menkkakivut!

Seuraa 
Liittynyt29.5.2011

onko täällä muita kovista menkkakivuista kärsiviä? :(
ja kertokaa myös vinkkejä kuinka saatte kivut kuriin.

Kommentit (15)

Vierailija

En itse kärsi kovin tuskallisista kivuista. Syön ibumaxia 400mg 3 päivässä x 1 tabletti, tai jos on pahemmat (yleensä ekoina päivinä) niin 1,5 tablettia tai 2 tablettia kun kipu alkaa. Pakkauksessa lukee että tuo 3x1 on enimmäismäärä, mutta sairaanhoitaja äitini on sanonut että voi syödä esim 2 kun kivut alkaa ja sitten tarvittaessa.

Voit hakea lääkäristä vahvempia esim 600mg tai 800mg.

Vierailija

Mulla oli monta vuotta kivuttomat, mutta viime kesänä tilanne muuttui. En voi yhdistää sitä mihinkään muuhun kuin rautakuuriin, jonka aloitin silloin matalan hemoglobiinin vuoksi... no joka tapauksessa, mulla on välillä kovaakin kipua, mutta kivut kestävät vain sen ensimmäisen päivän. Yleensä riittää yksi burana, tosin viime kerralla jouduin ottamaan kaksi. Ei yhtään kivaa, sillä inhoan lääkkeiden syömistä.

Vierailija

Itse kärsin melko kovista kivuista ensimmäisinä päivinä, mutta e-pillerit lopettivat tuon tuskan. Kannattaa kysäistä apteekin henkilökunnalta apua. Buranan sijasta minulle suositeltiin muita särkylääkkeitä (nimeä en muista), jotka auttavat tehokkaammin. Myös liikunta edeltävänä päivänä ennen menkkojen alkua on auttanut. Iltaisin käytin lämmitettyä kauratyynyä alavatsan päällä, joka myös lievensi kipuja.

Vierailija

Mulle ei auttanut pillereiden vaihto eikä mikään. Lääkäri totesi, että sä vaan olet yks niistä kelle ei mikään auta. Paitsi synnytys ehkä joskus. Miranaxit auttaa hetkellisesti, mutta se on reseptilääke ja ne on loppu. Nyt viimeksi otin burana 800 ja se piti kivut lievempinä muutaman tunnin. Mulla on menkkojen kaks ekaa päivää aina ihan tuskasia, tuntuu että pahenee vaan iän myötä. Onneksi ei tuu kun kolme-neljä kertaa vuodessa!

Vierailija

Mullakaan ei auta vaikka vetäis paketillisen buranaa. Vahingossa huomasin kun sain Pronaxen 500mg (tulehduskipulääke) selkälihasten jumiutumisen takia, että sellasen ku veti niin kaikkos kaikki menkkakivutki. Sain purkillisen pronaxenia ja se kyl kestää kauan.. veikkaisin et saisin sitä lääkäriltä uudestaanki jos kerron että se auttaa. Vois mahollisesti toimii sullaki

Vierailija

Kuumavesipullo vatsan päällä auttaa vatsakipuihin. Siis pullo jossa niin kuumaa vettä kun saat hanasta ja pieni pyyhe ympärille. Jos käytät muovista pulloa voit ehkä pystyä pitämään se vatsan päällä ilman pyyhettä, lasista pulloa ei. Kuulemma myös vatsan kevyt hieronta kädellä. Ibumaxia auttaa myös. Kun omani alkoivat oli siinä mukana vielä pahoinvointi, joskus oksentaminen ja hyvin heikko olo joka kuitenkin loppui parin päivän päästä ja lopulta vasta kun tulin täysi-ikäiseksi. Kova liikunta jossa vatsalihaksia käytetään kovin ennen kuukautisia auttaa myös (itselläni kuitenkin vain metsässä puiden pitkien oksien raivaaminen vei kivut kun niin kerran tein). Liikunta on tuskallista kun kuukautiskivut on päällä ja siis valetta se että liikkuminen auttaa kipuihin kun ne kivut päällä. E-pillerit auttaa myös kipujen poistoon ja lyhentää huomattavasti kuukautisten aikaa.(ennen 6pv nyt vähemmän kuin 3pv).

Sharannas
Seuraa 
Liittynyt4.8.2011

Mulla on tosi tuskalliset menkkakivut. Joskus jopa saatan pyörtyä tai alkaa oksennella kipujen voimakkuudesta. Olen kokeillut e-pillereillä lievittää kipuja, mutta niistäkään ei ole oikeastaan minkäänlaista hyötyä. Heti, kun kivut alkavat vedän burana 800mg naamaan ja menen nukkumaan. Nukun vuorokauden putkeen, jolloin kipuja ei enään ole. Ainut toimiva ratkaisu mulla :(

Vierailija

mulla on sellanen ihana tilanne että mua ei koske mahaan pätkääkään, mutta mun ala & ristiselkä on pari päivää ennen ja ensimmäiset menkkapäivät niiiiiin tuskaiset että haluun vaan itkeä ja huutaa.

ja kipulääkkeet ei auta. ei mikään mitä olen kokeillut, ja annoksen nostaminen taas tuottaa muita ongelmia, koska en ikinä vedä kipulääkkeitä joten niitä vetäessä olen ku kovemmissakin aineissa..

JOTEN ! ainoo mikä auttaa ni intensiivistä venyttelyä ja joogaa & liikuntaa ja poikaystävältä kinuttua hierontaa haha. plus oon huomannu et mitä vähemmän syön sokeria ja hiilareita - sitä vähemmän kipuja ja muutenki sitä maailman loppu tulee tänään - fiilistä :D

Vierailija

Itselläni oli ennen niin kovat kivut ettei siihen minkään maan lääkkeet auttaneet.välillä myös saattoi silmissä pimetä kivun takia ja liikkuminen oli mahotonta.Tuossa joku aika sitten hankin e pillerit ja ne tosiaan ovat poistaneet kivut :) välillä vähän särkee mutta ei todellakaan niin pahasti kuin ennen.Elikka suosittelen pillereitä jos niitä ei jo käytössä ole :)

Vierailija

kuvaus ensimmäisestä menkkojen päivästä:

ensin alkaa jomottaa alaselkää. kipu on sellasta, että tekis mieli itkee mut itku ei tuu. ärsyttää iha sietämättömästi. ainoo apu tähän on mennä suihkuun ja kohdistaa kuuma suihku alaselkään. auta armias ku sit se kipu siirtyy alavatsaan. jomottaa alaselkää ja sit heti perää alavastsaa. pitää kohdistaa suihku vuoroin masuu ja selkää. (=ihanan kallis vesilasku jälleen) no sitten tulee tuskanhiki.. vettä ei oo osunu naamaa mut hiki valuu noroina. (seksikästä:D) sit on pakko viilentää suihkuu ja kastella naama. no sit yritän mennä vessaa, mut alaselkä ja alavatsakipu vetää mut iha kyyryy. + pian alkaa seuraava vaihe eli pohkeista polvien kohalle tuntuu semmosii ihme säteitä. sattuu nii perkeleesti.. lopulta fyysinen kipu menee nii pitkälle, että pakko vaa oksentaa. monta kerta putkee.. sitte nappaan särkylääkkeen ja toisen ja mietin, että oisin voinu estää tän kaiken ottamalla heti alkuun lääkettä. jo enenn kipuja siis. näin täällä. moi

Vierailija

Mulla oli monen vuoden ajan täysin kivuttomat :) Mutta sitten viimeset seitsemät menkat oli aivan hirveät... Siis kipu oli niin kova, että vesi vaan tuli silmistä, kramppas ja söin buranaa ja koitin kaikkia muitaki särkylääkkeitä.
Joskus kauniin kerran kävin kouluni terveydenhoitajalla, kun en pystynyt olemaan mitenkään päin koulussa. Hän antoi jotain ihmeellisiä lääkkeitä. Mikään ei auttanut, ja hänkin ihmetteli asiaa...
Lopulta mulle hommattiin lääkäriin aika, ja lääkäri määräsi Voltareni tabletteja, mutta ne oli sitten jo niin tujua tavaraa, että olo tuntui niiden jälkeen ihan oudolta...
Nyt sitten kun poikaystäväni kanssa olemme harrastaneet seksiä, niin päätin, että hommaan e-pillerit.
Samalla siinä sitten juttelin lääkärin kanssa, ja katsoimme sopivan merkin :) Käytän Yaz-merkkiä. Eikä mitään valittamista, kivut hävisivät ja vuotokin vähentyi :)
Siis muutenkin oli niin runsaat menkat, että ne rajotti tekemistä aikalailla...
Mutta kyllä sitä silloin aina yönsäkin nukkui vatsallaan, koska se lievitti kipua, ja pyrki olemaan melko paljon liikkeessä :) Kannattaa käydä lääkärissä ja pyytää ihan vahvempaa särkylääkettä jos et e-pillereitä halua :) Itsellä oli nekin vaihtoehtona, mutta silloin terveydenhoitaja sanoi, että painoni takia ne eivät olisi välttämättä hyvät. Mutta nytten uudella paikkakunnalla sanottiin, että ne ovat oikein oiva ratkaisu :)

Vierailija

Itse olen lähinnä buranaa/Pamolia tai mikä särkylääke on tullut ensimmäisenä vastaan nii ottanu sitä menkkakipuihin, mutta nykyään ku syön e-pillereitä nii niitä kipuja ei ole enää nii paljoon! :)

Vierailija

Mullakin on ihan hirveet kivut! Eilen kun tulin kotiin ni olin sillee et okei nyt mun menkat alko ja olin iha normisti et ei mitää ei ne oo täl kertaa mitkää hirveet mut sit alko parin tunnin pääst kauheet kivut ja tunnin pääst siit huono vointisuus. Oksentelin illal ja oli paha olo:/ mut sit aamul ku heräsin ni ei ollu enää mitää :) en oo käyttäny buranaa enkä mitää mut ens kivuis kyl otan!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat