Masentunut(ko)

Vierailija

Moi!
Oon 16-vuotias tyttö. Mulla on alkanu olla semmosia outoja tuntemuksia, niinku esim. että kaikki puhuu musta jotaki pahaa ja sellasta. Oon lihonu, mikä ottaa mua päähän, mun entinen ihastus (rakastus mikä ikinä on) seurustelee ja me ei nähä enää paljonpa koskaa ja se ihastus on unohtanu mut, oon ruma, mua ahistaa olla minä, katon vanhoja valokuvia ja niissä oon paljo nätimpi kuin nyt ja toissapäivänä mulla oli niin paha mieli kaikesta(EN EES TIEDÄ VARMAA SYYTÄ), että viiltelin. Tää kuulostaa varmaan tosi naurettavalta, mutta mää oon tosissaan. Ja lisäksi itken joka päivä, montakin kertaa päivässä joskus. Onko kellään samanlaisia ajatuksia/tuntemuksia? Ja onko kellään ajausta mikä mulla on hätänä? Kiitos jo näi etukäteen!

Kommentit (2)

Vierailija

Voih.. tuo kuullostaa kyllä hyvinkin normaalilta tuohon ikään mutta viiltely menee jo pikkasen yli, montako kertaa olet viillellyt? mikäli useita kertoja niin sitten kannattaa mennä jollekkin ammattiauttajalle (esim. terveydenhoitajalle, psykologille)

Tiedätkö lihomiseesi syytä? eli aloitko syömään enemmän tai vähentämään liikuntaa jolloin lihominen olisi ihan normaalia mutta mikäli olet lihonut ilman tiedostamatonta syytä voi kyseessä olla masennuksen oire.

Olisiko sinusta tullut hieman vainoharhainen kun ajattelet että muut puhuu seläntakana? ja mitä kuvittelet heidän sitten puhuvan? tuokin saattaa tuntua nuorelle pahalta jos lihoo niin silloin helposti alkaa kuvittelemaan että muut puhuvat jtn seläntakana tai jos tapahtuu muita mullistavia asioita elämässäsi.

Aika auttaa unohtamaan entiset ihastukset ja tuossa iässä ihastuksia tulee ja menee, eikä vakaviin suhteisiin edes kyetä joten yritä unohtaa ihastuksesi niin törmäät uusiin miehiin.

Lopeta vanhojen kuvien katselu ja keskity nykyisyyteen, elä hetkessä, älä haikaile vanhoja aikoja koska edessäsi on hieno tulevaisuus johon voit vaikuttaa. Jos painosi harmittaa niin yritä laihduttaa.

Oletko hyvin herkkä? jos olet niin se varmasti vaikuttaa siihen että itket joka päivä mutta muista että jos itkeminen helpottaa niin itke niin paljoin kuin jaksat.

Luulisin että sun itsetunto on laskenut aika roimasti ja se on ongelmasi, elikkäs yritä nostattaa sitä esim. olemalla tyytyväinen itseesi sellaisena kuin olet ja hyväksyä itsesi ja jos on asioita joista et voi olla tyytyväinen niin tee niihin muutos esim. laihduta

Olisi vielä niin paljon sanottavaa mutta lyhensin sen näin. Toivottavasti tästä oli jtn apua sinulle ja muista että avun hakeminen kannattaa vaikka asia olisikin pieni. Tsemppiä!!

Vierailija

Viiltely on jo varsin vakava asia. Kuinka pitkään sitä on jatkunut vai oliko tämä ensimmäinen kerta? Tuntuuko toi viiltely helpottavan paahaa oloa vai onko se enemmän huomion hakua/ns. "avunhuuto", josta joku huomaisi että sun on paha olla?

Kärsin itse vaikeasta masennuksesta 16-vuotiaana. Itselläni oli samoja tuntemuksia siitä, kuinka olin ruma ja lihava, miten ketään ei välittänyt musta yms. Se millä sitten pääsin siitä yli oli entinen koulukaverini, jonka kanssa tapasin pitkästä aikaa. Jälkeenpäin hänestä tuli paras ystäväni. Hän huomasi etten ollut enää se elämäniloinen itseni mitä ennen masennusta olin. Aluksi minun oli vaikea keskustella hänen kanssaan, mutta pikku hiljaa avautuminen alkoi olla helpompaa. Sain myös ammattiapua ja lääkityksen.. Ylitse pääseminen otti aikansa, mutta lopulta opin taas nauttimaan elämästä.

Hyvä että olet itse jo tiedostanut asian. Mitä jos puhuisit asiasta vanhemmillesi tai ystävillesi ja hankkisit ammattiapua esim. (koulu)terveydenhoitajan kautta? Liikunnan lisääminen voisi myös auttaa terveelliseen ruokavalioon yhdistettynä. Liikunta lisää edorfiinien määrää, jotka tuottavat hyvää oloa, joka voisi auttaa tuohon masennukseen/alakuloisuuteen.. Lisäksi se voisi auttaa sinua tuntemaan itsesi paremmaksi omassa kropassasi, ja yhdistettynä terveelliseen ruokavalioon saisit lisää energiaa ja se voisi lopettaa tuon ylimääräisen painon lisäämisen, mikä puolestaan aiheutti vain lisää pahaa oloa. Ota kaverit mukaan liikkumaan tai alota rohkeasti jokin uusi harrastus mistä voit hankkia uusia tuttavuuksia!

Kannattaa unohtaa tuo, että mitä muut sinusta ajattelee. He tuskin puhuvat sinusta pahaa, ja vaikka puhuisivatkin, miksi tuhlaisit aikaa ja energiaa sen pohtimiseen? Heitä et varmaan luokittelisi ystäviksesi, etkä varmastikkaan käytä vapaa-aikaasi heidän kanssa hengailuun.

Ihastuksiakin tulee ja menee.. Jos keskityt onnellisuuteesi muilla elämän osa-alueilla (ystävät, perhe, harrastukset, opiskelu), tulee se uusi ihastus/rakkauskin kuvioihin sitten aikanaan!

Voimia sulle ja toivottavasti löydät taas pian elämänilosi!!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat