Aknesta..

Vierailija

osaiskohan joku antaa mitään hyviä vinkkejä? Mulla oli tosi paha akne vajaa vuosi sitten ja se ilmeni pahimmin selässä. Söin siihen isotretinoin kuuria puoli vuotta ja kaikki hävis mutta arvet jäi. Nyt kun lääke on noin kuukausi sitten lopetettu, alkaa aknea tulla taas.
Osaako joku sanoa että onko jotain ns. kotihoitoa tälle ettei koko ajan tarviis olla menossa ihotautilääkärille kun sekään ei ihan ilmaista lystiä ole.. ? :/
ja kuurina Isotretinoin oli TODELLA rankka etten välttämättä sitäkään ihan heti uudestaan lähtis hakemaan.
Mielessäni myös kävi, kun ihotautilääkäri selitti mistä akne johtuu (jostain hormonihäiriöistä) että saako näitä hormonipitoisuuksia tavallaan jollain keinolla tasapainotettua? Ja tässä vaiheessa jo sanon että e-pillereitä lääkäri ei minulle määrää eikä mitään hormonaalista ehkäisyä.

Suuri kiitos kaikille jotka vaan pystyy auttamaan tai kertomaan jonkinlaisia vinkkejä! :)

Kommentit (6)

Vierailija

Hei Nansku!

Olen kanssasi samassa tilanteessa. Olen nyt syönyt Isotretinoin-kuurin (puoli vuotta) ja nyt lääkkeen lopettamisesta on kulunut miltei kuukausi. Kaikkea kuuri ei vienyt pois, mutta auttoi kyllä huomattavasti akneen. Tässä vaiheessa kuitenkin lopettamisesta on kulunut niin vähän aikaa, ettei tiedä, mitä vielä tapahtuu.

Löysin hyvän artikkelin aiheeseen liittyen: http://www.mehilainen.fi/viimeisin-hoito-akneen

Isotretinoin on viimeisin ja tehokkain keino aknen hoitoon. Usein kuurin joutuu kuitenkin syömään uudelleen. Tiedän, että kuuri on todella rankka, mutta mielestäni se on ainakin omalla kohdallani ollut sen arvoista, nimittäin olen kärsinyt paljon aknestani ja mm. itsetuntoni on ollut välillä sen vuoksi pohjalukemilla.

Sinuna varaisin ajan samalle iholääkärille. Hän varmasti tietää, mitä kannattaa kokeilla seuraavaksi :)

Vierailija

jep, hoidoista toi on paras!

Mut sellanen pointti vielä... yhdellä ystävälläni jatkui todella paha akne aina teinivuosista parikymppisiin saakka ja kun se ei vaan mihinkään lakannut tai lieventynyt, ihotautilääkäri määräs myöskin lääkkeet, MUTTA kyseli myös paljon ystäväni syämisistä ja ruokavaliosta & anto ohjeita parempaan syömiseen.

Kaveri jätti kaiiikkkki sokerit pois samalla ku veti noita lääkerkuureja & alko tosi paljon helpottaa. eli ilmeisesti ei siis ainakaa oo pahasta jos syö paremmin :)

Vierailija

Joo ja mulle on kans sanottu että vitamiini tabletit auttais.. Ja sit autto huomattavasti mustapäihin selässä kun joka ilta pyyhki selän Neutrogenalla.. Se nyt vaan on nyt pikkasen jäänyt, mutta pitäs varmaan taas alottaa vähän aktiivisemmin :)

Vierailija

Heippati!

Täällä kans yks aknesta kärsivä :D Ootkos käyny kosmetologilla? Se on kyllä aika kallista lystiä, mut se vois esim tehdä ihokartotuksen ja neuvoa oikeanlaiset aineet (kannattaa kysyä omalle lompakolle sopivia aineita, kauneushoitoloiden aineet on usein aaaivan kamalan kalliita).

Itse ajattelin ensin, että mun iho on rasvainen (koska se oli rasvainen) ja käytin paljon rasvoituvalle iholle tarkotettuja aineita. Loppujen lopuksi se rasvasuus johtukin siitä, että käytin aivan liian vahvoja rasvoja ja kasvovesiä. Esim nuo Clerasilit ja neutrogenat on minun ymmärtääkseni aika kuivattavia (koska sisältävät alkoholia), eli iho reagoi niihin hyvin voimakkaasti, lisäämällä juuri talin tuotantoa. Itsellä on ollut tosi hyvät kokemukset esim vichyn normaderm tuotteista. Parhaimmiksi oon ylipäänsä kokenut sellaset hyvin kevyet voiteet (ACOlla on myös kivoja ja edullisempia aineita ku esim vichyllä) Mutta niin myös nuo arvet ja esim paksuuntuneen tuntuinen iho tulee liian voimakkaista aineista. Ei kannata myöskään kuoria ihoa liikaa, sekin saa aikaan puolustusreaktion.

Mutta niin pääpointtina yritän nyt kertoa, että kanattaa käyttää mieluummin kuivalle iholle tarkoitettuja superkosteuttajia kuin rasvaiselle iholle tarkoitettuja kuivattajia.

Niin ja loistava vinkki finnien hoitoon!
Kun tuntuu et finni on tulossa, ni kannattaa laittaa siihen silmänympärysvoidetta, ni se ei välttämättä edes nouse! Se myös nopeuttaa finnin parantumista :)

Vierailija

Olen 14v tyttö, harrastan tanssia n.20h viikossa maailmanmestaruus tasolla, joten hikoilen paljon ja kärsin aknesta selässä. Kaikista pahin alue on kaikki missä vaatteet kuten urheiluliivit ja shortsit hankaavat..voiko hankaavat vaatteet aiheuttaa näppyjä? Yritän aina tuntien välissä pyyhkiä selän hiesta mutta aina se ei onnistu. Luuletteko että se voisi auttaa? Käytän myös aloe vera tuotteita sekä sisäisesti että ulkoisesti. Olen käyttäny tuotteita lähes kuukauden,tuloksetta, toivon että se auttaa lähiaikoina. Olen kärsinyt ja kärsin itsetunto ongelmista. Olin 12 vuotiaaseen asti erittäin ylipainoinen, kaikki haukkuivat läskiksi yms. kun laihduin murrosiän ohella sain finnejä. Aluksi vain kasvoissa ja käsivarsissa. Myöhemmin kun olen alkanut treenata enemmän näppyjä tuli rintakehään ja niskaan ,sieltä se on levinnyt. Olen koko tyttö kaulasta reisiin asti näppyjen peitossa. Akne on selässä sekä pakaroissa. Haluaisin aknen pois mahd. nopeati varsinkin selästä koska me treenataan välillä pelkässä urheiluliiveisä ja olen ainoa tälläisllä iholla nii se vaan nolottaa minua ja saa minut tunteemaan vain enemmän oudoksi ja itsetuntoni laskee kokoajan. 

Mietitte varmaan että olen vielä niin nuori että ei minulla ole huolta mutta juuri minun iässäni iholla on ehkä suurin merkitys. Kuulen aina kun koulun vessassa on joku aivan paniikissä kun on saanut hiusrajaan pienen finnin.Se saa minut miettimään että olenko tosiaan ainoa nuori joka kärsii näin pahoista iho-ongelmista! Arvostaisin jo voisitte antaa minulle joitain vinkkejä aknen hoitoon joka sopii nuorelle tanssijalle :) Kiitos :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat