Mitä kihlaus merkitsee nykyään?

Seuraa 
Liittynyt16.8.2011

Miten te käsitätte kihloihin menon ja kosinnan? Ollaan poikakaverin kanssa mietitty kihloihin menemistä, vaikka itse olen vasta viittä vaille täysikänen, eli moni varmasti aattelee että voisin ihan hyvin odottaa vielä monta vuotta ennen kun menen kihloihin. Voin kuitenkin ihan hyvin kuvitella eläväni loppuelämäni nykyisen kanssa. Ennen häntä en itsekkään uskonut että nuorena kannattaa kihlautua tai ylipäätänsä sitoutua mutta nykyinen on muuttanut mieleni tässä asiassa.

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Kihlaus on lupaus avioliitosta, eli jos kihloihin menee niin sen pitäs tarkottaa sitä, että sitte myös mennään naimisiin jossain vaiheessa. Se tarkottaa pysyvää sitoutumista toiseen ihmiseen, rakastamista vaikeinakin aikoina, halua selvittää suhdetta hiertävät asiat/ongelmat ja jatkaa yhdessä eteenpäin. :)

Ite oon jonkun aikaa jo ollu täysikänen ja seurustellu rakkaani kanssa pian 1,5 vuotta. Kyllä me on kans kihloihin (ja naimisiin) ajateltu mennä tässä 5 vuoden sisällä. :)

Vierailija

Oon samaa mieltä silentSCREAM 'in kanssa. Eli mun mielestä kihlaus on lupaus avioliitosta ja yhdessä selviämisestä. Eihän sillä mitään laillista merkitystä ole, mutta mun mielestä pitäis edelleen vaalia joitain samoja arvoja kuin ennenkin. Eli kihloihin ei mun mielestä pidä mennä liian löysin perustein.

Me ollaan poikaystävän kanssa puhuttu kihloihin menosta (mä 19, mies 23) ja ajatusmaailmamme ovat samat sen kannalta, että kihloihin mennään, kun hääpäivän pystyy vuodenajan ja vuoden säteellä kertomaan, meillä on varaa alkaa perustaa perhettä ja varaa järjestää meidän näköiset häät. :) eli menee varmaan vielä parisen vuota ainakin ennen kun mä sormuksen sormeeni saan. niin ja siis, kosinta ainakin meidän parisuhteessa tulee olemaan täysin poikaystävän harteilla. :)

Vierailija

Oon ihan samaa mieltä silentSCREAM'in ja Cherry19 kanssa eli kihlaus on lupaus avioliitosta ja siitä että lupaa olla toisen kanssa loppuelämän.
Nyt on hirveesti yleistynyt kaikki "teinikihlaukset" eli ollaan yhessä pari kuukautta, mennään kihloihin ja erotaan parin viikon päästä.. Itse en ymmärrä sellasta:o mun mielestä kihloihin mennään kun seurusteltu jo jonkin aikaa, ja on ihan oikeasti valmis olemaan yhdessä :)

Vierailija

Tietenkin kihlaus merkitsee yhäkin lupausta avioliitosta. Ei teinien rengastamisinto muuta koko käsitettä. Ei koirakaan muutu kissaksi, vaikka kuinka nuoriso sitä alkaisi siksi kutsua. Jos olet valmis menemään naimisiin, niin siitä vaan. Jos taas haluat vaan sormuksen sormeen, niin älä kutsu sitä virheellisesti kihlautumiseksi, koska silloin se on vaan joku seurustelusormus.

Vierailija
Pixie

Tietenkin kihlaus merkitsee yhäkin lupausta avioliitosta. Ei teinien rengastamisinto muuta koko käsitettä. Ei koirakaan muutu kissaksi, vaikka kuinka nuoriso sitä alkaisi siksi kutsua. Jos olet valmis menemään naimisiin, niin siitä vaan. Jos taas haluat vaan sormuksen sormeen, niin älä kutsu sitä virheellisesti kihlautumiseksi, koska silloin se on vaan joku seurustelusormus.

Tämä kuvaa mun mielestä tilannetta paremmin kun hyvin.

Juuri asiasta erään kaverin kanssa puhuttiin, joka on siis sitä mieltä ettei koskaan tahdo naimisiin, mutta kihloihin voisi mennäkkin.
Mutta mikä pointti tässäkin on sitten?

Avioliitto on kuulemma kahlitsemista.. mm. eroamisesta tulee hankalampaa, kaikenmaailman paperi sotkuja ym. Ehkä tässä kuvastuu tämän päivän ajattelu tästä hommasta, mietitään jo valmiiksi se kuinka pitää päästä irti jos ei toimikkaan. No, miksi pitää sitoutua sen kihlojenkaan "verran" jos pelko siitä ettei homma toimikkaan on olemassa? Ja jos kokee että on löytänyt sen ihmisen jonka kanssa on ja pysyy mutta ei naimisiin tahdo, miksi sitä pitää vaihtaa niitä renkaita? Eikö se sitten riitä että molemmat sen itse tietää.. eipä riitä, vaan pitää sitä muillekkin näyttää sormuksien kautta. Huoh.

Kihlaus on lupaus avioliitosta, joka taas on lupaus rakkaudesta ja yhdessä kulkemisesta niihin viimeisiin päiviin asti. En usko että kovin moni edes pystyy tätä sisäistämään nuorella iällä, saati hetken yhdessä elon jälkeen. Itse olen seurustellut jätkäni kanssa vasta vuoden.. toki myönnän että hääohjelmia tuijottaessa on käynyt haaveena mielessä, että jonain päivänä. Mutta järjellä kun ajattelee hetken, tajuaa ettei toisesta tiedä vielä puoliakaan vaikka niin välillä kuvitteleekin.

Vierailija

Ja unohtui vielä mainitsematta, myös tässä taloudessa kosinta on miehen harteilla! Tiedä sitten miten pitkälle sitä saa odottaa tulevaisuudessa :D

mari-
Seuraa 
Liittynyt16.8.2011

Niin, olen kyllä pitkälti samaa mieltä että naimisiin tässä vielä joskus mennään. Kaverini oli sitä mieltä että miten voi olla varma että tämä on juuri se oikea, jos on ensimmäinen poikakaveri menossa. Itelläni tämä on ensimmäinen vakava suhde, muut ovat kariutuneet minun sitoutumiskammoon, josta ei enää ole tietoa. Mainitsin tästä miehelleni ja hän sanoi että minun pitää jättää hänet jos pitää muita miehiä testata. Tajusin silloin että niinhän se asia sitten menee, sen jälkeen ei ole tullut mieleenkään että jonkun muun kanssa voisi olla paremmin. Varsinkin koska olemme hirveän samanhenkiset emmekä turhasta riitele.
Välillä vaan mietityttää että entä jos oon vaan teini joka näkee asiat vaaleanpunaisten lasien läpi - ikää siis 17v. Näillä näkymin kihloihin kuitenkin mennään tämän vuoden puolella. Eikä suunnitelmiin kuulu erota parin viikon jälkeen. Tiedän kyllä nämä ihmiset jotka niin tekevät, ja olen kaukana sen henkisistä ihmisistä. Kyllä tämä tunne siitä että onnistutaan on vahvempi ku pelko siitä että tämä on vaan nuoreniänhömpötystä - kuten monet vanhemmat ihmiset sen varmasti aattelee.

Vierailija

Mie aattelen niin että kihlautuminen on lupaus siitä että ollaan loppuelämä yhdessä: hyväksytään toinen sellasena kuin se on, rakastetaan sitä sellasena kun se on, tuetaan vaikeina aikoina, jaetaan ilot kun siihen on aihetta, riidellään, sovitaan, keskustellaan, suudellaan, itketään, nauretaan.

Sit se naimisiin meno. Se tulee sit joskus kihlautumisen jälkeen. Kuinka nopeesti tai hitaasti sillä ei oo merkitystä. Naimisiinmeno on mulle juhla joka jaetaan läheisten ihmisten kanssa ja sen tarkoituksena on juhlistaa sitä että kaksi ihmistä on päättänyt jakaa elämänsä toistensa kanssa.

Luulen että käsitykseni tulee kotoani, sillä vanhempani ovat olleet kihloissa jo yli 30 vuotta. Toisaalta olen varma että vielä iskä äitin sinne alttarille taluttaa. Toisaalta mietin että mitä ne niillä avioliittopapereilla tekee kun kerta lupaus yhteisestä elämästä on annettu jo ajat sitten.

Vierailija

nykyään kihlaus ei tunnu merkitsevän yhtään mitään... :D

mutta itselleni kihlaus on merkki avioliitosta ja siitä että haluaa olla kyseisen kumppanin kanssa yhdessä loppuelämän :>

Vierailija

nykyään kihlaus ei oo enää lupaus avioliitosta.kihlattu on enemmänki "hienompi" nimike poika/tyttöystävälle, eli kihlauksella siirrytään suhteessa vähän eteenpäin. uskallan väittää että yli puolet niistä jotka menee kihloihin ei rupea suunnittelemaan heti avioliittoa. nykyään kihlaus on lähes aina alaikäisten teiniparien ihkupikkuromanssin lisäys, ennen kun viikon kestänyt suhde menee paskaksi. on toki hienoa jos joku jaksaa vielä ajatella kihlauksista vanhanaikaisesti, tosin se on aika turhaa tässä nyky-yhteiskunnassa. paskat kihlauksista, menkää suoraan maistraattiin.

Vierailija
silentSCREAM

Kihlaus on lupaus avioliitosta, eli jos kihloihin menee niin sen pitäs tarkottaa sitä, että sitte myös mennään naimisiin jossain vaiheessa. Se tarkottaa pysyvää sitoutumista toiseen ihmiseen, rakastamista vaikeinakin aikoina, halua selvittää suhdetta hiertävät asiat/ongelmat ja jatkaa yhdessä eteenpäin. :)

Ite oon jonkun aikaa jo ollu täysikänen ja seurustellu rakkaani kanssa pian 1,5 vuotta. Kyllä me on kans kihloihin (ja naimisiin) ajateltu mennä tässä 5 vuoden sisällä. :)

Kyllä kihlaus on edelleen Lupaus avioliitosta, eli kihloihin jos menee nii silloin on varma, että haluaa mennä avioliittoon kyseisen henkilön kanssa ja elää mahdollisesti kokoloppu elämä yhdessä. :)

Vierailija

Kihlaus nykyään monelle on lähinnä se kiva sormus sormessa joka kertoo muka että nyt ollaan niin vakavissaan. musta on hassua miten joku rinkula sormessa muuttaa yhtään mihinkään suuntaa suhdetta.

itse olen kihloissa ilman koko rinkulaa. lupauduimme menemään naimisiin joten olemme kihloissa. yhdessä oltiin oltu 5 vuotta ja asuttukkin parisen vuotta yhdessä ennen kun kihlauduimme. kyllä ajatuksena on pysyä yhdessä loppuelämä. naimisiin menemme 2½ vuotta kihloissa olon jälkeen.

Vierailija
silentSCREAM

Samaa mieltä! ---^

Vierailija

Itse en ees haluis "suunnitella" kihlautumista, vaan haluisin et multa kysytään haluutko tulla mun vaimoks tai jtn vastaavaa. Muutenkin tosta kihloihin menosta tehään niin iso numero. Ja ehdottomasti sen tulis johtaa avioliittoon, noita pelleilyjä on tullu lähipiirissä nähtyä. Mutta ei kukaan pysty tulevaisuutta ennustamaan, et mitä tulee tapahtumaan, mut ite tähtään siihen, et musta tulee vaimokin joskus.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat