Kaksoistutkinto

Vierailija

Kaikki kaksoistutkinnon valinneet tai valitsijat !
Onko kaksoistutkinno suorittaminen rankkaa ja vaikeaa?
Olen itse harkinnu kaksoistutkintoa,mutta en kuitenkaan ole vielä varma. Haluaisin kuulla mielipiteitänne ja omia kokemuksianne.
Kiitos:)

Kommentit (11)

Vierailija

mä alotan syksyllä kaksoistutkinnon:D ja en tiiä onko se rankkaa tai vaikeet, se riippuu oikeestaa aika paljo itestää ja siit asenteest!:d jja voihan sen lopettaa keskenki jos ei jaksa. :D

Vierailija

Itse aloitin kaksoistutkinnon vuosia sitten lähihoitajan koulutuksessa. Itselleni se oli liian rankkaa ja jaksoin sitä vuoden ajan. Meillä koulupäivät kestivät 99% ajasta 8-16 päivittäin. Sen lisäksi kun alkaa kirjoittamaan ei saa lukulomaa niin kuin lukiossa vaan joutuu käymään koulussa ammattikursseilla.

Luokaltani kuitenkin lopetti lisäkseni vain kaksi eli 21 jaksoi koko kolme vuotta opiskella kaksoistutkinnon, kirjoittivat hyvin ja ehtivät viikonloppuisin juhlimaankin.

Vierailija

voiieii!:D toivottavasti mäki sit jaksan, olen nimittäin lähihoitajakasi myös opsikelemassa=D voi tulla rankat kolme vuotta:D... Ja jooo ilmaanmuut voin sit kertoo :D

Vierailija

Mulla on oikeestaan kolmoistutkinto menossa, mut periaatteessahan ne on sama. Kaksoistutkinnossa taitaa vaan se lukionpäättötodistus jäädä pois, vai miten se oli. Kuitenkin.

Itse olen ollut tosi tyytyväinen valintaani. Rankkaakaan ei ole ollut. Toki rankkuuteen vaikuttaa kuinka paljon itse panostaa, onko koulunkäynti helppoa ja kurssivalinnat. Itselläni ei ole mitään pitkiä aineita ja muutenkin aika lailla vain pakolliset käyn. Ihan rennosti on kolme vuotta mennyt eivätkä koulupäivätkään ole mitenkää kamalan pitkiä. Yleensä välillä 9-15. Musiikit tosin piti meillä käydä että loppui vasta puoli 5 koulu ja se oli vähän rankkaa, mutta eipä sitä kauaa kestänyt :)

Ja amista nyt voi edes kouluksi melkein sanoa. Sen verran rentoa meillä. Toki riippuu alastakin. Joku lähihoitaja tai lentokoneasentaja varmasti tarkempaa puuha ku meidän sähköhommat.

Meidän koulussa on myös silleen kätevästi että jakso lukiota ja seuraava amista. Mukavaa vaihtelua kun lukiossa lukeminen kyllästyttää niiin pääsee amikseen tai amiksessa kyllästyy laiskotteluun niin pääse sitten pänttäämään.

Ensi vuosi tosin lähes pelkkää lukiota, mikä hieman pelottaa. Ilmeisesti pitäisi amiksen päättötyö tehdä juuri kirjoitusten aikaan. No eiköhän siitäkin jotenkuten kunnialla selvitä :D

Vierailija

ite käyn kaksoistutkintoo, ja ei mun mielestä oo niin rankkaa kun kaikki luulee sen olevan.. meillä ainakin oli silleen et jakso kerrallaa lukiota tai amiskaa, toiseks viimenen vuos pelkkää lukiota ja nyt alkava viimeinen vuos sitten ammatillista.. omasta mielestä se lukio on vaan suhteellisen turhalta tuntunut, kun en itse aio yliopistoon tms. :)

Vierailija

Naputtelempa tänne tämän saman viestini, kun jo yhteen aiempaan ketjuun..

Itse suoritin kaksoistutkinnon (lähihoitaja + yo) ja valmistuin 3v opiskelujen jälkeen. Lukioaineiden arvosanat eivät ole mitään huippuluokkaa, mutta ihan kohtalaiset C:n paperit.

Meille oli järjestetty lukiotunnit niin, että joissain jaksoissa saattoi olla yksi kokonainen päivä pelkkää lukioainetta (2h en, 2h ru, 2h ai jne..) tai sitten ne olivat aina reunatunnit. Eli joko klo 8-10 tai 14-16.
Päivät olivat tietenkin aika raskaita ja pitkiä, ja koeviikot myös, kun yhtenä päivänä saattoi olla kolmekin tenttiä. Minä noudatin "yksi tentti/päivä"- taktiikkaa, ja valmistauduin huolella aina vain yhteen tenttiin kerrallaan, ja loput rästein, jos ei mennyt läpi. Kannattaa muistaa, että kaksoistutkinnon valinneilla on kaikkea tuplana; läksyjä,kirjoja,tenttejä,tehtäviä jne. (Ja valmistuttutaan tietysti myös kaksi päättötodistusta) ;)

Voisin kirjoitella tästä aiheesta vaikka kuinka paljon.. :D

Viimeinen kevät oli kyllä ehdottomasti kaikista vaativin, koska kirjoitusten ohella teimme vielä opinnäytetöitämme. Sen vuoksi kannattaa ehdottomasti hyödyntää ylioppilaskirjoitusten hajauttamista! Itse kirjoitin toisen opiskeluvuoden syksynä 2 ainetta, ja viimeisenä keväänä toiset kaksi. Näin stressi ei ehkä ollut ihan niin järkyttävä mitä se olisi voinut olla, vaikka nukuttua tulikin parin kuukauden aikana minimaalinen määrä..

Suosittelen toki kaikille kaksoistutkintoa, se on ihan hieno ratkaisu mun mielestä saada "kaksi kärpästä yhdellä iskulla." Ja ei sitten tosiaan kannata kaatua ensimmäiseen hylättyyn arvosanaan tai muuhunkaan vastoinkäymiseen! Meitäkin alotti 30 kaksoistutkintolaista, ja lopulta meitä oli 4 jotka lakitettiin :D Niin, että ei se mahdotonta ole! :P

Muistaakseni valmistujaiskutsussani luki jotakin näin:
"Kymmeniä kirjoja, satoja tenttejä ja tuhansia kyyneleitä.Saavutus: lähihoitaja ja ylioppilas"

Niin, notta tsemppiä vaan! ;)

Vierailija

Itse kävin kaksoistutkintoa kahden vuoden ajan ja sitten lopetin. Kaksoistutkinto ei mielestäni ollut ollenkaan rankkaa, mutta meillä systeemi oli järjestetty huonosti. Koulu olisi venynyt todella paljon ja meitä informoitiin asioista todella huonosti. Kyllästyin siis koko systeemiin ja lopetin kesken. Lopettamiseen vaikutti myös se, että tajusin vasta silloin, etten saa kaksoistutkinnosta lukion päättötodistusta, vaan ainoastaan kirjoitusten tulokset! Minun aikanani ei vielä paljon ollut kaksoistutkintolaisia, joten itsellänikin oli väärä käsitys koko asiasta. Luulin tosiaan että siitä saa kaksi päättötodistusta. En kokenut enää tarvitsevani koko typeryyttä ja halusin valmistua nopeammin ammattiini.
Systeemi on varmasti muuttunut nykypäivänä ja siitä minulla ei ole tietoa. Koulun rankkuuteen vaikuttaa toki se, millainen oppilas olet. Itselleni koulunkäynti noiden perusaineiden osalta on ollut aina todella helppoa, minulle riittää kun olen tunnilla aktiivinen(ei tarvitse lukea ja päntätä) ja silti olen pärjännyt aina 8-10 tasoisesti.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat