veljeni ja huumeet :(

Vierailija

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

yksinkertasesti et ite voi tälle mitään :/ jokainen tekee sen oman päätöksen mitä elämällään tekee eikä siihe oikei voi kukaa muu vaikuttaa. aina voi yrittää keskustella ja saada toista järkiinsä että hankkiutus johonki missä pääsis kuiville :) lisäks jos tää sun veljes on täysikänen niin sillon et ainakaa voi pakottaa tätä hoitoon tai mitään. ottaa koville, tiedän. mutta sen asian kanssa täytyy vaan elää ja toivoo että oikeesti jonain päivänä pääsis kuivalle, sais elämänsä kuntoo ja eläis hyvän loppuelämän :)

Vierailija

kyllä, veljeni on täysi-ikäinen. En itse voi vaikuttaa asiaan. Oma elämäni kyllä tässä kärsii ku näkee kuinka hän itse kärsii ja kuinka vanhempani kärsivät :( Hän on tosiiaankin jo 23-vuotias ja asuu vieläkin kotoa. Koska liikaa asioita miksi hän ei pääse muuttamaan pois. Itse en pysty öisin nukkumaan, koska veljeni häiritsee, joko kuuntelee musiikkia, nauraa yksinään, tai on tekemässä itsemurhaa. Erittäin raastavaa tämmöne elämä :((

Vierailija

no otan nyt ton sun sähköpostin, on kans tosi kiva löytää joku jolla on samanlaisia ongelmia kun itellä:) mut joo se on rankkaa kun joku läheinen käyttää huumeita, ja vielä kun ei pysty íte siinä asiassa auttamaan, pitäis vaan se ite saada tajuamaan että tarvitsee apua ja sitten vielä kun se on niin arka aihe niin siitä on niin vaikee puhua vaikka haluais. ite en ainakaan oo koskaan saanut suutani auki vaikka oon halunnut puhua veljelle:/ kaikista pahin on se kun näkee että tärkee ihminen kärsii ja joutuu "katsoon vierestä" miten se tuhoo elämäänsä

Vierailija

no otan nyt ton sun sähköpostin, on kans tosi kiva löytää joku jolla on samanlaisia ongelmia kun itellä:) mut joo se on rankkaa kun joku läheinen käyttää huumeita, ja vielä kun ei pysty íte siinä asiassa auttamaan, pitäis vaan se ite saada tajuamaan että tarvitsee apua ja sitten vielä kun se on niin arka aihe niin siitä on niin vaikee puhua vaikka haluais. ite en ainakaan oo koskaan saanut suutani auki vaikka oon halunnut puhua veljelle:/ kaikista pahin on se kun näkee että tärkee ihminen kärsii ja joutuu "katsoon vierestä" miten se tuhoo elämäänsä

Vierailija

jeap. kaiken lisäks kun veljes on 23v jo nii ei oikei mahda sille mitää. kyllä se kuitenki kannattaa uskaltaa suunsa avaa jos siltä tuntuu :D ootko koittanu käydä juttelee missään kenellekkään tosta jos tuntuu pahalta? mutta kultaruusu, sun veljes asuu kuitenkin kotona vielä? toi on aika hyvin että sillä on katto päänpäällä ja näi kun miettii että kaikilla narkeilla ei edes oo kattoo päänpäällä ja saa safkaa... en ala kuitenkaa vähättelee mitää, koska toi ongelma on ikävä. sen kans on opittava elää, koita jaksella ja kannattaa puhua jollekkin tosta joka on ammattilainen (ite tosin en pysty menee psykiatrille...) jos helpottais ja koita keskustella veljes kanssa joku kerta ja kertoo sille miltä susta tuntuu. tsemppiä ! :)

Vierailija

veljeni on lähetetty 4kertaa pakkohoitoon.mutta ei niistä oo ollu kuin sen pari päivää hyötyä..Veljeni kanssa ei tulisi mieleenkään alkaa juttelemaan mitään tästä. Mä vaan huudan ja raivoon sille, koska en pysty itsekkään olemaan oma itseni :/ totta, hyvä niin että on koti missä asua, vaikka välillä tuntuu että miksei se vois jo lähtee jonnekki muual asumaan. Jep, oon mä nettiin kirjotellu kaikille ihme sivuille, mis joku psykologi vastaa. En pystyis yhtää menee kasvotuste juttelee täst asiast. Oon pienest asti ollu liian herkkä,ettei puhumisest tulis mitää :D mut nyt päätin tänne cosmoo kirjottaa jos löytyis ihmine jolla samalainen ongelma :)

Vierailija

Hei! En ole kanssasi aivan samanlaisessa tilanteessa, mutta veljeni käytti huumeita todella pitkään. Yritin kirjoittaa sinulle sähköpostia, mutta osoite ei toiminut.

Vierailija

aa kiitos tiedosta. taidan tehdä uuden sähköpostin. Huomasin itsekin jotain häikkää siinä :D ilmoitan uuden osoitteen mahdollisesti jo tänään :)

Vierailija

Sisaruksillani ei ole onneksi ollut huumeongelmaa, mutta muutaman hyvän ystävän kanssa olen kulkenut yli kymmenen vuoden taipaleen pahimman yli. Heidän kohdalla hoitopaikka auttoi, mutta ei suinkaan ensimmäinen hoitokerta. Kaikki ovat ollet useita eri mittaisia jaksoja hoidossa... se hyöty niistä kuitenkin oli, että jossain vaiheessa syntyi oikea motivaatio pyrkiä kuiville. Ja sen motivaation löytäminen itsestään ei ole mikään valtavan helppo juttu. Toivotaan, että sinun veljesi löytää tuon motivaation... syntyy se sitten hyvän tyttöystävän/vaimon, omien lasten, uskoon tulemisen tai hoitopaikoissa rypemisen kautta niin sen täytyy jostain syntyä, jotta hän voi päästä kuiville. Sen motivaation suhteen sinä et valitettavasti voi paljon tehdä.

Mutta kun se motivaatio syntyy, niin silloin sinua tarvitaan. Matka on kivinen ja pitkä ja siinä on aina todella turhauttavia takapakkeja, retkahduksia ja epätoivoa, mutta se on se vaihe, jossa mukana kulkemalla sinä voit vaikuttaa ja auttaa veljeäsi.

Muista kuitenkin kaikkein tärkein asia. Sinä elät sinun omaa elämääsi ja veljesi elää omaansa. Älä ala elää hänen elämääsi. Toisin sanoen, pidä huolta itsestäsi. Oma perse on tärkein perse ja jos se ei ole kunnossa, ei ole rahkeita auttaa muitakaan.

Ja jos haluat jutella ihmisten kanssa joilla on kokemusta samantyyppisistä asioista niin esimerkiksi AAL (http://www.aal.fi/) voi olla hyvä mestä. Tosin ovat usein hieman vanhempia. YADista (Youth Against Drugs --> http://yad.fi/) löytyy nuoria tyyppejä, joilla saattaa myös omakohtaisia kokemuksia läheisten huumeiden käytöstä.

Olet tehnyt ihan fiksusti kun olen huudellut foorumeilla, koska yksin ei kannata jäädä asiaa pohtimaan.

Minä toivotan sulle voimia ja tsemiä!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat