Kokemuksia hormonikierukasta?

Vierailija

Millaisia kokemuksia teillä on hormonikierukasta? Onko ehkäisyteho ollut hyvä? Nettikeskusteluita lukemalla kun tuntuu että ainakin kuparikierukan käyttö on aikamoista tuuripeliä. Eniten kiinnostaa, paljonko hormonikierukan hormonit vaikuttavat. Haluaisin eroon pillereistä koska ne aiheuttavat minulle pahoja mielialaongelmia, ja minulle suositeltiin hormonikierukkaa, joka kuulemma vaikuttaa vain paikallisesti eikä siksi vaikuta mielialaan? Eli onko kenellekään käynyt niin, että pillerit ovat aiheuttaneet mielialaongelmia (heittelyä, masennusta ym.) mutta hormonikierukka on sopinut?

Ja sitten se klassinen - kuinka paljon sen laitto oikein sattuu vaikka papa-kokeisiin, kuukautiskipuihin tai lävistyksiin verrattuna? :D Synnyttämätön kun olen. Kaikenlaisia kokemuksia olisi kiva kuulla, ehkä myös kuparikierukasta :)

Kommentit (2)

Vierailija

Itse olen tykännyt tosi paljon enkä ole huomannut mitään muutoksia mielialassani, minulla ei ole ollut e-pillereitä sillä minulla on aurallinen migreeni joten ne eivät sovi minulle. Mutta luulisin että pitäisit enemmän hormonikierukasta.. Ehkäisyteho tähän mennessä toiminut ainakin minulla, nyt ollut kierukka noin 8kk.. Sen laittaminen ei kyllä oikeestaan käy yhtään kipeää, vähän kuin pieni nipistys paitsi lopussa kun gyne katsoo vielä ultran kanssa että se on hyvin paikoillaan tulee kyllä aikamoinen paineen tunne alapäähän mutta se on hetkessä ohi :)
Ja yleensä hormonikierukkaa ei kyllä laiteta synnyttämättömälle (jos sen haluaa niin siihen pitää olla todella hyvä syy että se laitetaan, esim. kaverini sai koska kärsii niin kovasta migreenistä että muut ehkäisyvälineet eivät toimineet hänelle)
Luulen että sinun pitäisi tutustua myös ehkäisykapseliin, se on melkeinpä saman hintainen ja laitetaan käteen eikä siinä minusta ollut niin paljoa rajoitteita synnyttämättömän suhteen (en nyt kyllä muista)

Vierailija

Kiitos vastauksesta :) Ehkäisykapselia en kyllä haluais koittaa kun siinä on ihan samalla tavalla vaikuttavia hormoneita kuin e-pillereissäkin, tai tälläisen kuvan sain vastaanotolla (sanoivat että hormonikierukassa vaikuttavat vain paikallisesti niin ei tule mielialavaihteluja). Ja mulle tosiaan suosittelivat h-kierukkaa sekä hoitaja että gynekologi, vaikka olenkin synnyttämätön, että ei siihen ainakaan täälläpäin vaadita mitään perusteluita :) (Tai sitten he katsoivat mielialaongelmat perusteeksi...) Myös eräs synnyttämätön nuori kaverini hankki vähän aikaa sitten (kupari)kierukan.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat