töihin meno pelottaa

Vierailija

Hei ihanaiset! Mulla on ongelma. Olin vuoden alussa pikaruokalassa töissä pari kuukautta, ja se ei ollut ollenkaan mun työ. Kuulostan ehkä typerältä, laiskalta ja diivalta, mutta töihin meno ahdisti aina aivan mielettömästi ja vaikka töiden lopettamisesta on jo kolmisen kuukautta, saan siltikin fyysisiä reaktioita (sydän hakkaa, kädet hikoaa, henkeä ahdistaa) pelkästä ajatuksesta edes lähestyä koko ravintolaa!

Hirviötyön jälkeen pääsin työharjoitteluun maailman ihanimpaan paikkaan, jossa voisin ilomielin jatkaakin. Kuitenkin aina kun eteeni tuli vähänkin vastuullisempi tehtävä, minua alkoi pelottaa hirvittävästi, vaikka kaikki sujui loppujen lopuksi ihan hyvin.

Nyt olen alkanut jälleen etsiä uutta työpaikkaa rahan puutteen vuoksi ja olen löytänytkin muutamia mukavan kuuloisia paikkoja, mutta pelkoni pääsee aina edelleni. Työt, joita olen katsellut, eivät ole järisyttävän vaativia (myyjän tai siivoojan töitä jne), mutta silti ne pelottavat niin paljon, etten uskalla edes hakea niitä.

Kärsin silloin tällöin paniikkikohtauksista ja olen kamala stressaaja ihan joka asiassa. En tiedä voiko kukaan muu auttaa minua tässä kuin minä itse, mutta lohduttaisi jos kertoisitte omia kokemuksia :) Tuntuu etten kelpaa muuhun kuin opiskelemaan ja kirjottamaan esseitä.

Kommentit (6)

Vierailija

Luulen ymmärtäväni.

Minulla itselläni on vähän samanlaista ongelmaa. Sillä erotuksella että olen vasta näissä töissä alkanut "oireilemaan" kuten sinä. Teen siis tällä hetkellä töitä ja oikeastaan jopa tykkään siitä mitä teen.

Kuitenkin aina töihin meneminen jännittää ja paljon! Tuntuu, että pelkään sitä vastuuta, mikä työn mukana tulee. Pelkään että teen jotain väärin, vaikka samalla tiedän että se on ihan luonnollista kun olen näissä hommissa vielä niin uusi. Pelkään että nolaan itseni tai aiheutan muille harmia sillä että teen jotakin huonosti. Töissä yritän parhaani, mutta tuntuu etten pääse parhaaseen suoritukseeni kuitenkaan koska jännitän jatkuvasti.

On yllättävän kuluttavaa stressata näin paljon työn takia. Kotiin päästyäni saatan olla ahdistunut tai kiihtynyt. Toisinaan alan saman tien jännittää seuraavaa päivää.

Elättelen toivoa, että totun ajan kanssa kun hommat tulevat tutummiksi. Palkan rapsahtaminen tilille on melko toimiva kannustin. Koitan muistaa sitten tulla tänne kertomaan, kun pystyn tekemään työni jännittämättä ;)

Ihan varmasti on olemassa sellainen työ johon sovit aivan täydellisesti. Itse olen joskus rohkaissut itseäni hakemaan vähän pelottavampiin paikkoihin sillä, että olen vakuuttanut itselleni etten kuitenkaan pääse, mutta että tulee parempi olo kun tietää ainakin kokeilleensa. Jos sitten tärppääkin, olisi hölmöä kieltäytyä paikasta ja sitten tavallaan on vain pakko olla rohkea ja ottaa työ :)

Vierailija

Heippa Superior! Kiitos kun vastasit :) Mulla oli sillon ihan samat fiilikset, olin hampurilaisia kääntelemässä ja ajattelin, että kyllä tätä vois hampaat irvessä ainakin yhden kesän tehdä, mutta pomomme oli hyvin kunnianhimoinen ja halusi ruokalan olevan suomen paras, ja itse olen melko hidas oppimaan, joten en pysynyt riittävässä tahdissa mukana. Ehkä tuokin on vaikuttanut ahdistukseeni kun koin koko ajan olevani surkea, hidas ja huono. Se ei oikein inspaa eikä kannustavia kommentteja (joita tarvitsen huonon itsetuntoni takia) juurikaan tullut. Olin kuitenkin hyvin helpottunut, ettei minun tarvinnut jatkaa tuolla. Enkä aio hakea enää samanlaisiin paikkoihin töihin.

Mutta ärsyttää, kun pelottaa muutkin "stressaavat" työt. Toimistotöissä oli parempi olla, mutta haluaisin silti yrittää asiakaspalvelutöitä, sillä tykkään olla ihmisten seurassa. Aloin kuitenkin pelkäämään "ruuhkahetkiä" ja ajatus pitkästä ja loputtomasta kassajonosta ahdistaa! :( mutta aion kuitenkin yrittää jos suinkin saisin myyjän paikan jostakin.

Onko sulla millanen työ? Osa-aikainen vai kokopäiväinen? Entä oletko pitkään ollut töissä?

Kiitos vielä kun vastasit :)

Vierailija

Mulla myös hyvin usein jännittää mennä töihin. Varsinkin jos tiedän että pomon kanssa samassa vuorossa. Tuntuu vaan jotenkin että en ole tarpeeksi nopea tai hyvä. Toisaalta olen kyllä suht harvoin töissäkin muihin verrattuna, että ei kai se mikään ihme ole jos en ole niin taitava kuin muut yhtä kauan olleet..

Kotona myös sitten stressaan että voi ei unohdin sen ja sen, ja monesti näen myös unia töistä :s Välillä mietin että pitäisikö lopettaa kun on niin vähän tunteja kuitenkin että se palkka jää pieneksi tähän stressiin verrattuna.

Myös työssäoppimisjaksossa jännitin joka ikinen aamu töihin menoa, vaikka paikka olikin mukava. Kai sitä sitten vaan on jännittäjä.

Monesti myös mietin onko olemassa työtä, jota voisin liikoja stressaamatta tehdä kahta kuukautta pitempäänkin. Ja josta vielä pitäisin. Kaupan kassalla istuminen vois olla minun juttu :D

Vierailija

Tiedän mistä puhut. Itekkin olin hermorauniona aina iltaisin kun tiesin että seuraavana päivänä olisi töitä. Tunsin etten osannut kaikkia asioita työpaikallani ja kammoksuin niitä hetkiä kun mua pyydettiin jotain sellasista tekemään.
olen nyt kesätöissä ja rakastan työtäni koska mulla on upeat työkaverit siellä jotka auttaa jaksamaan. Kun löydät sen oman alasi ja mukavan paikan, paineet katoaa :)

Vierailija

Itse aloitin juuri uudessa kaupassa kassana. Ei mitään ihmeellistä työtä, luulisi jo viime vuoden neljän kuukauden kokemuksen opettaneen. Kuitenkin jännitän kovasti, pelkään että sählään vaikka maksutilanteessa niin että kuitille lyödään väärä maksutapa tai vastaavaa.

Viimevuonna pelkäsin myös samalla lailla ja kassatyö tuli uniini niin että leimasin tuotteita kassalla unissanikin.

Olen kuitenkin päättänyt jaksaa jatkaa jo pelkästään sen takia että tarvitsen rahaa. Lisäksi yritän ajatella, että ihmisiähän nekin vain on.

Vierailija

I feel you mate..
Olen itse ollut yli vuoden töissä pikaruokalassa. Minulla on/oli juuri samoja oireita kuin sinulla, johtuen ahdistavista tilanteista, asiakkaista jne..

Noin 6kk kuluttua kuitenkin ahdistus väheni huomattavasti. Todennäköisesti työtapani rutinoituivat siinä ajassa jo niin nopeiksi ja tehokkaiksi, että yksinkertaisesti luotin itseeni.

Nykyään haastavissa tilanteissa en enää saa oireita. Eli tsemppiä tuleville töille kyllä se siitä=)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat