Opintolaina

Vierailija

Sinä opiskelija tai entinen sellainen, oletko joutunut ottamaan opintolainan tullaksesi toimeen omillasi ?

Kommentit (7)

Vierailija

Olen ottanut :) enkä kadu, tarvitsin kipeästi rahaa ja ei ollut juuri muita vaihtoehtoja. Monet tutut ovat myös ottaneet opintolainaa.

Vierailija

Mäki otin opintolainaa jota nyt on kertyny lähemmäs kymppitonni. Eikä mitään hajua miten maksan sen takaisin (opiskelen taidealaa, joten työpaikasta ei ole mitään takeita). Siinä mielessä harmittaa, varsinkin kun olen juuri valmistumassa ja tällainen puntti heti niskassa :/ Mutta se tuli kuitenkin täysin tarpeeseen ja lasketaan opiskelijan tuloihin, joten esim jos ei kesällä pääse töihin eikä opiskelemaan, sossulle on turha mennä itkemään :(

Mutta niin... harkiste tarkkaan :D

Vierailija

No laina on otettu jo koska enhän mä muuten ois pärjänny. Ite oon kans sisustusalalla, joten se on sit varmaan oman yrityksen paikka. :D Täytynee vaan käyttää järkevästi aikansa ja rahansa. :)

Vierailija

Otin opintolainan viime syksynä, joten lainaa kertynyt hieman alle 3000e ja summa hirvittää jo nyt! Opskelen lentokoneiden sähkö ja viihde-elektroniikkaa, joten aikani ja mielenkiintoni eivät riitä työssäkäymiseen opiskelun ohella. Opintolaina oli siis pakollinen, jotta selviän omillani vaikka en pidäkkään syvenevästä velkavankeudesta. Kannattaa myös muistaa, että opintolaina on "halvin" laina, jonka tulet elämässäsi saamaan...ketä se nyt ikinä lohduttaakin :D

Vierailija

Otin kerran 600 € opintolainaa ja maksoin sen parin vuoden päästä pois kesätöillä. Muuten olen rahoittanut kaiken työn teolla ja olen ylpeä siitä. Opiskeluaikana ei todellakaan kannata vierastaa työntekoa, vaikka se raskasta onkin. Sitten opintojen päätyttyä työn saanti on huomattavasti helpompaa, oli ala mikä hyvänsä. Jos olisin rikkaiden muksuksi syntynyt kultalusikka perseessä, niin varmaan olisi ollut elämä helpompaa. Tosii monet tutut elelee keskustassa luksusasunnossa ja shoppailee merkkilaukkuja ynnä muita. Silti kateudesta huolimatta olen erittäin ylpeä omasta rähjäisestä läävästä ja vaatimattomista kalusteista, kun ne on itse tienattu.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat