Hyväpalkkainen työ

Vierailija

Valmistuin just toukokuussa 2011 ravintolakokiksi, mut työskentelen nyt yhdessä ravintolassa tarjoilijana, koska tuo kokin homma on ainakin kesäisin tosi tunkkasta, eikä siinä pääse ihmisten kanssa tekemisiin.

Samassa ravintolassa työskentelen myös yökerhon puolella, joten joskus työpäiväni päättyvät aamulla klo.05.00. Joskus vielä (melkein joka pe ja la) olen 10 tuntia töissä. Mieheni työskentelee perus päivävuoroja elektroniikkaliikkeessä ja tienaa enemmän kuin minä. Olemme aina eri aikoihin töissä, eikä meillä juurikaan ole yhteistä aikaa. :(

Työpaikka missä työskentelen kuuluu Tok S-ryhmän paikkoihin. (kellään kokemuksia niistä paikoista?)

Aloitin siellä kesäkuussa ja sen kuun palkka olikin 800e. (sopimuksessa lukee 90h/3vko mutta sain kesäkuussa tunteja vain 80h/4vko!!) EIHÄN TÄLLAINEN PELI VETELE?? Ei tällaisella rahalla elä! Täytyy maksaa vuokra, ruoat, bensa, laskut, niin eihän siitä jää mitään ylimäärästä. Jokaisen sentin joutuu laskemaan että pärjätään. Tuntipalkkani on vähän päälle kympin. En tiedä onko se ihan okei. Työ on hyvin raskasta, joten palkkani on mielestäni naurettava siihen verrattuna.

Haluaisin jonkun hyväpalkkaisen työn, mutta vaatiiko sellainen välttämättä uudelleen kouluttautumista/ ammatinvaihtoa vai voinko vain kylmästi ottaa yhteyttä joihinkin paikkoihin ja kysellä töitä? Että ottaiskohan ne.. :)

Kiinteistövälittäjän työ vois olla mielenkiintosta, kellään kokemuksia? Tai tietoa mistään suht hyväpalkkaisista töistä? :)

Kommentit (11)

Vierailija

Ensinnäkin, mitä tarkoitat hyväpalkkaisella työllä? 2000e, 3000e, 6000e?? Käsittääkseni ravintola-alalla on hyvin harvinaista saada oikeasti hyväpalkkainen työ, tarkoitan siis yli 4000e/kk. Varmaan Suomessa vain Hans Välimäen tasoiset kokit pääsevät todella hyviin palkkoihin käsiksi? Ravintola-alasta minulla ei ole kokemusta, mutta itse olen myös töissä S-ryhmässä. Mullekin on valitettavasti tehty tota, että luvataan enemmän tunteja kuin mitä olen todellisuudessa saanut :( Se on tietysti tosi ikävää.

Kiinteistävälittäjän ammattiin hyvä pohja olisi esim. merkonomin tutkinot (amk) tai ekonomin paperit yliopistosta. Myös jotkut kiinteistönvälitysfirmat kai järjestää jotain omia koulutuksia, jos niihin on yhteyksissä? Mutta kannattaa muistaa, että kiinteistönvälittäjän palkka koostuu proviisioista, joten takeita hyvästä palkasta ei ole, ellei kauppoja synny.

Vierailija

Tarkoitan noin. 1500-2000e kuussa. Mun mielestä hyvä palkka. Ravintolassa en ole kokkina, vaan tarjoiliana. Enkä oletakkaan, että tältä alalta löytyisi hyväpalkkaista työtä, vaan jostain toiselta alalta. Mutta työpaikkaa kuitenkin ajattelin vaihtaa. :D

Vierailija

Hauskaa kun ihmiset puhuu hyväpalkkasesta työstä. Ei se oikeesti oo nii et suuret tulot, menot ne on mitkä ratkasee.

Ite oon kuuslapsisen perheen esikoinen ja koko mun kotona asumisajan eli 18 vuotta meijän äiti oli kotona. Iskä elätti meidät yksin. Mut mistään ei oo tarvinnu luopuu. Paitsi ehkä ulkomaanmatkoista. Mut meidän perheessä ollaan innokkaita mökkeilijöitä, karavaanareita ja veneilijöitä. Niiden harrastusten parissa ne lomat sitte oikeestaan menikin. Nii joo ja iskä on siis ammatiltaan kirvesmies.

Ja niinku tos aikasemminki tuli ilmi, niin kiinteistövälittäjä tekee provikka palkkaa eikä semmonen sovi kaikille. Pitää olla luonnonlahjakkuus siinä mitä tekee. Oma avokki on provikkapalkalla ja lähtöpalkka on sen puoltoist tonnii kuussa. Avokki on hyvä puhumaan ja saa yleensä tuplasti ton verran.

Itellä kävi hyvä tuuri. Mietin vaan ammatin jossa voisin viihtyä. Opintojen alettua sain tietää että vastavalmistuneenakin minun tuntipalkkani tulee olemaan 19€. Ja tuo summa tietysti nousee sitten taitojen kanssa samassa tahdissa.

Vierailija

Kannattaisi ennemminkin miettiä sellaista ammattia, jossa voisi kuvitella viihtyvänsä, eikä rahaa. Esim. kiinteistövälitys on myyntiä, joten jos ei kauppa käy, niin tule liksaakaan. Ja sitten jossain lääkärin ammatissa tienaa hvin, mutta siinä on pitkä koulutus ja varmaan aika kova kilpailu opiskelupaikoista.

Eli jos vaan olet jossain hyvä, niin se raha kyllä tulee sitten perässä...

http://www.matkatoimistot.biz

Vierailija

Jos mietitään asiaa nyt lähtökohtaisesti vain siitä näkökulmasta, että mikä työ olisi "hyväpalkkaista", varmat työllisyysmarkkinat ja vakaa tulevaisuus. Tällaisella setillä kun lähtee liikenteeseen niin milteipä kaikki merkonomin, tradenomin tai ekonomin- koulutuksen vaatimat alat kannattaa jättää laskuista pois, koska näitä tutkintonimikkeitä omaavia ihmisiä valmistuu joka vuosi pilvin pimein ja kaikille heille ei todellakaan ole valitettavasti töitä tarjolla, eli kilpailu on kovaa. Valitettavasti tähän kastiin kuuluu myös restonomit ja muut hotelli- ja ravintola-alan ammattilaiset, muotoilijat, kultuurintuottajat, lastenhoitajat, rakennusmiehet, jne.

Tällä hetkellä kovaa työvoimapulaa on seuraavista ammattilaisista: putkisepät, öljykattila-asentajat, levyseppähitsaajat, sairaanhoitajat ja lähihoitajat [vanhuspuolella] (palkat eivät ole kylläkään hyvät, mutta työmahdollisuudet sitäkin paremmat), automaatioasentajat ja liikuntaohjaajat. Muitakin ammatteja olisi vaikka millämitalla listattavaksi, mutta nuo nyt on ne "kuumimmat".

Vierailija

Itse olen eri mieltä tuosta ekonomin tutkinnosta, sillä se kuitenkin on yliopistotason koulutus, ja ekonomit voivat työllistyä lukemattomiin erilaisiin työtehtäviin: yliopistolle, opettajiksi, asiantuntijoiksi, ylemmät johtotason tehtävät.. Ekonomilla on myös hyvät valmiudet perustaa oma yritys, ja suurin osa ekonomeista onkin jo mukana työelämässä ennen valmistumista. Tulevina vuosina ekonomeille tulee olemaan kysyntää, sillä nykysuomen yritysmaailma pyörii suurilta määrin pian eläköityvien sukupolvien voimalla. Keskimääräinen aloituspalkka on muistaakseni lähempänä 4000 e/kk. Merkonomeista sen sijaan on kylläkin runsaasti ylitarjontaa.

terveisin tuleva ekonomi:)

Vierailija
nougatte

Itse olen eri mieltä tuosta ekonomin tutkinnosta, sillä se kuitenkin on yliopistotason koulutus, ja ekonomit voivat työllistyä lukemattomiin erilaisiin työtehtäviin: yliopistolle, opettajiksi, asiantuntijoiksi, ylemmät johtotason tehtävät.. Ekonomilla on myös hyvät valmiudet perustaa oma yritys, ja suurin osa ekonomeista onkin jo mukana työelämässä ennen valmistumista. Tulevina vuosina ekonomeille tulee olemaan kysyntää, sillä nykysuomen yritysmaailma pyörii suurilta määrin pian eläköityvien sukupolvien voimalla. Keskimääräinen aloituspalkka on muistaakseni lähempänä 4000 e/kk. Merkonomeista sen sijaan on kylläkin runsaasti ylitarjontaa.

terveisin tuleva ekonomi:)

Yrityksen perustamiseen ei tarvita erillistä koulutusta vaan jokainen, jolla on liikeidea ja jonka uskoo tuottavan jotakin, kykenee perustamaan Suomessa yrityksen. Kysymys on enemmänkin tuosta, että onko rohkeutta koettaa jäätä ja katsoa, onko omasta ideasta myyntimenestykseksi ja onko valmis laittamaan sen eteen kaikkensa.

Se, mitä taas tulee ekonomin palkkaan, niin tuo 4000e/kk on lähellä mediaanipalkkaa ja alkupalkan mediaani on 2720e. (http://www.taloussanomat.fi/raha/2011/02/02/ekonomien-keskiarvopalkka-on...) (Huom. Ei aivan täysin tyhjentävää faktatietoa).

Ylemmässä yirtysjohdossa taas koulutustausta ei ole niin merkittävässä asemassa kuin se, mitä löytyy työkokemuksena. Jos vastavalmistunut koettaa hakea yrityksen johtoon vailla kunnon työkokemusta alan tehtävistä, on erittäin epätodennäköistä tulla palkatuksi. Aina on muistettava, että työ viitoittaa koulutusta enemmän tulevaisuutta, etenkin Suomessa. Ainoastaan ja vain finanssiala on sellainen, jonne ilman ekonomin papereita on lähes turha koettaa työllistyä. Mutta ekonomien eduksi on sanottava se, että jos onnistuu työllistämään itsenä johonkin yritykseen, ei ainakaan tarvitse pelätä töiden jatkuvuuden puolesta tai sen, että kykeneekö siitä etenemään urallaan ja tavoittamaan korkeampaa palkkaa ja vastuuta. Ekonomin uramahdollisuudet ovat toki laajat ja lupaavat, mutta pitkälti ihmisestä kiinni, että mitä kaikkea on valmis tekemään uransa eteen.

Vierailija

Athenel, ihan olet oikeassa tuossa, että yrityksen Suomessa voi perustaa ihan kuka tahansa, joka liikeideaansa uskoo ja on valmis tekemään sen eteen paljon töitä. Kauppatieteissä on kuitenkin mahdollista lukea yrittäjyyttä pääaineena, jolloin uskon, että kaksi vuotta yrittäjyyttä pääaineenaan opiskellut (ainakin meillä yrittäjyydestä on mahdollista suorittaa maisteri, ei kandia) tietää yrittämisestä enemmän kuin tavallinen kansalainen, ja näin ollen omaa paremmat valmiudet yrityksen perustamiseen. Kauppaptieteitssä opiskellaan myös johtamista, laskentatoimea (esim. kirjanpito) ja markkinointia, mitkä ovat kaikki oleellisia taitoja yrittäjälle, ellei hän ole niitä valmis ulkoistamaan. Henkilö, joka ei ole koskaan kauppatieteitä lukenut, ei välttämättä osaa ennakoida, minkälaisia tietoja ja taitoja yrittäjyys vaatii.

Hyvä kun korjasit virheelliset palkkatiedot, en ollutkaan niistä ihan varma. Olin kiireinen viestiä kirjoittaessani, joten en ehtinyt niitä tarkistaa:) Muistelisin kuitenkin, että aloituspalkan mediaani olisi ollut viimeisimmän Sefen tekemän ekonomien palkkatutkimuksen mukaan korkeampi?

Olen ihan samaa mieltä kanssasi siitä, että vastavalmistunut ei tietenkään voi heti saada ylemmän johtotason tehtäviä, sillä työkokemus on välttämätön. Ja toki on Suomessa erittäin korkea-arvoisissa tehtävissä henkilöitä, joilla ei välttämättä ole edes lukiopohjaa. Koulutusta tullaan kuitenkin painottamaan tulevaisuudessa yhä enenmmän työkokemuksen ohella. Esimerkiksi yrityksessä, jossa itse työskentelen, ylennykset menevät usein ensisijaisesti niille, joilla on vaikkapa kauppatieteiden maisterin paperit, mutta työkokemusta alalta ei välttämättä niin paljon kuin toisilla hakijoilla. Ekomonien työllistymistä hvyiin tehtäviin lisää myös se, että suuri osa kauppatieteiden opiskelijoista on jo mukana työelämässä ennen valmistumistaan (tästäkin oli muistaakseni ekonomien palkkatutkimuksessa?). Vastavalmistuneet ekonomit työllistyvät korkeampiin asemiin kuin vastavalmistuneet merkonomit, mikäli heidän työtaustansa ei ole kovin poikkeava.

Vierailija

Hei taira. Molemmat vanhempani olivat maatalousyrittäjiä, kunnes isäni kuoli 3 vuotta sitten. Emme myäskään käyneet koskaan ulkomailla, vaan meilläkin kaikki lomat mitä harvoin oli käytettiin vaunuiluun tai mökkeilyyn. Sen jälkeen kun isäni kuoli, kävimme äidin ja kahden sisarukseni kanssa ensimmäistä kertaa ulkomailla ja vain siksi että saisimme jotain iloa surumme keskelle. Tämän jälkeen olemme eläneet ihan tavallista perhearkea. Muutin pois kotoa avopuolisoni kanssa yhteen, hänellä on hyvä työ ja minäkin haluaisin jotain haastetta elämääni,mielellään vyväpalkkaisen työn seurassa koska haaveilemme omakotitalon ostamisesta tuossa parin vuoden kuluessa.

Vierailija

Ekonmin tutkinto on yliopistotason koulutus, joka kestää noin viisi vuotta. Meillä menee niin, että ekan vuoden jälkeen valitaan pääaine, eli johtaminen, markkinointi, laskentatoimi, yrittäjyys tai ympäristöjohtaminen. Lisäksi opiskellaan mm. paljon kieliä. Tutkinto on aika laaja, ja se mahdollistaa työllistymisen lukuisiin eri tehtäviin! Kannattaa käydä kattomassa lisäinfoa sen yliopiston sivuilta, minne haluaisit hakea:)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat