Miten saan paremmin tuloksia kuntosalilla?

Vierailija

Näin aluksi että oon 18v, 168cm ja 70-75kg (riippuu vaa'asta, en tiedä tarkkaan). Elokuussa tulee vuosi täyteen jäsenyyttäni kuntosalilla (pelkkä kuntosali, ei jumppia). Oon käynyt vaihtelevasti 1-4 kertaa viikossa, harvemmin oon pitänyt pitkiä taukoja niin etten ois käynyt viikossa ollenkaan.
Aloitan treenin aerobisilla laitteilla; 15min kävelyä matolla, stepperillä tai sillä pyöräjutulla jossa on selkänoja (en tiedä nimeä :D). Lihaskuntolaitteissa teen joka kerralla 3x20 suorat ja vinot vatsat (molemmat puolet 3x20), rintalihakset, ala- ja yläselkä, lähentäjät, loitontajat, hauikset, etu- ja takareidet, pakarat sekä jalkaprässi.
Eikä paino oo pudonnut vuodessa varmaan kiloakaan. Senttejä ilmeisesti on lähtenyt ainakin vatsa-lantio-takapuoli seudulta, reisistäkin ehkä. Oon monesti kuullut että ootpa laihtunut. Vanhojentanssimekon ostin syyskuussa ja helmikuussa kun tanssit oli, niin puku oli liian iso (joka todellakin teki tanssimisen vaikeeksi :D). Silti mulla on edelleen ylimääräistä vatsan seudulla, komeat jenkkakahvat ja paksut käsivarret.
Opiskelijana käyn halvimmalla kuntosalilla, johon oon ollut todella tyytyväinen, vaikka jumppia ei olekaan, kun ei ole niihin varaa. Inhoan juoksua, joka on syy siihen miksi en juokse matolla tai käy lenkillä. Lyhyet matkat kouluun ym. kuljen pyörällä. Joooo, kaikki herkut pitää karsia pois, mutta itsekurini on aika huono.. Pitää vaan yrittää. Asun sitäpaitsi vielä kotona, enkä voi kauheasti vaikuttaa/valittaa siitä mitä täällä syödään (esim. vaalea leipä ja muu "lihottava").
Vaikka painoni on pituuteeni verrattuna ainakin omasta mielestäni jotenkin suuri, niin en todellakaan ole mikään isokokoinen. Silti haluaisin saada painoa putoamaan ja ylimääräiset löllöt pois. Miten se onnistuisi kuntosaliharjoittelulla, tai mitä mun täytyy tehdä toisin? Neuvoja tulemaan :)

Kommentit (3)

Vierailija

Moikka!

Täällä vastailee liikunta-alan opiskelija.
Hyvä että oot alottanu liikuntaharrastuksen ja varmasti ollu piristävää että vaatteet alkanu väljentyä päällä.:)Vuoden treenaus samalla ohjelmalla on kuitenki tosi pitkä aika. Elikkä hyvä olis jos muuttaisit ohjelmaas niin että yhtenä pvänä teet vaikka keskivartaloa ja käsiä ja seuraavana päivänä selkää ja jalkoja. Ja näitä ohjelmia tekisit molempia kaksi kertaa viikossa. Ihmisen keho on nimittäin sen verran hassu että se lakkaa kehittymästä jossain vaiheessa jos ei treenimuotoja vähän muuta. :)
Ja ihan vinkkinä vaan että kiinteytykseen paras apu on aerobinen liikunta eli lenkit, pyöräily, uinti, jumpat ym. Ja keho polttaa rasvaa liikunnan aikana kaikkialta, eli litteän vatsan saamiseen ei auta pelkästään vatsalihasten treenauttaminen Ei aina tarvitse kalliita jumppia sykkeen nostamiseen. Nyt ku alkaa kesä ehkä jossain vaiheessa lämpiämään niin miten olis että yhtenä tai kahtena päivänä tekisit pyörälenkin ja yhtenä päivänä menisit vaikka uimaan järveen jos et kovin vilukissa ole.:D Jos asut jossain vähänkin isommassa kaupungissa niin mene joku kerta tutustumaan vaikka Elixiaan tai muuhun kuntokeskukseen ja varaa aika personal trainerille. Siellä ne tekee sulle ensimmäisen ohjelman ilmaiseksi. Se ei kuitenkaan tarkota että sun tarvisi sinne sitoutua ja maksaa isoja summia vaan voisit sitten käyttää sitä ohjelmaa omalla salillasi.:)

Tsemppiä treeniin!:)

Vierailija

En oo tullut edes ajatelleeksi että oon tosiaan jämähtäny tohon samaan ohjelmaan.. Eli jos ymmärsin oikein niin kävisin neljä kertaa viikossa salilla, joista kaksi kertaa keskivartalo ja kädet, toiset kaksi kertaa selkä ja jalat? Kuulostaa hyvältä eikä yhtään mahdottomalta. Pyöräilläkin voisin toki aktiivisemmin. Toisaalta asun niin isossa kaupungissa ja ihan keskustassa, että pyöräreitit on tosi huonot eikä kovin mieluisat pitkää lenkkiä ajatellen. Täytyy sitten vaan lähteä kauemmas :) Eikös sauvakävely oo myös hyvää liikuntaa? Onhan se vähän hölmön näköstä, mutta täällä on yksi sellanen tosi kiva paikka missä voi lenkkeillä kivaa reittiä vähän syrjemmässä piilossa kaikkien katseilta. Tehoaako sauvakävely myös käsiin?

Kiitos, tää auttoi jo tosi paljon ja tota Elixiaa täytyy harkita kun sekin on tässä lähellä! :)

Vierailija

Joo sitä ei varmasti moni tuu ajatelleeksi. Niin kolme neljä kertaa voisi olla hyvä. Ja tärkeää olisi myös että tekisit niitä liikkeitä vähän eri tavoin aina välillä. Hyviä toistomääriä olisi esimerkiksi 12x3. Ja hyvä olisi että viimeiset kolme sarjassa tuntuisi jo sen verran että vähän joutuisit pinnistelemään niiden eteen.

Ohjelmia tulisi muuttaa aina n. kahden kuukauden välein. Muutos voi olla pienikin. Esim treenipäivien vaihto tai toistojen vähentäminen ja painojen lisääminen.
Voit myös tehdä niin että yhden viikon vedät enemmän punttia esim. 5 kertaa viikossa, seuraavalla viikolla keskityt esimerkiksi enemmän aerobiseen liikuntaan ja kolmannen viikon otat hieman rennommin että et vedä ihan niin täysiä mutta ns. palauttavaa treeniä niin salilla kuin aerobisessakin.:)

Sauvakävely on erittäin hyvä liikuntamuoto. Vaikka on hassu ajatella niin siinä erittäin tärkeää on oikea tekniikka, jotta saat kalorit palamaan mahdollisimman tehokkaasti. Sauvojen laahamisessa siis ei ole mtn hyötyä, vaan pyri niin että isket sauvan maahan n. kymmenen senttiä eteenpäin kuin seuraava askeleesi tulisi olemaan. Jos nyt yhtään ymmärsit mitä yritin sanoa.:D
Sauvakävely tehoaa myös käsiin ja nimimerkillä kokemusta on kädet on kunnon lenkin jälkeen seuraavana päivänä jopa kipeät jos sauvakävelyä ei muutoin ole juuri harrastanut. Sauvakävely on yli puolet tehokkaampaa kuin normaali kävely jos kalorimäärällisesti ajatellaan että mitä lenkillä normaalisti kuluttaa. Muutenkin hyvin kaloreja polttavaa treeniä on kaikki pitkäkestoinen hieman kohonneilla sykkeillä tehty hikiliikunta.

Eipä kestä, mukavaa että tiedoista on jollekin hyötyä.:)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat