Rahaongelmia opiskelijalla

Vierailija

Miten te muut opiskelijat pärjäätte rahallisesti? Kuinka paljon teette töitä opintojen ohella? Otatteko opintolainaa? Avustavatko vanhempanne teitä?

Itselläni on alkamassa viimeinen vuosi ammattikorkeakoulussa ja rahatilanne on todella heikko. En ole tähän mennessä joutunut nostamaan opintolainaa ja toivon, että en joutuisi nostamaan enää viimeisenkään vuoden aikana. Nyt vain ahdistaa, kuinka pärjään.

En saanut kesätöitä kuluvaksi kesäksi, vaikka tein kaikkeni saadakseni. Opintotuesta vuokran maksun jälkeen käteen jää vaivaiset 5,50€. Tilini saldo tällä hetkellä on 46€ ja edessä on pitkä talvi. SYksyksi sain töitä siten, että saan tunteja noin 15 yhdelle kuukaudelle eli ei kovin mahtavasti. Toki parempi tuo kuin ei mitään. Vanhemmilla ja minulla ei ole koskaan ollut kovin lämpimät väli, joten heidänkään pussille en kehtaa mennä, tosin heidänkin tulot ovat sellaiset, ettei niistäkään paljon ylimääräiseen jää. Säästöni kuluivat kesän aikana vuokriin, kosksa opintotukea en pystynyt kesältä nostamaan, joten säästötilin saldo näyttää nollaa...

Mitä tällaisessa tilanteessa kannattaisi tehdä? Onko kenelläkään kokemuksia? Oloni alkaa olla todella tukala, enkä tiedä mitä teen.... Onko laina ainoa vaihtoehto?? Auttakaa rakkaat cosmolaiset!

Kommentit (6)

Vierailija

Toi sun tilantees vaikuttaa joo kyllä aika tukalalta. Mä opiskelen toista vuotta amk:ssa ja varsinkin viime syksy oli tosi tiukkaa itelle. Siks päätin itkien ottaa sen lainan. Ja en oo kyllä kovinkaan katunut. Se 800 €/ kk lainan kanssa ei oo myöskään paljon, mutta eipähän tartte koko aikaa miettiä millon laskuja saa maksettua. Ja siis yks hyvä keino on yksinkertanen excel-budjetti, merkkaa siihen menot ja tulot ja kattoo sit seuraavana kuuna mitä kannattaa tehä erilailla että raha varmasti riittäis! :)

Mitä alaa muuten opiskelet? Mä vaan, että lainan ottaminen mulla helpotti kun tajusin opiskelevani alalaa, jolla on hyvät työllistymisprosentit. Eli sen sais maksettuakin takasin ilman että korko-osuus kasvaa pilviin.

Mutta toivottavasti tilantees selviää ja saat rahaa käärittyä kokoon. Ja opiskelujen oheisen työn hakeminen kannattaa koko ajan. :) vaikka sulla onkin jo toi yks työ niin hakemuksia vaan muihinkin mestoihin!

Vierailija

Eipä sulla taida olla ihan hirveästi vaihtoehtoja. Mikäli et saa tai voi lainata rahaan vanhemmilta, niin vaihtoehtoina taitaa olla vain laina ja työnteko.

Tiukassa rahatilanteessa kannattaa miettiä olisiko mahdollista tinkiä jonkun kulutustottumuken kohdalla, jotta rahaa säästyisi. Tosin opiskelijana olet varmaan nyt jo miettinyt aika tarkkaan mitä kannattaa hankkia.

Ja tietty voit yrittää myydä turhia tavaroita tai vaatteita mikäli sellaisia kaapista löytyy. Solussa asuminen on yksiötä halvempaa.

Vierailija

Vaikuttaa tosi tukalalta, että ei taida olla paljon vaihtoehtoja, ellei töistä tule enemmän kuin ajattelit.Kannattaa käydä juttelemassa pankin kanssa. Itse kävin ja on auttanut tosi paljon, kun sai tietää ihan perusasiota.

Luultavasti tästä ei ole tällä hetkellä apua, mutta vinkiksi tulevaisuudessa: sossusta saa rahaa kesällä, jos ei pysty opiskelemaan, jolloin saisi opintotukea, silloin pitää viedä kylläkin tilioteita sossuun, mutta on sekin tyhjää parempi.

Vierailija

Kannattaa olla tarkkana myös sen työnteon kanssa - ne osaavat kyllä katsoa että ahaa osaat elättää itsesi ja laittavat tuet tauolle. Kannattaa ihan vaikka varata aika sinne kelalle ja kysyä että miten paljon saat tehdä töitä ettei ne ota sulta kuitenkaan tukia pois.

Minä en pysyisi elämään ilmaan opintolainaa. Asuntoni maksaa 320€/kk. Puhelinlasku on n.30€, mokkulalasku 15€, sähkö maksaa 3kk välein jotain 70€, ruuat maksaa kuussa n.150€ jos oikein pinnistelee.

Minulle jää vuokranmaksun jälkeen n.19€ rahaa käteen, jos en ottaisi lainaa joten minulla siis ei ole vaihtoehtoja...

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat