Raha vai rakkaus?

Vierailija

Hei cosmottelijat! Tulipa tuossa keskusteltua miehen kanssa aiheesta, kumpi on arvokkaampaa raha vai rakkaus? Mies sanoi, että raha. Hän voisi elää ilman parisuhdetta jos saisi vastineeksi paljon rahaa. Totesi kyllä loppuun, ettei halua elää ilman rakkautta vaikka voisikin. Itse olen sitä mieltä, että kunhan rahaa on elämiseen niin rahalla ei ole ikinä niin isoa merkitystä minulle kuin rakkaudella. Mitä mieltä te olette?

Kommentit (8)

Vierailija

Hahhh, vaikee kysymys :D En tiiä osaanko arvioida realistisesti. Itelläni on mies jota rakastan ihan hirveesti, mutta siitä on myös todennäkösesti tulossa rikas, että mä saan vähä niinku molemmat :D

Voisin helposti mennä naimisiin rahasta, miehen kanssa jota en rakasta. Mutta varmaanki jättäisin sen heti jos nykyiseni kaltainen rakkaus kävelisi vastaan :D

Vierailija

Vaikea kysymys. Riippuu kai mistä näkökulmasta katsoo.
Nykymaailmassa ilman rahaa olisi kyllä todella vaikeaa. Toisaalta elämä tuskin olisi elämisen arvoista ilman rakkaita ihmisiä ja minua rakastavia ihmisiä. Molempi parempi siis.

Jos pitää sanoa kumpi on arvokkaampi sen sijaan että miettii kumpi on välttämättömämpi, niin kai se silloin(kin) olisi rakkaus. Jos rakkaus on niin vahva, että se kantaa myös rahahuolien yli, tai jos rahaa on elämiseen, valitsisin mielummin rakkauden. Mutta ehkä tietyissä tilanteissa voisin myös ottaa tukun rahaa rakkauden sijaan.

Menisinkö sitten rikkaisiin naimisiin ilman tunteita?
Mahdollisuus tähän olisi ehkä aikanaan ollutkin, mutten siihen lähtenyt koska minun osaltani mukana ei ollut romanttisia tunteita toista kohtaan. Voisin ehkä kuvitella avioituvani rahan takia, jos molemmilla osapuolilla olisi avioliiton motiivit tiedossa (jaa, miksi rikas mies tahtoisi sitten minut?), eikä minulla olisi nykyistä miestäni rakastettavana :P

Vierailija

RAKKAUS! Ehdottomasti rakkaus. Itse lasken tuohon rakkauskohtaan nimittäin myös läheisimmät ystävät.. ja vaikka mulla olis miljoonia rahaa, eikä yhtään läheistä ihmistä, niin ei millään olis väliä. Ja oma rahatilanne on sellainen, että rakkautta tarvii että jaksaa hengissä pysyä :D

Vierailija

"Mies sanoi, että raha. Hän voisi elää ilman parisuhdetta jos saisi vastineeksi paljon rahaa. Totesi kyllä loppuun, ettei halua elää ilman rakkautta vaikka voisikin." - Olenko se vain mä vai onko tossa havaittavissa pienoista ristiriitaa? :D

Ja oma vastaus on rakkaus. Mitä sitä rahalla tekee jollei ole ystäviä, perhettä ja/tai rakastettua jakamassa sitä rahasta saatavaa hyötyä ja iloa? Eri asia on jos pitäisi valita rikkauden ja parisuhteen välillä, kun rahoista voisi nauttia ystävienkin kanssa. Siltikin valitsisin parisuhteen, koska olisi aika masentavaa tietää kuolevansa yksinään vaikka kuolisikin hulppeassa lukaalissa :D

Vierailija

[quote author="darkling"]
"Mies sanoi, että raha. Hän voisi elää ilman parisuhdetta jos saisi vastineeksi paljon rahaa. Totesi kyllä loppuun, ettei halua elää ilman rakkautta vaikka voisikin." - Olenko se vain mä vai onko tossa havaittavissa pienoista ristiriitaa? :D

et ole ainut joka näkee ristiriidan! :D kyllä se mies tarkoittaa tossa et raha se on joka määrää! taitanu vaan yrittää naistaan miellyttää!

Vierailija

Itse pidän rahaa arvokkaampana kuin rakkautta, koska rahan avulla voi toteuttaa rakkauttaan. En tarkoita parisuhteen ja ystävien ostamista, vaan kaikki auttaminen on myös rakkauden osoittamista. Esimerkiksi se, että tuen rahallisesti paikallista eläisuojelutoimintaa on minun tapani auttaa ja osoittaa rakkauttani eläimiä kohtaan. Tämä ei siis onnistuisi puhtaan "rakkauden" turvin, vaan todellakin tarvitsee sitä riihikuivaa. Kuten myös se, että tuen kummipoikani harrastusta rahallisesti. Rakkauden osoittaminen tuntein ei pojan harrastusta paljoakaan eteen päin veisi, vaan se raha ratkaisee tässäkin tapauksessa.

Voin myös elää ilman parisuhdetta ja ystäviä, joten senkin osalta koen rahan tärkeämmäksi, koska unelmani ja tavoitteeni eivät liity milläänlailla toisiin ihmisiin, joten raha saattaisi auttaa minua saavuttamaan unelmani.

Tärkeämpänä kuitenkin näen sen, että maailmassa on tunteita. Tunteita, jotka velvoittavat ihmiset kantamaan vastuunsa. (Perustelut oli muuten nyt kyllä aika sekavat)

Vierailija

Mielenkiintoisia vastauksia kyllä.

Vaikka raha merkitsee nyky yhteiskunnassa paljon ja sillä saa mitä haluaa niin en tajua miksi se menee rakkauden edelle.

Te vastanneet oletteko koskaan ollet rakastuneita? Tai oletteko menettäneet läheistä joka on rakastanut teitä yli kaiken? Jotenki se sanontaki meni että arvon tuntee vasta kun sen menettää.

Itse kyllä todellakin valitsen RAKKAUDEN koska ilman sitä en ole mitään. Olen itse ollut ja olen edelleen umpirakastunut enkä voisi elää ilman rakkautta, en olisi ilman sitä mitään. Olen myös menettänyt paljon läheisiäni (esim. vanhemman kuolema) joten eläisin vaikka slummissa kunhan minulla olisi isäni. Ja voisin kuvitella asuvani slummissa rakastamani ihmisen kanssa. Mutta en voisi kuvitella asuvani kalliissa huvilassa yksin ilman läheisiä ihmisiä ja rakkautta.

Olen myös ollut hyvin köyhä ja omassa mittapuussani myös hyvin rikas. Raha tuo vain tietynlaista turvaa ja mahdollisuuksia.

Ja vielä kerran mielummin olen köyhä ja rakastettu ja rakastavainen kuin rikas ja rakkaudeton.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat