Myyjän työ harjoitusasiakastilanne

Vierailija

Hei,

Minulla olisi haastattelun 2.vaiheessa harjoitusasikastilanne jossa oikea asiakas tulee minulle asiakkaaksi myymälässä ja esimies katsoo kuinka selviydyn siitä.

Mitä vinkkejää voisitte antaa? En ole ennen kokenut tällaista tilannetta ja haluaisin suoriutua siitä kuitenkin hyvin.

Opetetaanko minulle kassa vai mitä tähän testiin kuuluu?

Kommentit (3)

Vierailija

Minkä alan myyjä? Tärkeintä on tietysti olla rento ja kohtelias. Muista teititellä asiakasta, ellei hän ole itseäsi nuorempi. Hyvä sääntö on teititellä kaikkia itseäsi vanhempia ihmisiä - se on kohteliasta. Tervehdi asiakas HETI kun hän astuu myymälään sisään. Kysy esimieheltä jos mahdollista etukäteen, minkälaisia tuotteita yrityksessänne käytetään lisämyyntinä (esim. kioskilla "tänään olis muuten viikonlopun lottopotissa viis miljoonaa, laitetaanko rivi vielä matkaan?" mäkkärissä: "tulisiko jälkiruokaa?" vaatekaupassa: "oletko muuten huomannut, että meillä on tuohon puseroon täydellisesti sointuva huivi tässä ihan kassan vieressä...") ja yritä lisätä luonnollisesti lisämyynti tarjous asiakaspalvelu tilanteeseen.

Vierailija

Itse oon ollut muutamissa vaatekaupoissa töissä ja tehnyt myyntityötä muutenkin niin tuo teitittely voi joitakin ihmisiä ärsyttää. Kuuntele miten asiakas puhuu ja puhu itse sen mukaan. Jos asiakas puhuu kirjakieltä, niin käytä sitä itsekin, jos taas ihan mitä tahansa murretta silleen rennosti niin puhu ihan sillä tavalla kuin normaalisti puhut. :)) Mulla on myös ollut pari kertaa työhaastattelussa samanlainen vaihe ja oon vaan toiminut rennolla ja iloisella asiakaspalveluasenteella. On toiminut, koska sain molemmilla kerroilla paikan. Ihan liikaa ei kannata jännittää, koska pomosi varmaan tietää, että sua jännittää, etkä voi tietää kaikkea mahdollista, jota voisit tarvita siinä tilanteessa. Asenne ratkaisee, ja siinä vaiheessa kun arvioitte tuota asiakastilannetta, niin on hyvä oma-aloitteisesti tunnistaa ja kertoa pomolle, mikä omasta mielestä meni hyvin ja missä taas olisi parantamisen varaa ja miksi joku meni hyvin tai huonosti. Hyvin se menee! :) Niin, ja jos kassaa joudut käyttämään, niin ei haittaa, vaikka kysyisit apuakin sen käytössä. Vaikka osaisit jo kassaa käyttää, niin kassajärjestelmät on joka paikassa niin erilaisia et menee jonkin aikaa ennen kuin uuden järjestelmän oppii täysin. Parempi vaan kysyä apua kinkkisissä tilanteissa, sehän on hyvä, että osaa pyytää apua, jos tarvii. Kuhan ei koko ajan oo sormi suussa kyselemässä kaikesta. :)

Vierailija

Okei kiitoksia vastauksista, millaisia tilanteita sinulla oli? Olitko periaatteessa myyjänä kassalla vai menitkö kysymään ihan kun asiakas katselee niin neuvoa? (nämä molemmathan on myyjän työtä) Onko joku kassalla esimerkiksi vieressä ja hoitaa kassan ja minä otan periaatteessa asiakkaan vastaan?

En kuitenkaan usko että esimies olettaa että osaan käyttää heidän kassaansa heti ?

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat