Kysymyksiä muslimimiehestä

Vierailija

Elikkäs olen koulussa tutustunut minua vuoden vanhempaan afganistanilais mieheen. Ollaan juteltu facebookissa ja ihan livenä. Käytiin jopa torstaina puistossa kahvilla. Todella mukavan oloinen mies, kohtelias ja ennenkaikkea komea.

Ollaan juteltu tän kans että mistä se on tullu, on siis Afganistanista syntyisin mutta asunut jonkin akaa Iranissa, josta muutti yksin Suomeen 15vuotiaana, koska vihasi elämäänsä siellä. Tämä henkilö juo silloin tällöin muutaman kaljan ja käy toisinaan baarissa. Hän käy opiskelun ohella töissä ja on koko kesän töissä. Arvostaa kovasti Suomea ja on panostanut kielen opiskeluun, sanoi että häntä hävettää kun ei osaa puhua niin Suomea vielä niin hyvin. Otin kerran puheeksi tämän uskonnon ja sen että tarvitseeko naisten käyttä Burkhia siellä mistä hän on kotoisin. Hän sanoi ettei yhtäkään naista pakoteta siihen ja kertoi koko asian olevan hänen mielestään typerä, niinkuin muutenkin jotkin asiat hänen synnyinmaassaan.

Olen yrittänyt katsella tietoa islamista uskontona ja yleensäkin muslimien käytöstavoista. Jokaisessa keskustelussa nousee esille muslimimiesten dominoiva asema ja väkivaltaisuus. Olen tämän tiedostanut aiemminkin ja siksi suhtaudun muslimeihin tietyllä varauksella. Mutta eihän kaikki muslimit ole naisten hakkaajia, monta onnellista pariskuntaa tiedän joissa nainen on suomalainen ja mies esim. Irakista kotoisin ja elävät ihan normaalia elämää.

En tiedä miksi lörpöttelin nuin paljon mutta olkoot. Toivon että kirjoittaisitte omakohtaisia kokemuksia muslimeista ja yleensäkin heidän tavoistaan (esim. ympärileikataanko pojat, miten suhtaudutaan ulkomaalaisen naisenkanssa avioitumiseen jne jne.). Sekä loukkaantuvatko he jos kysyny suoraan heiltä esim. miten kohtelevat naisia ja missä arvoasteikossa nainen on heidän mielestään. Toivon kans ettei tulisi rasistisia kommentteja terroristeista sillä ei kaikki muslimit terroristeja ole. Ja muutenkin saa kommentoida tota mun tilannetta ihan vapaasti.

Kommentit (6)

Vierailija

Tervehdys,

hienoa, että olet noin ennakkoluulottomasti alkanut tutustumaan ulkomaalaiseen ja 'vieläpä' muslimiin ja kuitenkin tietyllä varovaisuudella. Osoitat kiinnostusta myös hänen taustoihinsa ja janoat tietoa, etkä vain seuraa ja usko yleisiä stereotypioita ja valheita, joita media ja muu maailma meille tuputtaa..

Itse olen ollut jo muutaman vuoden onnellisesti naimisissa ensirakkauteni, joka on muslimi, kanssa enkä voisi nyt kuvitellakaan olevani tavallisen eurooppalaisen kanssa. En tarkoita pahalla, kylla täältäkin varmasti hienoja ihmisiä löytää, mutta nyt kun on päässyt näkemään läheltä muslimien mentaliteettia ja saa elää yhden sellaisen helmen kanssa, rima hipoo täydellisyyttä. Jopa ystäväni ja perheeni mieheni tavattuaan totesivat, etteivät olleet koskaan tavanneet ketään vastaavaa, kaikinpuolin yhtä hienoa ihmistä, jolla arvot ja periaatteet ovat kuin toiselta planeetalta (käytös, kunnioitus, rehellisyys, luottamus, tunteet, aitous, sydämen puhtaus jne) :) Minä tiesin sen jo ensitapaamisella!

Tarkoitukseni ei ollut hehkuttaa, vaan todeta, että jos satut törmäämään ns. hyvään muslimiin, uskallan väittää, että se on kuin lottovoitto ja onnellisen yhteiselon ja avioliiton varmin "vakuutus" loppuelämäksi. Mutta.....tietysti aina löytyy joukosta, kaikista ja kaikkialla, myös niitä mätiä omenoita, joiden takia aluksi kannattaakin olla varuillaan.

Haluaisinkin vihjata kysyjälle, että jatkakaa tutustumista samaan malliin, niin kauan kuin hyvältä tuntuu. Hän vaikuttaa ihan ok tyypiltä, vaikkakin alkoholi ja baarit särähtivät korvaan :S Itse katselisin rauhassa ja yrittäisin saada selville, mitä hänen ajatusmaailmassansa liikkuu. Tunnen muutamia muslimeita, jotka eurooppalaistuttuaan ovat valitettavasti kadottaneet hienoja ominaisuuksia ja omaksuneet täkäläisen elämäntyylin, johon kuuluvat mm. tietynlainen hauskanpito, naiset, alkoholi jne. Enkä kyllä itse ainakaan voisi luottaa sellaiseen henkilöön hitusen vertaa.

Mitä tulee uskontoon ja sen periaatteisiin, oma puoliskoni on harras uskovainen rukouksineen jne, mutta minua hän kunnioittaa ja rakastaa juuri sellaisena kuin olen. Hänelle ja muille tuntemilleni muslimeille, nainen/vaimo/äiti on kaikki kaikessa ja vaikka perheen pää voi olla isä, niin äiti on se tärkein eli sydän. Tämän koen ja tunnen aina, myös kun olemme hänen kotimaassaan. Hänen sukunsa rakastaa minua kuin omaa tytärtään. En siis ole muuttunut miksikään sitten tapaamisemme; korkeintaan 'jalostunut' mieheni rinnalla :) Näen islamin uskontona, joka parhaimmalla tavalla tulkittuna ja noudatettuna on avain onneen, sisäiseen rauhaan, toisten kunnioittamiseen ja yleensä hyvään elamään. Ja minulla on siitä elävä todiste vierelläni joka päivä.

Ja lopuksi pieni muistutuksen sana kaikille (ei ole tarkoitus saarnata): yleistäminen ja sokeasti muiden sepittämiin valheisiin uskominen kertoo ihmisen sivistytasosta ja älykkyydesta paljon - älkäämme siis sortuko siihen varsinkaan ilman faktoja. Ilmiö on valitettavan yleinen varsinkin niillä, joilla ei ole mahdollisuutta tai halua matkustella ja nähdä maailmaa ja eri kulttuureita omin silmin. Ennen loukkaavia ja valheellisia väitteitä, kannustaisin kaikkia edes etsimään itse oikeaa tietoa, sen voi tehdä jopa kotoa käsin ;)

Mukavaa kesää kaikille! Pidetään mielemme ja sydämemme avoimina!

Vierailija

Kiitos paljon vastauksestasi! Olen yleensä ennakkoluuloton ja mielelläni tutustun uusiin ihmisiin. Varsinkin kaikki muualta tulleet kiinnostavat taustoineen ja uskontoineen. Vaikka kaikki kauhutarinat kummittelevat takaraivossa tutustun mieluiten itse ko. henkilöön ennen kuin vedän mitään johtopäätöksiä. Sillä on päässyt pitkälle. :)

Tapasin tänään tämän afgaanin kun menin sitten koulun jälkeen käymään tämän kämpillä. Puhuttiin sitten 2h sen kulttuurista ja uskonnosta. Se vaan nauroi ja kysyi että mitäs vielä haluan tietää. :) Kysyin tuosta, että saako naista lyödä ja vastasi heti että ei missään nimessä. Ja perusteli sen oikein kattavasti. Kertoi että vain ns. huonossa asemassa olevat miehet lyövät vaimojaan ja kertoi, että hänet on kasvatettu siten, että nainen on yhtä tärkeä kuin mies ja naista on kohdeltava niin hyvin kuin suinkin osaa. Jos hän siis vilpittömästi tarkoitti kaikkea mitä sanoi olen myyty. Yksikään suomalainen ei ole ollut tämän vertainen! Ja hän on tosiaan tapamuslimi, ei kuulemma rukoile ja sanoi käyvänsä baarissa/juomassa 1-2krt/kk. Sianlihaahan hän ei syö. Sopii mulle. :)

Huono puoli tässä on se, että hän haluaisi edetä kovin nopeasti. Olen joutunut palauttelemaan takaisin kun on puhunut seurustelusta, kerroin etten tahdo seurustella muutamaan kuukauteen. Ymmärsi asian ja sanoikin että sitten kun tunnen oloni hyväksi ja kun tunnemme molemmat toisemme paremmin.

Ja tämähän on aivan innoissaan esittelemään minut hänen ystävilleen ja vanhemmalle veljelleen. Ja sanoi että haluaa opettaa minua joskus puhumaan daria (jaiks!). Nopiaa toimintaa ei voi muuta sanoa, kun tästä sanoin niin ymmärsin että heillä on sellainen kulttuuri että edetään nopeaa? Ja puhui perheestä ihanasti, se oli hänelle hyvin rakas. Ja vaimon tärkeyttä korosti, ja sitä kuinka omaa vaimoa ei tule koskaan pettää.

Onko tää oikeesti totta vai satua? Toivon todellakin että hän vilpittömästi tarkoitti kaikkea mitä sanoi. Ja tosiaan on näitä inhottavampia muslimeita, kuten hänen kaverinsa on jokaisen naisen perään, hieman lipevä. Mutta nyt kun huomasi että viihdyn tän kaverin kanssa on tää lipevä muslimi antanut mun olla ja puhunut ihan kaverina.

On tää jännittävää nuorelle ihmiselle, varsinkin kun isä on rasistinen.. Jos tästä tulee jotain ja mies on loisto tyyppi niin mitenkä sitä uskaltaa kotona kertoa, että: "Heippa iskä ja äiskä! Mää muuten oon napannu itelle afganistanilaisen muslimin. Mitäs tykkäätte?". noh se ei onneksi ole tämän ajan murhe. Pitää jatkaa tutustelua ja kattoo mihin tilanne kehittyy. :)

Vierailija

Kiva kuulla, että hän vastailee kysymyksiisi ongelmitta ja avoimesti. Niin monet muslimit usein, sillä he ovat mielissään saadessaan kertoa tavoistaan ja arvoistaan totuudenmukaisesti niille, jotka rohkenevat tulla juttelemaan :) Oma mieheni on saanut puhumalla ja omalla esimerkillään monien mielen muuttumaan, eikä häntä haittaa, vaikka ihmisellä olisi kuinka pinttyneitä mielikuvia tahansa - päinvastoin - hänestä on mahtavaa saada pahimpienkin rasistien silmiä avautumaan.

Uskon, että tapailemasi afgaanimies puhuu hyvinkin sydämestään ja aivan totta. Vaikka on hän 'vain' tapamuslimi, heijastuu hänen puheistaan se, että hän on kuitenkin oppinut ja säilyttänyt tiettyjä tärkeitä periaatteita (perhe, vaimo..). Vain aika näyttää, onko se kaikki vain sanahelinää, mutta mitä todennäköisimmin ei vain sitä, sillä perheen ja vaimon tärkeys ja kunnioitus on muslimeilla jo ns. äidinmaidossa. Ja edelleen muistutan kaikille, että huonoja esimerkkejä löytyy kaikkialta maailmasta (vaimonhakkaajat yms.), mutta niillä ei ole mitään tekemistä uskonnon kanssa, vaikka juuri niin yleisesti luullaan...

Saanko muuten kysyä, minkä ikäisiä olette? Sillä mikäli hän on jo yli parinkymmenen, voi mainitsemasi kiire johtua vain iästä. Tämä rivakasti eteneminen tuli tutuksi myös minulle, ja oli aluksi hieman hämmentävää. Menimme naimisiin vuoden seurustelun jälkeen vähän päälle parikymppisinä. Tajuttuani avioliiton upean merkityksen hänelle (tietysti myös itselleni), ei tarvinnut kauaa miettiä, suostunko jakamaan loppuelämäni unelmamieheni kanssa, joka pitää minua kunigattarenaan :)

Heidän kulttuurissaan avioliittoa ja perheenperustamista pidetään elämän tärkeimpänä tavoitteena, johon pyritään aikaisemmassa iässä kuin monesti Euroopassa. Muslimeille eläminen ja siitä nauttiminen tarkoittaa sen jakamista paremman puoliskonsa kanssa mielellään jo yhteisestä nuoruudesta lähtien. Naimisissa olevat nuoret ovat ylpeitä vaimostaan/miehestään, eivät siitä, kenellä on eniten vipinää tai irtosuhteita kuten valitettavan usein täällä päin.

Avioliitto on muslimille niin pyhä kuin olla voi, se ei ole vain allekirjoitettu paperinpala, jonka voi mitätöidä heti kuin siltä tuntuu, alkaa toisen naama kyllästyttämään tai ilmaantuu pieni ryppy rakkauteen. Toki eroja tapahtuu myös islaminuskoisissa maissa, mutta sille täytyy olla perustellut syyt eikä prosessi ole kuulema kovin helppo. Painavin syy olisi luonnollisesti toisen pettäminen, mutta se on muslimille yksi pahimmista synneistä, joka ei suurimmalle osalle voisi edes juolahtaa mieleen vaikeimmallakaan hetkellä. Vaikka ei olisikaan harras uskovainen, niin he tietävät sydämessään, kenelle teoistaan vastaavat (Jumala=Allah) ja sen ansiosta ovat uskomattoman vahvoja ihmisinä eivätkä hevillä hetkahda mistään tai retkahda mihinkään.

Mainitset, että kyseinen mies haluaisi edetä nopeasti ja ehkä jo seurustella. Oletteko puhuneet, mitä hänelle tarkoittaa seurustelu? Muslimeille se ei nimittäin ole aina sama asia kuin meille. Ehkä hän haluaisi "seurustella" eli pikemminkin tutustua syvemmin ja vakavammin ilman mitään lähempää kanssakäymistä (kuten heillä yleensa) eikä vain jutella kaverina kuten ehkä nyt. Se ei siis välttämättä tarkoita sitä, että pitäisi edetä pitkälle ja läheiseen kontaktiin. Voi tietysti myös olla, että hän ajattelee täysin länsimaalaisittain ja mielessä on vain yksi asia (jota en haluaisi uskoa).

Haluaisin uskoa, että kyseinen mies haluaa edetä nopeasti, sillä todennäköisesti myös hänellä siintää silmissä tulevaisuus oman vaimon kanssa, eikä aikaa ole hukattavaksi vuosikausiksi. Heidän kulttuurissaan kun ei juuri harrasteta vuosien tapailua ja seurustelua kuten täällä, vaan kiikarissa on koko ajan vakavasti otettava vaimo/aviomies-ehdokas. En nyt halua pelästyttää kysyjää, mutta kannattaa yrittää selvittää miehen lähitulevaisuudennäkymää ja miettiä, mihin ja millä aikavälillä olisit itse valmis. Mikäli hänellä ei ole "kiire" esim. naimisiin vielä vähään aikaan, ja hän on valmis odottamaan sinua ja jatkamaan vain tapailua toistaiseksi, hyvä niin. Mikäli taas hän olisi jo piakkoin valmis perheenperustamispuuhiin, mutta sinä et vielä vuosiin, niin totuus olisi hyvä lyödä reilusti tiskiin jo nyt. Voittehan jatkaa vain ystävinä, jos siltä tuntuu.

Oma perheeni oli hiukan epäileväinen aluksi, mutta kuten jo sanoin, heti mieheni tavattuaan, muuttui ääni kellossa, ja nyt jopa konservatiivinen isäni on todennut, ettei voisi parempaa miestä tyttärelleen toivoa :) Mutta jos teillä jonain päivänä tulee eteen perheiden esittely, kannattaa tietenkin painottaa miehen hienoutta ja luonnetta yms. alkuperän tai uskonnon sijaan. He kyllä tulevat itse tajuamaan ja näkemään totuuden ja siinä samassa unohtavat miehen kotimaan (kuten meillä kävi). Tärkeintä vanhemmille on aina lastensa onni, enkä usko, että paatuneinkaan rasisti voisi olla lapsensa onnellista rakkaustarinaa vastaan.

Toivottavasti tarinastanne jää sinulle hyvä fiilis, oli lopputulos mikä hyvänsä. Ainakin tulet olemaan yhta hienoa avartavaa kokemusta rikkaampi!

Vierailija

Niin hän todella kertoi uskonnostaan ja tavoistaan mielellään. Ja oli selvästi otettu kun hän sai muutettua minulta muutaman käsityksen heistä, sekä kun kyselin lisää. Ja oli hienoa löytää samoja arvoja molemmilta.

Minä olen vasta 17, täytän tänä vuonna 18 ja tämä mies täytti muutama päivä sitten 19. Nuoria siis minusta vielä ollaan. Puhuu paljon lapsista ja on tuonut esille että tahtoo niitä itsekin. Esimerkiksi hänen ystävällään on suomalainen vaimo ja heille on tulossa nyt lähiaikoina vauva, josta hän puhui paljon ja kunnioittavasti, kuten muistakin jotka ovat raskaana.

Minä olen jo aikaisemmin päättänyt että tahdon saada ensimmäisen lapsen viimeistään kun olen 22vuotias. Eli se ei tässä järkytä, ja siihenhän vaaditaan se mies :) Kuitenkin hän tarkoitti seurustelulla sitä ihan konkreettisesti, että olen hänen tyttöystävänsä. Siinä sitten puhuttiin ja selitin etten tahdo vielä seurustella sillä minulla on päättynyt alle puolivuotta sitten 2vuotta kestänyt seurustelu suhde. Tästä hän oli heti, että tietenkin sopii että tutustutaan ensin paremmin.

Ja loppuajasta istuin tämän syleilyssä ja tuli puheeksi irtosuhteet ym. joista hän sanoi, että arvostaa juuri niitä pitkiä suhteita ja että esimerkiksi seksin harrastaminen yhdenillanjutun kanssa on halventavaa. Eli ei sellaisiakaan ole harrastanut, niinkuin en minäkään. Ja olin yllättynyt, yleensä nämä suomalaiset miehet alkavat kopeloimaan (tai minulla on vain ollut huono tuuri, poikkeuksia kun on), niin hän ei, hän vain silitteli. Hän kylläkin arvioi vartaloni päästä varpaisiin useaan kertaan, mikä ei kylläkään haittaa.

Ja todellakin hän on hyvin tietoinen tulevaisuudestaan, kertoi että tahtoo vaimon jonka kanssa pystyy jakamaan asioita ja perustaa perheen. Ilmeisesti jonkun vuoden sisään? Sehän ei tosin ole ongelma niinkuin aiemmin sanoin, niin minäkin :D

Minäkin toivon, että tämä päättyy vielä hyvin ja mies on sellainen kuin antaa ymmärtää. Ja todellakin tulen olemaan kokemusta rikkaampi, olen jo nyt ja olen aivan ihmeissäni kuinka ennakkoluuloni pienetkin rippeet ovat karisseet pois muutamien keskustelujen aikana! :)

Vierailija

Ulkomaalaisten kanssa todellakin, jopa muslimien, voi solmia pitkäkestoisia ja onnellisia suhteita toisin kuin niin usein kuvitellaan. Meille ulkomaalaisista tykkääville halutaan jostain syystä antaa se kuva/ käsitys, että varsinkaan niillä miehillä ei koskaan voisi olla muuta mielessä, kuin vaan se yksi!!!Ja muutenkin näihin suhteisiin suhtaudutaan helposti epäillen ja usein varsin negatiivisesti. Ihan kuin se nyt aina vaan olisi niin! Ei kai me naisetkaan nyt olla aivan sokeita ja alttiita sentään kaikelle. Ihan kuin meillä ei olisi mitään järkeä ja arvostelukykyä olemassa!!!Loppujen lopuksi varmaan ne parhaat tietäjät ovat niitä, ketkä eivät edes ulkomailla ole itse matkustelleet tai muutenkaan olleet millään tavalla ulkolaisten ihmisten kanssa tekemisissä! Jos itse käyttäytyy fiksusti, niin silloin ei kyllä yleensä tulla lähestymään "tietyissä asioissa menemällä suoraa asiaan".Eiköhän tuo ole enemmän tiettyjen paikkojen ja tilanteiden ongelma, ja näin ollen sitä on turha yleistää. Eiköhän se muutenkin ole enemmän niin, että puolin ja toisin juuri se erilaisuus kiehtoo, eikä nyt todellakaan vaan se seksi!!!Tsemppiä kaikille teille, keillä on ulkomaalainen rakas!!Uskokaa rakkauteenne, älkää välittäkö muitten ennakkoluuloista teitä kohtaan!!

Vierailija

Mirabelle: Juuri näin, erilaisuushan siinä kiehtoo. Kysellään toisten tavoista jne. Vaan onhan niitäkin jotka eivät muuta mieti kuin seksiä, kuten tän miehen eräs kaveri, tää ehottelee kaikille hyvin avoimesti ja etsii suomalaista tyttöä juuri sen vuoksi. Tää afgaani kumminkin johon olen ihastunut ei ole ehdotellut vaan on käyttäytynyt kuten hyvän miehen tuleekin käyttäytyä. Fiksusti kun käyttäytyy niin ei pitäisi tulla onkelmia.

Minunhan pitäisi tavata tää mies ja hänen ystäviään ens viikolla. Tulee mukava mieli kun tämän ystävät kyselee milloin tulen käymään ja tahtovat nähdä minut. Muutenkin paljon mukavampi mies kuin tapaamani suomalaiset miehet.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat