Sattuu sattuu!

Vierailija

Mitähän sitä voisi tehdä kun kumppani ei halua käyttää kondomia yhdynnän aikana, koska sen laittaminen sattuu? Eiköhän seksistä pitäisi molempien nauttia joten erillaiset ehdotukset olisi tervetulleita... Yksi asia on kuitenkin varmaa, mitään kallista kierukkaa tai muuta yhtä monimutkaista asiaa en suostu kyllä hankkimaan, siinä menee minunkin rajani.

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

no etkö voisi ruveta syömään e-pillereitä?
tosi käteviä, ei tarvii koko ajan olla ostamassa kondomeja:D mä ja poikaystävä suhteen alussa käytettiin kondomeja mut parin kuukauden jälkeen hankin sit noi pillerit kun kuitenkin parisuhteessa ollaan. ja uskoisin et ne pillerit tulee loppujen lopuks halvemmakskin.

Vierailija

Oon itseasiassa harkinnut pillereitä. Saanko kysyä että onko sulle tullu e-pillereiden syömisestä mitää oireita? On tullu luettua paljon sellaisia keskusteluita missä naiset kertoo että kuukautiset on jäänyt kokonaan tulematta ja että niistä olisi jotain fyysistä haittaa. Tuskin ne tosin on yleisiä ja lääkärithän taitaa opastaa niiden valinnassa.(ko?) Oon niin pölhö näissä asioissa että on oikeastaan ihan hyvä saada ulkopuolistenkin näkökantaa asioista.

Vierailija

oletko koskaan tutustunut ehkäsyrenkaaseen. Se asennetaan suoraan emättimeen ja jätettään sinne 3 viikoksi ja otetaan sitten pois ja ollaan viikko ilman rengasta jonka aikana tulee kuukautiset. ehkäisyrenkaassa on paljon vähemmän hormooneitakin kuin pillereissä joten sivuvaikutuksiakin on vähemmän. Itse hieman ylipainoisena pelkäsin että lihoisin kun aloitin renkaan käytön, mut päin vastoin olen laihtunut hieman, eikä ole tullut mitään sivuvaikutuksia tai mitään. Kuukautiskivutkin hävisivät ja finnit vähenivät. Olen erittäin tyyväinen nuvaring valmisteeseen, enkä vaihtaisi sitä muuhun. Googlaa vaikka nuvaring pitäis löytyy tietoo jos kiinnostuit.

Vierailija

Kyllähän pillereitäkin voi aina kokeilla, sillähän se selviää miten omalla kohdalla käy.
Itse lopetin pillerit reilun puolen vuoden käytön jälkeen. Tissit olivat jatkuvasti todella arat ja kipeät ja olin jotenkin itkuinen ja kiukkunen..
Tekisi mieli kokeilla tuota rengasta mutta en oikein tiedä, kun se on siellä koko ajan enkä oikein pidä tamponistakaan... Saa nähdä.

Mutta tuo on kyllä sellainen tilanne, että ette kondomillakaan voi jatkaa..

Vierailija

Mä syön pillereitä mutta me käytetään lisäks kumia, koska poikaystävä ei jotenkin luota pillereihin :D Oon nyt saanu sitä suostuteltua että jätettäs kumi jossain välissä pois. Itteeni kumi ei häiritse periaatteessa, mutta ilman sitä vois tuntuu paremmalle.
Mulla on menny pillereiden kanssa ihan hyvin, joskus viime marraskuussa alotin niitä napsimaan epäsäännöllisten menkkojen takia. Ne on sellasia Yaz- merkkisiä yhdistelmäehkäisypillereitä. Ekan listan ajan tiputteli koko ajan, mutta nyt pystyn päivälleen sanomaan, millo menkat alkaa ja loppuu. Mielialoihin ne on ehkä vähä itellä vaikuttanu, itkettää ja suuttuttaa ehkä helpommin ku ennen. Mutta finnit on vähentyny, vaikkei mulla mitään aknea koskaa oo ollukaan. Kannattaa ees kokeilla, mulle annettiin aluks 3kk kokeilua, ja koska halusin jatkaa sain vielä 6kk ilmaseks.

Vierailija

Hyviä neuvoja on kyllä tullu, kiitos niistä. Toi rengas oli mulle aivan uusi juttu, koskaan kuullukkaa moisesta (terveystiedon opettajaki sais enemmän esitellä vaihtoehtoja)... Ovatko ehkäisyrenkaat sitten reseptivapaita, että niitä sa vain hakea apteekista, vai pitääkö lääkärin kirjoittaa jokin resepti?

Pillereissäkin on se ongelma että olen niin lahopää etten kuitenkaan muistaisi niitä ottaa säännöllisesti, toi rengas kyllä poistais sen huolen.

Olisi kyllä kiva jos voisi taas nauttia seksistä ilman että joutuu katsomaan kun toisella naama irvistyy kivusta kondomin laittamisen aikana ja sitten että jätkä vielä ite tuntisi jotain yhdynnän aikana.

Vierailija

mulla ei mitään haittavaikutuksia oo ollut. ainut vähän ärsyttävä juttu oli se kun alotin sillon aikanaan noita pillereitä syömään niin sen ekan laatan ajan oli jatkuvasti semmosta niukkaa vuotoa. mut se nyt on aika yleistä ainakin kuuleman mukaan. sen jälkeen on ollut tosi säännölliset kuukautiset mistä oon tosi tyytyväinen. ja kuukautiskivutkin on lähes kokonaan hävinny!

mut tietty onhan niitäkin joille ei noi pillerit sovi. suosittelen ite silti ainakin kokeilee, että sopiiko sulle! :)

Vierailija

Rengas ei ole reseptivapaa tuote. Itse käytin vuosia rengasta ja pidän sitä edelleen parhaana ehkäisymuotona. Renkaan hyvänä piirteenää on vielä se, etä sen voi ottaa seksin ajaksi pois ja laittaa sitten takaisin + sitä ei tarvitse muistaa kuin kerran kolmessa viikossa ja sen avulla on äärettömän helppo siirtää kuukautisia mielensä mukaan.
Itse vaihdoin gynen toiveesta Nuvaringin Qlairaan, koska renkaan takia minulla oli taukoviikoilla aina pieni päänsärky.

Qlaira on siis e-pilleri. Qlaira sisältää vain luonnollista hormonia, jota erittyy jokaisella naisella raskausaikana. Hormonimäärä on hieman Nuvaringia pienempi, joten voitanee sanoa, että tuota pienempiin hormoniannoksiin ei kyetä enää tulemaan.
Toki olen tähänkin ehkäisymenetelmään ollut tyytyväinen, sillä pillerit eivät ole aiheuttaneet mitään haittavaikutuksia, ellei sitten loppuneita kuukautisvuotoja voi tällaiseksi sanoa. Ainoa miinus on koettaa muistaa niiden pillereiden ottaminen.

Mutta loppujenlopuksi kuitenkin paras tapa ratkaista ehkäisyongelma, on varata aika gynelle ja selvittää asia ammattilaisen kanssa, joka todellakin siis tietää eri valmisteiden ominaisuudet, soveltuvuudet eri ihmisille ja riskit.

Vierailija

Itsekin käytän tuota Nuvaringiä, josta tässä aiemmin puhuttiin. En ole koskaan käyttänyt pillereitä, koska en välttämättä muistaisi ottaa niitä joka päivä samaan aikaan. Joskushan voi tulla sellainen hetki, ettei pystykään. En halua sitoutua liiaksi tollaseen pilleriin, että se olisi pakko ottaa joka päivä. On minulla allergialääkkeitä ja vitamiineja, joita yritän säännöllisesti ottaa, mutta se ei ole niin paha, jos ei joka päivä muista/ehdi/viitsi ottaa :D Mutta jos pilleriä ei joka päivä ota, niin se tietysti vähentää sen tehokkuutta. Siksi Nuvaring on helppo, kun sen voi itse laittaa paikoilleen kolmeksi viikoksi, ottaa sitten pois ja viikon päästä laittaa takaisin. Voi valita yhden päivän viikosta ja kellonajan, jolloin luultavasti on aina aikaa laittaa se ja ottaa pois. En voisi kuvitellakaan, että käyttäisin pillereitä.

Nuvaringin ansiosta on tosiaan finnit vähentyneet, vuoto vähentynyt, vuotopäivät vähentyneet ym. Se ei ole reseptivapaa, mutta sen saa helposti käymässä juttelemassa lääkärilleen tai ehkäisyneuvolassa. Mutta Nuvaringiä ei suinkaan ole pakko ottaa pois seksin ajaksi, eikä se pitäisi tuntua miehellä ollenkaan, eikä penis jää mitenkään siihen jumiin tai mitään. Eli se on kyllä täysin harmiton. Alkuun voi tuntua hankalalta asettaa se emättimeen, mutta kyllä siihen sitten tottuu.

Vierailija

Koskemisen syy täytyisi kyllä selvittää.. Liian tiukka esinahka? Luultavasti seksi ei onnistu ilman kumia jos kortsunkin laittaminen sattuu..

Itse käytän ehkäisynä minipillereitä (migreenin takia, muuten olisi yhdistelmät) ja olen ollut tosi tyytyväinen. Mulla on kännykässä muistutus klo 21.00 joka päivä että muistan ottaa, eihän siitä muuten tulis mitään : ) mie olen kyllä niin tarkka tämän asian kanssa etten varmasti unohda ottaa sitä koskaan ja pidän aina laukussa liuskaa mukana jos jotain sattuu enkä pääse kotiin lääkekaapille : )

Vierailija

Todella monet tuntuu olevan positiivisia ton renkaan käytöstä, ja itsekkin selailin kaikkitietävää googlea ja totesin ettei sen renkaan asettaminen ole varmaan sen kummallisempaa kuin tamppoonin laittaminen ilman asetinta.

Elikkä lääkärille päin soittoa kun haluan saada reseptin? Ok, no entäpä tämä ikuisuus kysymys eli hinta. Koska se on "reseptilääke" KELA korvaa jonkinverran maksusta(ko?) Ja paljonko renkaalle tulee loppupelissä hintaa?

Juttelin jätkän kanssa aamulla ja suupielet alko olemaan korvissa :)

Vierailija

Mutta Nuvaringiä ei suinkaan ole pakko ottaa pois seksin ajaksi, eikä se pitäisi tuntua miehellä ollenkaan, eikä penis jää mitenkään siihen jumiin tai mitään. Eli se on kyllä täysin harmiton. Alkuun voi tuntua hankalalta asettaa se emättimeen, mutta kyllä siihen sitten tottuu.

Meillä sekä mies, että minä tunsimme aina seksin aikana tuon renkaan ja joskus mies onnistui "rengastamaan" itsensä sillä, joten otin renkaan aina seksin ajaksi pois tieltä. Suurin syy renkaan tuntemiseen seksin aikana on minun ja miehen kokoero sukupuolielimissä. Mutta siis hyvänä piirteenä tuo, että sen voi joko pitää, tai ottaa pois ilman pelkoa hormonitasapainon heittelehtimisestä.

Nuvaringin 3kk:n pakkaus maksaa 40e ja siitä ei saa kela- korvausta, koska tätä valmistetta ei käytetä kivun/sairauden hoitoon (tässä yhteydessä kivuliaat kuukautiset, vaikeat pms- oireet).

Vierailija

Minulle ei ole koskaan koitunut renkaasta mitään ongelmia miesten kanssa. Se rengas on siellä niin päinkin, että tuntuu oudolta, että joku kykenisi rengastamaan itsensä. Mutta kait niin voi myös ilmeisesti käydä, kun teillekin on niin käynyt. Itse en kuitenkaan millään muotoa tunne rengasta sisälläni. Mutta ainoastaan siinä tapauksessa, jos olen laittanut sen sinne jotenkin huonosti ja siitäkin on aikaa jo monta vuotta. Sehän pitää siis olla siellä ihan perillä. Jos joku kysyisi, että olenko aivan varma, että rengas on siellä, jos en kerran tunne sitä siellä? Vastaan, että kyllä minä sen sinne ainakin laitoin! :D Eikä se ole sieltä koskaan tippunut, edes vessassa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat