Ystävyys pelkkää valhetta?

Vierailija

Olen tuntenut ystävättäreni jo vuosia. Tutustuimme ylä-asteella ja olemme olleet erittäin läheisiä siitä lähtien. Olen aina tuntenut, että hän on sielunsiskoni; kokee samankaltaisia asioita kuin minä ja ymmärtää minua parhaiten, kuin kukaan muu. Olemme jakaneet toistemme kanssa kaikki asiat; niin salaisuudet kuin arkipäivän asiat. Luulin ystävyytemme koostuvan luottamuksesta ja rehellisyydestä. Yhtenä päivänä kuulin ystävältäni, että paras ystävättäreni on valehtelija. Hän on kuulemma valehdellut suurimman osan elämästään ja kokemuksistaan minulle ja monelle muulle. Esimerkiksi monet ystävättäreni kertomat miesseikkailut olivat kuin suoraan Shakespearen näytelmästä, mutta en miettinyt niitä sen tarkemmin. Hämärää asioista tekee se, että ystävättäreni oli kertonut eräälle tutulleni keksineensä monet hänen elämässään tapahtuneet asiat.
Uutinen oli järkytys. Viime aikoina en ole pystynyt edes nukkua. Asiat vaan pyörivät päässäni. Miksi ystävättäreni valehtelisi minulle tuollaisista asioista vuosikausia? Olen arvostanut häntä monta vuotta, mutta arvostus romahti täysin. Kysynkö ystävättäreltäni suoraan asiasta vai jätänkö asian sikseen? Kuitenkaan en haluaisi menettää kullanarvoista ystävää, mutta en halua kenenkään pitävän minua pilkkanaan. Yhtenä pelkona piilee myös se, että jos otan asian puheeksi ja hän suuttuu, välimme menevät poikki. Tämän asian myötä hän voi haluta kostoa ja levittää asioitani, jotka olen jakanut vain hänelle.
En tiedä mitä tekisin......

Kommentit (2)

Vierailija

Tunnen pari ihmistä, jotka myös suurentelevat omaa elämäänsä ja haluavat saada itsensä näyttämään paremmalta muiden silmissä.

Oletko miettinyt miksi hän tekee niin? Minä uskon että tälläisellä ihmisellä on huono itsetunto/hän ei ole saanut lapsena tarpeeksi huomiota/häntä on saatettu kiusata koulussa. Sellainen ihminen on herkkä haukkumiselle ja arvostelulle.

Kyseessä on kuitenkin paras ystäväsi? Joten ehkä sinun ei kannata sanoa mitään hänelle, vaan kuulostelet hänen juttujaan ja annat puolet mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Tuskin hän tarkoittaa pahaa valheillaan, koska nehän koskevat vain häntä ja hänen elämäänsä.

Jos kuulet että hän puhuu sinusta tai muista pahaa niin silloin asia kannattaa ottaa puheeksi.

Vierailija

Voin kertoa, että itse oli ala-asteen lopulla ja ylä-asteen alussa aikani samanlainen, olin niin epävarma ja ujo ja ajattelin olevan surkea ihminen koska en ollut vielä onnistunut saamaan erityistä kokemusta miehistä, ajattelin, että kaikillahan on tuossa iässä jo ollut joku jätkä kiikarissa. Niimpä valehtelin parille ystävälleni, että olin tavannut jonkun jätkän ja mitä olin hänen kanssaan tehnyt yms. ja tein sen, koska koin niin suurta häpeää siitä että en todellakaan ollut saanut mitään kokemusta jätkistä. Olin todella epävarma, ja en voinut mitään, että keksin nämä tarinat, ja se olisi vaatinut niin paljon tunnustaa, että valehtelin. Niimpä annoin asian olla. Tätä en kyllä tehnyt kauaa kun opin, kuinka kova syyllisyyden tunne valehtelusta tulee. Uskoisin, että jotkut voivat jäädä ns. koukkuun valehtelemiseen. Joten toivoisin että antaisit hiukan ymmärrystä ystävällesi, oma tuollainen vaiheeni oli nimittäin yksi kamalimmista ja raskaimmista kokemuksista elämässäni, enkä ollut tarpeeksi vahva korjatakseni asiaa. Ja sen vielä sanon, että välitin niistä ihmisistä todella paljon, keille valehtelin, ehkä juuri siksi valehtelin, koska en kehdannut myöntää totuutta elämäni tärkeimmille ihmisille. Suosittelisin, että otat asian puheeksi hänen kanssaan, mutta painota sitä, että annat hänelle anteeksi ja voitte aloittaa puhtaalta pöydältä, kunhan hän ei tulevaisuudessa valehtele. Ja painota myös sitä kuinka paljon hänestä välität. Kaikki ei ole ehkä ystäväsi kohdalla sellaista miltä se vaikuttaa. Tosin, loppujen lopuksi vaikea sanoa onko ystäväsi samanlainen kuin minä aikoinani olin, voihan hänellä olla aivan muutkin syynsä. Mutta tässä kuitenkin yksi näkökulma asiaan.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat