Milloin on oikea aika ?

Vierailija

Haluan nostaa tällaisen aiheen esille kuin että milloin on parisuhteessa se seuraavan askeleen aika.

Olen miettinyt, miten oikestaan suhteet etenee. En tiedä, onko asiasta tehty tutkimusta, mutta ajallisesti, kuinka kauan tapaillaan, milloin on oikea aika aloittaa "virallinen" seurustelu.. ? Kauanko seurustellaan, että mennään kihloihin.. Kauanko menee että muutetaan yhteen, tai perustetaan perhe ? Ja missä järjestyksessä, mennäänkö ensin kihloihin ja sitten muutetaan.. ?

Oletan tietysti että tämäkin on hyvin yksilöllinen asia, milloin on kenelläkin se "oikea aika", mutta suuresta mielenkiinnosta haluaisin tietää mikä on se aika noin keskimäärin.
Siksipä haluaisin kuulla teidän kokemuksia, miten te olette toimineet ja onko se johtanut eroon tai suhdekriisiin, vai päinvastoin ?

Toinen kysymys perään vielä, mistä tiedätte seurustelevanne "sen oikean" kanssa ? Oletteko te miten varmoja, että miehenne/naisenne on se kenen kanssa sinä haluat viettää loppuelämän.. ? osittain tämäkin voisi liittyä tähän alkuperäiseen aiheeseen.. ;D vai ?

Kommentit (8)

Vierailija

Mielenkiintoinen keskustelunaloitus!

Mä ja mieheni taidettiin aloittaa seurustelu jo ennen kuin olin edes tavannut häntä (olemme vielä hetken aikaa kaukosuhteessa). Oltiin tunnettu vajaa kaksi kuukautta, kun siis seurustelu alkoi. Yhdeksän kuukautta myöhemmin menimme kihloihin, vaikka oltiin kaukosuhteessa ja nähtiin toisiamme n. kerran kuussa aina muutama päivä kerrallaan. Pari kertaa viivyin hänen luonaan viikon tai kaksi.

Nyt muutetaan yhteen ja sitten pitäisi joskus mennä naimisiinkin. Mulla on kamala hääkuume ollut tässä jonkin aikaa sitten... hetkeksi se meni ohi, mutta nyt se tuntuu taas nostavan päätään. Joskus tuntuu että enemmän odotan häitä niiden ihanuutensa vuoksi kuin siksi että pääsisi avioliittoon toisen kanssa. :s Ollaan tosi sitoutuneita toisiimme joten avioliitto olisi vain lopullinen niitti sille. Haluan olla kultani lähiomainen, jos jotakin sattuu, ja haluan, että olemme yhteiskunnan silmissä "virallisesti" pari.

Mä en noihin aikakysymyksiisi osaa vastata silleen... koska en yksinkertaisesti tiedä mitään keskimääräisiä aikoja! Ainoa, mikä tulee mieleen, on, että ehkä kannattaisi tuntea paremmin ennen kuin menee kihloihin... mieluummin vuosia kuin kuukausia, toisaalta mieluummin kuukausia kuin viikkoja. Mutta kuten sanoit, se on niin yksilöllistä. Välillä musta tuntui, että sitouduin mieheeni liian aikaisin. Kun olin uskovainen, ajattelin, että ensin kihlat, sitten naimisiin ja sitten yhteenmuutto (luonnollisesti ei esiaviollista seksiä!), mutta nykyään olen sitä mieltä, että tuo voi olla vaarallinen järjestys. Miten sitä oppii tuntemaan toista tarpeeksi että voi sitoutua loppuelämäksi, jos ei ole ensin asunut ja elänyt toisen kanssa ja jos ei olla oltu seksuaalisessa kanssakäymisessä? Ei seksuaalisuus ole se tärkein, mutta olisihan se positiivista, jos ennen avioliittoa tiedettäisiin, että sekin puoli hoituu. Ihminen kuitenkin on seksuaalinen olento, sen varmaan uskovaisetkin myöntävät. Mä pidän avioliittoa joka tapauksessa elinikäisenä. Tai se on ihanteeni.

Kylläpä tämä nyt venyi romaaniksi. No anyway, en tiedä onko mieheni mulle "se oikea" -- en edes tiedä, uskonko moiseen. Ainakaan en usko, että jokaiselle olisi vain joku yksi tietty ainoa, joka pitäisi elämänsä aikana löytää. Mun vain on vaikea hyväksyä joitakin asioita poikaystävässäni niin, etteivät ne vaivaisi mua, mutta ehkä mun pitää vain kasvaa siinä asiassa. :) Haluaisin kuitenkin olla aina hänen kanssaan, sillä hän on toisaalta maailman ihanin ja suloisin.

Vierailija

Kaikki päättävät sen omalla tavalla, että kuinka kauan tapaillaan, että pääsee seurustelu tasolle. Meillä ei tainnut olla tapaamis kausi paljoakaan ennen kuin aloimme seurustelee..

Sama pätee kihloihin, sitten kun on oikea aika ja hyvä hetki. Muutossakin olisi hyvä, jos olisi reilu 1-vuosi asunut, mutta me seurustelimme jo 3 kuukautta jonka jälkeen muutimme yhteen. Perheen perustamisen sovimme, että sitten aikanaan eli reilu 2-vuoden päästä, joka on hyvä idea muutenkin. :)

Kannattaa jutella poikaystävän kanssa jos sellainen on, että miten etenette. Kaikki omalla tavalla.

Lenune
Seuraa 
Liittynyt3.7.2011

Tää on kyllä varmaan semmonen aihe, että vaikka tähän koittais laskea keskiarvoaikoja niin silti hajonta olis aika suuri. Jotkut saattaa perustaa sen perheen ja mennä naimisiin vasta kun lapset on melkein aikuisia, jotkut menee naimisiin vuoden seurustelun jälkeen.

Mut sellaisen huomion oon tehnyt, että ensimmäinen parisuhde vaikuttaa tosi paljon. Jos siinä ollaan muutettu nopeasti yhteen ja suhde on arjen vuoksi kariutunut niin seuraavien kanssa maltetaan asua pidempään erillään. Ja taas jos ensimmäisen kanssa ollaan muutettu yhteen, kaikki on mennyt hyvin, niin myös tulevien kumppanien kanssa on helpompi muuttaa nopeasti yhteen.

Itse muutin eksäni luo suoraan porukoilta. Ei siinä mitään, arki sujui ihan mukavasti, mutta ainakin itse olen nyt tyytväinen kun saan kuitenkin kokemusta siitä ihan yksinolostakin. Se on kuitenkin aika opettavaista.

Toinen jännä huomio on, että jos vanhemmat ovat seurustelleet pitkään ennen kihloja ja naimisiin menoa niin lapsillakaan ei ole niin kiire kihloihin. Jos taas vanhemmatkin ovat kihlautuneet esim. vuoden seurustelun jälkeen niin lapsetkin tekevät helposti tämän. Nämä tälläisiä jänniä huomioita :D

Vierailija

Me emme varsinaisesti koskaan tapailtu. tutustuimme netissä ja 4 kk juttelun jälkeen tapasimme oikeasti. olimme suoraan seurusteleva pari koska toista kohtaan oli suurta ihastusta. tiesin jo ennen tapaamista että tää on jotain erilaista ja tästä tulee jotain suurempaa. olin 14 kun mieheni tapasin ja 15 vuotiaana jo ostin valmiiksi miehelle kihlasormuksen että sitten kun aika on oikea niin se sormeen. en ole päivääkään epäröinyt onko hän se oikeanlainen minulle.

Yhteenmuutettiin 3 v kaukosuhteilun jälkeen kun olin 17 ja kihloihin mentiin 2 vuotta myöhemmin. kihlauksesta 8 kk ni aloin odottamaan tytärtämme. naimisiin menemme nyt 2½ vuotta kihloissa oltuamme. edelleen 7 vuoden yhdessä olon jälkeen ja yhden lapsen jälkeen koen että mies on se oikeanlainen minulle ja tämä tulee toimivaan vuosia. eihän sitä varmana voi vielä näin 21 vuotiaana sanoa että tulemme olemaan ikuisesti yhdessä mutta siihen tähdätään.

Vierailija

Minusta se on jokkaisen oma asia.

Mut mulla itelläni on ainaki järjestys semmonen et:
Ihastutaa > seurustellaan > rakastutaan > avoliitto > kihloihin > naimisiin > perhe..

Vierailija

oman seurusteluni kohdalla kävi niin että alussa se kaikki alkoi kaverisuhteella ja noin 3 kk kaveeraamisen jälkeen mies sitten tunnusti olevansa ihastunut ja siitä se sitten lähti ;)

Muutto yhteen on jokaisen parin oma asia ja meillä on suunnitelmissa muuttaa yhteen vuoden seurustelun jälkeen eli kohta :) olen viipynyt mieheni luona joskus jopa muutaman viikon ja aika on paljon ihanampaa oman kullan kanssa joten miksei tekisi siitä arkea?.

pidemmälle ei olla vielä päästy mutta seuraavaksi sitten kihlat, naimisiin ja sitten perhettä kokoamaan :D

Vierailija

Itse en usko siihen että noihin on mitään oikeeta aikaa. Mulla on kokemusta monenlaisesta parisuhteesta, yks "pakotti" kihloihin vuoden seurustelun jälkeen vain sen takia että kaikki näkee että oon "rengastettu" :D Semmonen alko ahdistaa ja se johti eroon =) Ei koskaan muutettu yhteen.

Yhessä tapauksessa muutettiin yhteen jo parin kuukauden seurustelun jälkeen, ei koskaan kihlauduttu.

Ei koskaan ennen tuntunu selvästi kenenkään kohdalla että haluaisin olla loppuelämäni niiden kanssa.

Tapailin nykyistä poikaystävääni 5 kk ennen kun alettiin ns. virallisesti seurustelemaan, ollaan nyt siis seurusteltu 3 kk, ja olen ensimmäistä kertaa varma että tässä on se ihminen kenen kanssa olen valmis jakamaan koko elämäni ja perustamaan perheen! En usko että johtuu pelkästä alkuhuumasta =)

Sen kyllä todellakin huomaa kun kohdalle osuu tuommoinen kuka sopii aivan täydellisesti! Täydennetään toisiamme, hänellä on se mitä minulta puuttuu ja toisin päin. Voimme puhua toisillemme ihan kaikesta, ja kaikki aika mitä vietetään yhdessä on mahtavaa =)Ja ollaan aikeissa muuttaa yhteen heti kun sopiva asunto löytyy!

Cik
Seuraa 
Liittynyt13.9.2010

Meillä meni niin, että seurustelu alkoi jo viikon jälkeen tapaamisesta, seurusteltiin 8kk ennenkun muutettiin yhteen. Kun oltiin oltu vuosi yhdessä ja asuttu 4kk yhdessä, mentiin kihloihin ja nyt ollaan oltu 2 vuotta kihloissa ja parin vuoden päästä naimisiin. Sitten vihdoinkin ne lapset! :)

Kyllä sen huomaa kun on löytänyt sen oikean, kaikki tuntuu niin varmalta. Me ainakin olemme niin samanlaisia luonteeltamme, että kaikki sujuu niin hyvin! :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat