Liiketaloutta opiskelevia/opiskelleita?

Vierailija

Itselläni on yks vaihtoehto hakea tämän viimeisen vuoden jälkeen liiketaloutta opiskelemaan, ja siksi kyselisin niiltä, joilla kokemusta on, että millaista opiskelu on ollut, millaiset tulevaisuuden työnäkymät, oliko sellaista millaista odotit ym.

Kommentit (5)

Vierailija

Opiskelen viimeistä vuotta merkonomiksi ja ei ala ollut sellainen kuin odotin, sen huomasin puolessa välissä opintoja. Ruokakaupassa työskentely oli todella yksipuolista joka oli yllätys. Viimeisessä työharjoittelussa menen 2,5 kk r-kioskille ja odotukset ovat kovat, koska siellä on kuulemma (toivottavasti) monipuolinen työ.
Yllättävän paljon pitää koneella olla ja tehdä kaiken maailman kyselyitä ja nettisivuja yms.

Vierailija

Itse olen toista vuotta opiskelemassa liiketaloutta. Koneella olemista on todella paljon, mutta myös käytännön hommia kuten näyteikkunoiden tekoa ym. on ollut. Työharjoittelussa oppii kyllä parhaiten kun osaa valita oikean paikan. Ja on ollut sellaista mitä odotinkin.

Vierailija

Opiskelen toista vuotta asiakaspalvelua ja myyntiä sekä asiakkuuksien hoitamista.

Olen tykännyt todella paljon ja ala on juuri sitä mitä odotinkin. Olen jo 20-v, joten jotkut jutut tuntuvat helpolta, koska tehtävät ovat suunnattu peruskoulusta tulleille.

Työssäoppimispaikka kannattaa valita huolella. Kannattaa ajoissa käydä kysymässä semmosesta paikasta missä oikeasti haluat olla.

Vierailija

Onko siis suunnitelmissa ammattikoulu / kauppaoppilaitos, ammattikorkeakoulututkinto vaiko kenties kauppakorkeakouluun suuntaaminen?

Itse opiskelen ammattikorkeakoulussa liiketaloutta toista vuotta. Opiskelu amk:ssa eroaa aika paljon lukiosta, koulussa olemista on vähän ja opiskelu painottuu itsenäiseen työhön ja ryhmätyöskentelyyn. Opintojaksoista riippuen. Yleisesti ottaen käytäntö olennaisempaa kuin luennoilla teorian pänttääminen.. Voi suuntautua markkinointiin, laskentatoimeen, johtamiseen, finanssialalle yms. Lähes kaikista suuntautumisaloista on yksi perusopintojakso ensimmäisenä vuonna, minkä jälkeen valitaan itseä kiinnostava suuntautuminen.

Meillä on aloitusryhmässä niin amiksen kuin kauppiksenkin käyneitä. Paljon on myös lukiosta suoraan tulleita.

Työllistyminen on suhteellisen hyvä käsittääkseni. Paljon vaikuttaa oma aktiivisuus ja miten onnistuu harjoittelupaikan saamaan. Työllistymiseen vaikuttavat myös esimehet, jotka olettavat merkonomin tarkoittavan samaa kuin tradenomi, vaikka toinen on korkeakoulututkinto ja toinen toisen asteen tutkinto. Ja sit tietty suuntautuminen vaikuttaa jonkin verran. Kilpailijoita työelämään tulee kuitenkin niin ekonomeista, merkonomeista kuin muistakin tradenomeista. (Tradenomeilla etuna korkeakoulututkinto + parempi käytännön osaaminen.)

Kannattaa keskustella oman koulun opinto-ohjaajan kanssa ja tutustua koulujen tarjontaan netissä ja esitteistä..

Vierailija

Itse opiskelin liiketaloutta ammattiopistossa. Silloin kun sinne hain, se oli ainut vaihtoehto joka vaan kuulosti mukavalta. Mutta kyllä, opiskelu oli monipuolista ja mielenkiintoista. Jos ala ei oikeasti kiinnosta, tai asiat joita sillä alalla opiskellaan kuten kirjanpito, ei sieltä myöskään helposti valmistu. Mielenkiintoa täytyy kyllä olla ja työmahdollisuuksia on vaikka mihin suuntaan.

Itse olin asiakaspalvelun ja markkinoinnin puolella. Sen kauttahan pääsisi kaikenlaisiin asiakaspalvelutöihin, sihteeriksi, mainontaan, markkinointiin jne.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat