äää kondylooma :(

Vierailija

Epäilen tässä vahvasti et olen saanut kondylooman... eli välilihan alueelle tullut valkoisia näppyjä ja vähän emättimen sisä puolellakin.. olin myös tuntevinani 2 näppyä kohdun suulla..

Ekan kerran huomasin yhden näpyn noin 2 vk sitten mutta ajattelin sen olevan ohimenevää, mutta nyt niitä on enemmän, ei nyt ihan älyttömästi mutta selvästi lisääntyneet.

Onko kellään muulla kokemuksia kyseisestä tartunnasta?
Käsittääkseni tämä on aika yleinen seksitauti, mulle tosin tullut ekaa kertaa ja oon aika pihalla nyt..

Pitääkö mun siis mennä lääkäriin vai gynelle? Joittenkin mukaan papa- testeissä ei välttämättä näy onko kondy ja sit kuulin kans et tulee olee mahdollisesti aika kallista hoitaa... ja sehän mulla tässä mättääkin kun muutin vasta omilleni ja alotin koulun johon pitää kirjoja ja työvaatteita hommata niin elän todellakin kädestä suuhun, ei siis ole varaa juosta lääkärissä ja maksaa hoitoja :( ens kuussa ehkä mutta miten nopeesti hoitoon pitää hakeutuu?

Sehän on selvää et sukupuoliyhteyteen en mene ennenkun asia on hoidettu.

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Nou paniik... Mulla todettiin kondylooma kesäkuun alussa. ilmesty välilihan ja klitoriksen päälle ensin muutamia valkoisia/osa ihon värisiä näppylöitä. Niitä tuli nopeasti kuitenkin lisää. Menin käymään sukupuolitautien poliklinikalla ja kerroin näpyistä. Lääkärit olivat todella mukavia sekä ammattitaitoisia (ei tullut syyllistettyä oloa, mitä ensin kuvittelin). Antoivat sitten Wartwc-nimistä voidetta reseptille 2kpl, koska tuubi aika pieni, muistaakseni 5grammaa. Oli kuitenkin aika tyyris. Tais yhteensä noi 2pakettia maksaa n.46€. Käytin niitä ohjeen mukaan 4viikkoa. (3päivää aamuin illoin syylien päälle ja sitten 4 päivän tauko) Näppylät sen kun lisääntyivät hoidon aikana, joten 4viikon jälkeen mars uudestaan sukup.tautien plk;lle ja siellä sitten lääkäri jäädytti näppyjä, mielestäni jäädytys ei tuntunut pahalta vaikka kuinka keskustelupalstat olivat pelotelleet.. hieman kylmä, mutta tunne meni ohitte muutamassa minuutissa. Antoi vielä samaa wartec voidetta 2kpl reseptille ja sano että uudestaan jäädytykseen jos ei auta. käytin puolitoista tuubia wartecia ja nyt näpyt hävinnyt. Olo on niin helpottunut.
Rohkeasti vaan lääkärille, itse mietin ovesta ulos kävellessäni että hienoa! eihän tämä nyt niin kauhea lekuri käynti ollutkaan vaikka alkuun hävettikin. Mitä nopeampaa hoitoa saat sen vähemmän pääsee näpyt leviämään! Jaksamisia ja aurinkoisia päiviä.
Vastailen mielelläni kysymyksiin "kokemuksella" jos kysyttävää on, itse alussa hain kun hullu paniikissa tietoa ja mietin että mitä nyt mitä nyt. Paranet varmasti näpyistä! :)

Vierailija

Olitsä minkä ikäinen noitten hoitojen aikaan? Kun mietin et onko se täys ikäisellekin ilmainen..
Miksei ne voi suoraan jäädyttää niitä sit? ja sitten kattoo tarviiko kallista voidetta...:o

Mua vaan tosissaan pelottaa tuo rahan meno eniten kun ei tää opiskelijan elämä mitään juhlimista ainakaan vielä ole ollut :/

Jotkut sanoo et ne vois lähtee iteksiäänkin pois jos vastustuskyky olis tarpeeks vahvana, mulla on ollu ennen omilleni muuttoa tosi hyvä sellainen kun en sairastellu paljoo mut nyt nää makaroonipöperöt ei vissiin riitä pitää terveenä.. mut en kyllä haluis pistää sen varaankaan

Vierailija

Itse 20v. En tiedä miksi ei voi heti jäädyttää? Kai siinäkin joku kustannus säästö kysymys että pitää ensin omakustanteisesti yrittää ja noin, mutta en osaa sanoa. Voide kuitenkin "hajoittaa" syylän pinnan niin puree varmaan jäädytyskin tehokkaammin?

Joo itsekin opiskelija, kesätöistä onneksi tuli rahaa sen verran että sai maksettua.. Asutko isollakin paikkakunnalla? Opiskelijana voit tietenkin yrittää rahaa hakemalla toimeentulo tukea? Ne maksaa reseptilääkkeet yms sairaala kulut.

Mulle lääkäri tokas heti ettei parane itsestään nää näpyt, tai sitten menee vuosia aikaa.. Mäkään en juurikaan koskaan sairastele, kuumetta päiväkodissa viimeksi?

Vierailija

Itse 20v. En tiedä miksi ei voi heti jäädyttää? Kai siinäkin joku kustannus säästö kysymys että pitää ensin omakustanteisesti yrittää ja noin, mutta en osaa sanoa. Voide kuitenkin "hajoittaa" syylän pinnan niin puree varmaan jäädytyskin tehokkaammin?

Joo itsekin opiskelija, kesätöistä onneksi tuli rahaa sen verran että sai maksettua.. Asutko isollakin paikkakunnalla? Opiskelijana voit tietenkin yrittää rahaa hakemalla toimeentulo tukea? Ne maksaa reseptilääkkeet yms sairaala kulut.

Mulle lääkäri tokas heti ettei parane itsestään nää näpyt, tai sitten menee vuosia aikaa.. Mäkään en juurikaan koskaan sairastele, kuumetta päiväkodissa viimeksi?

Vierailija

Mun kesätyörahat meni vuokraan ja takuu vuokraan ymsymsyms... kallis kämppä mut ei löytyny muutakaan....... Elokuussa kun toimeentulotukea hain vuokran maksuun nii sanoivat että enää en sitten varmaan ole asiakkaana heillä kun koulutkin alkavat.. mut kai sitä vois silti kokeilla vaikka mä inhoonkin sitä paperisotaa :P

Asun semmosella keskisuurella paikkakunnalla

Vierailija

Näin mäkin tekisin!! Mars lääkärille ja kysele miten toimia vaikka jos huono rahatilanne? Terveys kuitenkin kyseessä... Pahenee vaan.

Vierailija

No, kondyloomahan ei varsinaisesti pahene, vaan useimmiten paranee itsestään. Mutta jos sinulla se on ja jää hoitamatta, voi aiheuttaa mm. kohdunkaulan syöpää ajankanssa että sikäli varmistaisin asian.

Isekin epäilin joskus tartuntaa mutta gynen mielestä kyseessä ei ollut kondylooma ja papakin oli ok. Näpyt hävisivätkin sitten itsestään, eli mitään hoitoa tai lääkettä ei tarvittu. Mutta ehdottomasti tarkistamaan asia!

sarutobi

Minulla todettiin tänään kondylooma. Patteja tuli paljon ja lyhyessä ajassa, ja kun ne sitten bongasin, hakeuduin lääkäriin. Epäilykseni vahvistettiin: minulla oli kondylooma. Nyt tunnen itseni likaiseksi, ja epänaiselliseksi. Kuka nyt enään haluaisi harrastaa kanssani seksiä tai muutakaan intiimiä? Olen parisuhteessa, ja kumppanini tietää että olen saanut tartunnan. Meillä on seksiä ollut aina paljon, mutta nyt tuntuu, etten kykene siihen enään. Kuka haluaisi kosketella toisen syyläistä alapäätä, saatika siten nuolla sitä, tai ottaa suuhun? Kyllä tämä tauti vie voimat ihan totaalisesti, henksisellä tasolla. Oloni on likainen, en halua katsoa edes peiliin. 

luulotautinen(ko)

sarutobi, oletko käynyt vieraissa vai miten ihmeessä olet saanut tartunnan? ei kai kondylooma voi tarttua parisuhteessa puolisosta toiseen, ellei jompikumpi ole käynyt vieraissa..?

Marja

Kyllä vaan voi.

Kondylooman itämisaika vaihtelee parista kuukaudesta VUOSIIN, joten taudin alkuperää on mahdoton jäljittää, ellei kumppaneita ole tasan yksi. Virus voi olla aktiivisena (tarttuvana) vaikka ei oireile näkyvästi (eli aiheuta näkyviä syyliä).

Kondylooma on todella yleinen (ainakin sitä lääkärit sanovat aina) ja pääosin harmiton sairaus. Näppyihin on olemassa hoitoa joka nopeuttaa paranemista. Yleensä paraneminen tapahtuu ilman hoitoakin 1-2 vuodessa. Naisilla on kuitenkin tärkeää käydä säännöllisesti PAPA-kokeissa jotta onnistutaan tutkimaan ja poistamaan mahdolliset solumuutokset kohdunsuulla. Jotain yleisyydestä kertoo sekin, että kondyloomaa aiheuttava virus on HPV (Human Papilloma Virus), mistä luulette PAPA-kokeiden valtakunnallisen kutsunnan johtuvan?

Ei siis kannata pitää itseään likaisena tai huolimattomana jos saat kondylooman. Kertoo lähinnä ihmisten tiedon puutteesta kun asiasta hysterisoi.

Pieni pointti vielä, kondyloomaa (eli hyvälaatuisia kasvaimia) aiheuttavat HP-virukset edustavat 15% HP-viruksista. Loput 85% on näkymättömiä, ja niiden joukossa on pienen, keskisuuren ja suuren riskin viruksia. Eli PAPA-kokeissa pitää käydä vaikka ei olisikaan näkyviä muutoksia! Vaikka kondyloomat (huomaa ero: syylää aiheuttavat) erittäin harvoin aiheuttavat kohdunsuulla muutoksia, ei voi sanoa silloinkaan PAPA-kokeiden olevan turhia, sillä ihminen voi sairastua samaan aikaan myös noihin näkymättömiin sortteihin.

luulotautinen(ko)

OK, no, hyvä tietää! Sehän voi siis vissiin tarttua ihan "perusterveelle" ihmiselle..

Mitkä oikeastaan on kondylooman oireet? Voiko alapään kutina ja ajoittainen kirvely olla merkki siitä?

Marja
luulotautinen(ko)

OK, no, hyvä tietää! Sehän voi siis vissiin tarttua ihan "perusterveelle" ihmiselle..

Mitkä oikeastaan on kondylooman oireet? Voiko alapään kutina ja ajoittainen kirvely olla merkki siitä?

Kutinaa voi pitää oireena, sillä usein kondylooman oireita erehdytään pitämään toistuvana hiivatulehduksena. Mutta asiastahan ei voi olla varma ennen kuin näkyviä muutoksia on havaittavissa tai muiden HPV muotojen tapauksessa; nähdään papa-seulonnassa.

Jinn

Kukaan ei varmasti näppyjä itselleen halua, mutta paha näitä on välttää kun voi tarttua tilapäisissa suhteissa kortsusta huolimatta tai sitte kun parisuhteessa jätätte kortsun pois testien ollessa negatiivisia mutta virus onki ollut aktiivisena oireeton ja tarttuu. Minulla kävi niin (tuli pari pientä näppyä). Mutta kuten ihotautilääkäri sanoi minulle: vaikka kuinka vastuullisesti toimisi niin kyseinen pöpö voi iskeä.

Koska tartunnan välttäminen on samaa luokkaa kun flunssan välttäminen niin enpä ota sen kummempaa stressiä tästä. Kondomia käytän kyllä jatkossakin. Mitään oikeasti vaarallista tautia en kaipaa.

Ja siis, kuten ketjussa edellä on todettu; Hirmu moni tätä sairastaa oireettomana joten kauhuskenaariot seksielämän loppumisesta jne. eivät vastaa todellisuutta. Kondylooma oli itsellenikin suht tuntematon tauti, mutta lääkärin kanssa puhuminen autto paljon ja nyt asian kanssa on rauha.

Zemppiä kaikille joille kyseinen pöpö on iskenyt. Hoidetaan pois ja keskitytään tärkeämpiin asioihin! Ei tämä maailmanloppu ole, vaikka kaikki ikävä siltä ensin tuntuu :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat