaksi. Käytän tällä hetkellä Avènen Tolérance extrême rasvaa kasvoihin mutta se ei taida olla tarpeeksi tuhtia talveksi. Olen kokeillut joitain muitakin apteekin rasvoja, mutta en ole tykästynyt erityisesti yhteenkään. Olisko kellään suositella hyvää kasvorasvaa?

Vierailija

Oi, ihanaa päästä atopiakeskusteluun:) Itsellä ollut atooppista ihottumaa lapsesta asti, välillä mennyt pois ja nyt viime vuosina tullut taas takaisin. Lapsena ihottuma pysyi enimmäkseen taipeissa, iho kuitenkin oli kuiva kauttaaltaan. Nykyään iho on kuiva ja kutisee oikeastaan kaikkialta, silmien ympärystä, kaula, käsivarret, selkä... Toissatalvena tilanne oli pahimmillaan.

Nyt n. 2 vuoden aikana ei oo ollut monta päivää, ettei tarvisi ollenkaan rasvaa. Joskus kesäaikaan jalat on niin hyvässä kunnossa, että ne voi jättää jopa suihkun jälkeen rasvaamatta, onneksi sentään...

Rasvoja käytän tällä hetkellä Aqualan duo ja Ceralan plus perusrasvoina, satunnaisesti Abo base oily creme (oli aivn mahtava silloin kun iho oli oikeasti pahimmillaan). Vahvempia rasvoja sitten sibicort ja bemetson, näistä bemetsonia saa kai vain reseptillä? Päänahassani ei ole ihottumaa, mutte erityisesti talvella sekin kutiaa. Olen silloin vaihtanut apteekin shampooseen, muuten käytän ihan kaupan kosteuttavia shampoita. Kokeilin viime talvena pestä päänahkaa oliiviöljyllä, mutta en oikein tykännyt tuloksesta- ei auttanut niin kamalasti ja hirveä työ pestä se öljy pois hiuksista.

Äidilläni on ollut minun ikäisenäni samanlaisia oireita, ja onneksi menivät pois sitten vanhemmiten, toivottavasti minullakin... Ja on kyllä mukavaa, kun lähipiirissä on edes yksi joka ymmärtää tämän kutinan:) Poikaystävääni häiritsee se, kuinka raavin öisin ja lakanat on verisiä/rasvaisia ja valvotan häntä. Myöskään minun silittely ja pussaaminen ei aina ole se mieluisin homma hänelle, kun olen rasvasta limainen ja maistun kortisonilta. Onneksi on kumminkin niin ihana, että tajuaa etten voi tälle mitään / teen parhaani että iho olisi hyvä. MOnesti oon myös sanut selkähieronnan rasvauksen yhteydessä:)

Vierailija

Ja täällä myös yksi atopiasta kärsivä nuori nainen... Voi mistä edes aloittaisin!

Tosi kiva että törmäsin tähän keskusteluun, itselläni kun ei kauheasti ole atopiasta kärsiviä kavereita joille voisin valittaa ainut läheisempi kohtalontoveri on poikaystäväni paras kaveri, voin kuvitella kuinka tuskissaan poikaystäväni on kun saa kuunnella tätä marinaa joka tuutista...

Mulla on ollut atooppinen iho ihan pienestä pitäen. Se oli todella paha n. 5-9 vuotiaana ja taas 13-14 vuotiaana. Mulla oli ainakin muistaakseni iho tosi hyvässä kunnossa lukion ykkösluokalla, tosin tää mun "hyvässä kunnossa" on aika suhteellista kun oon aika törkeeseen tottunut Mutta silloin pystyin esim. meikkaamaan ihan normaalisti, joskus oli silmäluomissa ihottumaa muttei muuten oikeastaan näkyvillä paikoilla.

Noh, viime syksynä sitten pamahti ja oikein urakalla! Aloin seurustella poikaystäväni kanssa ja hänen perheessään on kissa. Koko episodi alkoi sillä et aamulla oli silmät ja huulet turvoksissa. Myöhemmin tuli aina vaan enemmän ja enemmän ihottumaa ja muuta. Kävin allergiatesteissä HYKSissä ja todettiin vaan että en ole yhtään millekkään allerginen. Se oli sitä atooppista ihoa vaan.

Viime talvi oli ihon kannalta mun elämäni pahinta aikaa. En tosiaankaan halunnut luopua suht uuden poikaystäväni seurasta enempää ja samalla kärsin suoraan sanottuna iha hirveästä ihottumasta erityisesti kasvoilla ja käsissä. Mut en sitten uskonut vaan kävin sitkeästi aina poikaystävälläni heti kun iho oli vähän parantunut ja rumba alkoi alusta. Viime keväänä sitten vähennettiin poikaystävällä oleskelua ja ilmojen lämpeneminen ja aurinkokin auttoi ongelmaan.

Kesällä mun iho oli ihan ok, jotain "kohtauksia" tuli silloin tällöin, jossain vaiheessa viikon välein. Aamulla kun heräsin, oli huulet vähän turvonneet ja siitä tiesin että jahas, taas sitä mennään. Nyt oon kuitenkin viimeset pari kuukautta saanut nauttia ihmeellisen hyvästä ihosta. Ja oon niin onnellinen, että mun kasvoihin sitä on enää harvemmin tullut

En jaksa edes listata mitä kaikkia rasvoja oon käyttänyt tai mitä multa löytyy. Mutta suosittelen kaikille, joilla on vaikea atooppinen iho, rasvaa nimeltä Protopic. Se on reseptirasva, ja sitä saa vain tuskallisen pienissä tuubeissa (ja tietysti hyvään hintaan...) mutta hittovie se toimii! Ainut miinus mulla sen käytössä oli se, että se aiheutti varsinkin alussa mulle aina huuliherpeksen. Riski tähän on siis noin 1/1000 ja tietysti mä oon sielä onnellisten joukossa. Kesällä kun en kyseistä rasvaa käyttänyt niin iho oli selvästi huonompi. Nyt kun oon taas uskaltanut sitä käyttää (eikä huuliherpestäkään oo ilmaantunut!) niin iho on huomattavasti paremmassa kunnossa.

Vahvemmista rasvoista oon käyttänyt myös Sibicortia, Duocortia ja Elideliä. Elidel on Protopicin ohella kortisooniton voide ja mun mielestä toimii paljon paremmin kuin kortisonivoiteet. Ja on taas tietysti kallis... Perusvoiteena käytän Ceralania, Aqualan L ja Abo Basea, sekä tietty kaikenlaisia muita satunnaisesti. Oon aikamoinen sekakäyttäjä... Syön kanssa antihistamiinia (Histec) ja jotain sinkki tabletteja. Toi Histec auttaa onneksi vähän kutinaan.

No olipas romaani, mutta sainpahan nyt purettua jonnekkin!

Vierailija

Ah, tämä Protopic... Sitä on ilmeisesti kahta vahvuutta (tai useampaa?). Ilmeisesti lääkäri teki virheen määrätessään sitä minulle silmien ympäryksiin ja silmäluomiin käytettäväksi, ja kirjoitti reseptin siihen vahvempaan. Sehän sitten poltteli ja kirveli iholla aivan helvetillisesti... Kokeilin kerran ja siihen se jäi. Lahjoitin lähes täyden tuubini äidilleni, ja hänen pahaan käsi-ihottumaansa se kyllä tepsii, ilman kirvelyjä. Että toimii kyllä siis mutta kannattaa kokeilla varovasti! Ja varoa lääkäriä, joka ei ilmeisesti osaa asiaansa/on huolimaton.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat