Sopiva vuokra?

Vierailija

Te jotka olette jo opiskelunne päättäneet millaista vuokraa maksatte? Paljonko saatte palkkaa?
Itse opiskelen vielä ja asumismenoihin menee tällä hetkellä 350e/kk. Olen kuitenkin ajatellut vuoden päästä valmistuttuani muuttaa parempaan asuntoon vuokralle. Valmistun lähihoitajaksi.
Millainenkohan olisi kohtuullinen vuokra?

Kommentit (5)

Vierailija

Pieni vinkki. Jos muutat kaverisi kanssa samaan asuntoon, vuokra menee puoliksi. Mutta tälläisessä asiassa kannattaa toisen ottaa toinen alivuokralaiseksi, muuten kela voi katsoa että on pari ja tuet yms. voi jäädä saamatta.

Moni kaveri siis tehnyt näin.

Vierailija

Itse olen henkilökohtainen avustaja ja saan palkkaa 650-1250€/kk riippuen kuukauden tuntimäärästä mitä on töissä tarvittu.
Olen alivuokralaisena ja maksan vuokraa 200€, vuokra sisältää veden, sähkön ja netin.
Tällä hetkellä tosin ennemmin maksaisin 400€ yksiöstä jossa saisin asua omassa rauhassani vaikka tällä hetkellä saan asua mieheni kanssa samassa asunnossa josta hän ei ole muuttamassa kuin toiseen omakotitaloon.
Asuin aiemmin Turun keskustassa lähen 60neliön kaksiossa jossa oli vuokra 460€ jonka maksoin puoliksi kaverin kanssa. Ei siis ollut kovin paha hinta ja olin tuolloin opiskelija.

Vierailija

Se riippuu ihan kaupungista missä asuu.

Ite olen asunut viimeiset 5 vuotta ittekseni yksiöissä ja yleinen hinta on ollut 450€ kk. Ja kokoa on ollut 30-40m2 riippuen sijainnista.

Vierailija

Samaa mieltä kuin janniina.
Vuokran suuruus riippu aivan kaupungista. Toisaalla vuokrat ovat yleisesti ottaen korkemmat kuin toisaalla. Vuokran suuruus riippuu myös siitä, haluatko asua kaupungin keskustassa vai kaupungin laidalla.

Omat tuloni kuukaudessa ovat tunneista riippuen noin 1200€. Olen asunut kahdessa eri yksiössä. Toinen maksoi 320€/kk ja neliöitä oli noin 40. Nykyisessä asunnossani neliöitä on noin 35 ja vuokra 461€. Nykyinen asuntoni sijaitsee kaupungin keskustassa, joten siksi nykyinen vuokra korkeampi, vaikka neliöitä vähemmän.

Kannattaa aloittaa asuntojen silmäily jo hyvissä ajoin, niin opit jo tuntemaan hieman eri kaupunginosien vuokratasoja ja pystyt sitten realistisesti hahmottamaan vuokrien suuruutta.

Tsemppiä opintoihin ja uuden asunnon etsintään sitten kun se on ajankohtaista:)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat