Muuttaminen omilleen

Vierailija

Hei, tämä aihe on varmasti monelle muullekin ajankohtainen.
Eli omilleen muuttaminen mietityttäisi tällä suunnalla.
Lähinnä nyt askarruttaa se että MISTÄ/MITEN ihmiset löydätte asuntonne? Hain opiskelija-asuntoa, mutta jonot ovat niin pitkät, että haaveilla vain saattaa.
Eli netistä, lehdistä? Entä onko ketään onnistanut oman ilmoituksen kautta? ("Halutaan vuokrata")

Muutenkin mitä olen seuraillut asuntojen vuokria kaupungissa johon muutan, niin kaikki vapaana olevat yksiöt ovat 400€:n hujakoissa. Kuitenkin moni tuttuni asuu about: 330€:n vuokralla tms. Neljänsadan hujakoilla kun pyöritään (siihen vesi/sähkö+muut kustannukset) niin johan pyöritään jo ihan ylivoimaisissa hinnoissa. Eli mistä voisi löytää oikeasti kohtuuhintaisen yksiön (olematta kuitenkaan täysi rotanloukku, ja se suihkukin omassa asunnossa olisi suuri plussa..)

Vai neulaa heinäsuovasta tyyppistä haaveiluako?

Muutenkin kertoilkaa, mikä yllätti (positiivisesti/negatiivisesti) yksinasumisessa? Mitä pitäisi ottaa huomioon?

Kommentit (3)

Vierailija

Itse olen asunnut kaupungin vuokra-asunnossa ja nykyään opiskelija-asunnossa. Kaupungin vuokra-asunnot ovat keskihinnaltaan ymmärtääkseni juuri niitä edullisempia, tosin yksityiseltä saattaa hyvässä lykyssä löytyä myös helmiä :) Opiskelijana varmaan edullisimmat asunnot löytyy opiskelija-asuntosäätiöiltä, hakemusta vaan menemään! Nykyään se on helppoakin kun asia hoituu netin kautta =) mitä kauempaa opiskeljiana muutat uuteen kaupunkiin sitä helpompaa ja nopeampaa on yleensä löytää asunto. Joissain kaupungeissa voi olla, että joutuu asumaan hetken solussa, mutta ei kannata pelästyä! Itse viihdyn hyvin solussa vaikka ajatus kämppiksestä olisi ollut nuorempana täysin käsittämätön...

asumisen hinta vaihtelee todella paljon alueesta, lähellä helsinkiä on kallista, mutta heti jos lähtee kauemmas on hinta-taso yleensä myös edullisempaa...

Muuttaminen omilleen oli ainakin minulla yksi parhaita asioita mitä elämässäni on tapahtunut. Vaikka porukoitten luona olisi tullut eläminen edulliseksi, en kyllä päivääkään ole katunut muuttoa pois kotoa. Elämänlaatu ja mieli-ala koheni ihan mielettömästi kun vihdoin sai itse päättää omista asioista ja olla itse itsestä ja omasta taloudesta vastuussa ja vihdoin pääsi vasta rakentamaan sitä omaa elämää. Ainoa yllätys ehkä oli se kuinka nopeasti kotiuduin yhdessä yössä asuntooni :)

Vierailija

Moi!

Minä löysin kohtuuhintaisen asunnon ihan oikotie.fi sivulta. Minulla enemmänkin sellainen ongelma että olen TODELLA arka enkä osaa olla yksin (poikaystävä armeijassa, pääsee pois 2 viikon kuluttua mutta jää toiselle paikkakunnalle opiskelemaan)Nyt olisi tarjolla halvempi asunto, mutta se tarkoittaisi muuttoa viereiselle paikkakunnalle. Muutto nykyiseen asuntoonkin teki tiukkaa ja oireilinkin aika pahasti aluksi (paniikkikohtauksia). Ajatus tulevasta muutosta hirvittää taas. Olisiko tähän mitään vinkkejä, millä saisin jollain tasolla positiivisen ajattelumallin itselleni ja selviäisin vähän helpommalla tällä kertaa? Poikaystävä on kyllä tukena ja meillä menee todella hyvin mutta sieltä 200km päästä ei voi olla läsnä koko ajan..

Kiitos jos jollakulla olisi edes omia kokemuksia!

Mutta aloittajalle minulta siis sellainen vinkki, että esim. vuokraovi.com ja oikotie.fi sivuja kannattaa kytätä jatkuvasti, siellä on välillä 'helmiä' jotka menevät todella nopeasti jos tilaisuuteen ei tartu :)

Vierailija

Suosittelen mielikuvaharjoittelua. Mitä tahansa pelkäätkin, käy sitä ajatuksissasi läpi niin monta kertaa ja niin monella eri tavalla, että alat tutustua tunteisiin, joita tilanne herättää. Näin me jokainen teemme luonnostaan ja huomaamatta tuntemattomia tilanteita kohtaan. Joskus jonkin asian pelko saattaa olla niin voimakas, että pelon työstämisen aloittaminen vaatii määrätietoisuutta ja ponnisteluja.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat