Painonnousu ja kuukautishäiriöt - kilpirauhasen vajaatoiminta?

Vierailija

Tervehdys!

Olen 21-vuotias nainen. Oireinani ovat tällä hetkellä koko ajan lisääntyvä painonnousu ja kuukautishäiriöt (kierto epäsäännöllinen 21-62vrk). Aloitin e-pillereiden (Yasmin) syönnin 16-vuotiaana ja seuraavan talven aikana painoni tippui 10kg. Eli 75 kg:sta 65kg:n. Olen 176cm pitkä. Olin muutokseen äärimmäisen tyytyväinen vaikka se ihmetetty, koska en sitä tietoisesti yrittänyt saada alas. Painoni pysyi 4 vuotta suunnilleen tuossa ja kuukautisten kanssa ei ollut "ongelmia" pillereiden takia.

Lopetin pillerit vajaa vuosi sitten. En ole muuttanut liikunta- ja syömistottumuksiani, mutta painoni on lähtenyt tasaiseen nousuun, olen nyt 74kg. Todella ärsyttävää, koska yritän pitää sen tuossa 65kg:ssa. Se on paino, jossa on hyvä olla. Olen perehtynyt ravitsemusasioihin ja kaiken järjen mukaan nykyisellä erittäin kasvisvoittoisella vähähiilarisella ruokavaliollani energiansaanti on tällä hetkellä pienempää kuin kulutus. Paino kuitenkin vain nousee ja nousee.

Pillereiden lopettamisen jälkeen minulla diagnosoitiin myös reaktiivinen masennus (siinä tapahtui monenlaisia nuoren ihmisen elämänmuutoksia) ja syön tällä hetkellä Mirtzapinia 15mg, tosin vointini on nyt ihan hyvä ja lopetan sen piakkoin. Olen aina ollut kova palelemaan ja nautin lämpöisestä (monta peittoa sängyssä, sauna, lämpöiset villasukat ym.), viime aikoina on tuntunut, että elimistöni on "jämähtänyt" ihan kuin hiukseni ja kynteni eivät kasvaisi kuten ennen. Hiuksiakin lähtee. Väsyttää, mutta toisaalta on vaikea sanoa johtuuko se esim. stressistä (luen nyt pääsykokeisiin), tuntuu että voisin nukkua vaikka kuinka paljon.

Siskollani on kilpirauhasen vajaatoiminta ja edesmenneellä mummollani oli. Minulta otettiin kilpirauhaskokeet ja T-TSH oli 2 (vuosi sitten osallistuin erääseen tutkimukseen ja silloin oli 1,8 ) ja T-T4-V 11,7. Arvoni ovat siis viitearvojen sisällä.
Kuinka pitäisi edetä kuukautishäiriöiden ja painonnousun kanssa?
Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Olen miettinyt, että jos vain aloitaisi pillereiden syönnin uudestaan (vaikka en tällä hetkellä ole vakituisessa suhteessa). Toisaalta jos kyseessä onkin kilpirauhasen vajaatoiminta peittääkö pillerit oireet pitämällä kuukautiset säännöllisinä?

Kommentit (3)

Vierailija

Täällä tuskin käy hirveästi lääkäreitä, joten suosittelen puhumaan omalle lääkärillesi niin saat mielenrauhan.

Kaikki oireesi voivat olla myös masennuksen/stressin oireita.

Toivottavasti pääset tasapainoon, tsemppiä!

Vierailija

Aivan! Omalla pienellä kotipaikkakunnallani lääkäritilanne vaan on aivan surkea.
Pohdiskelen, että sinnittelisinkö näiden kanssa syksyyn kunnes aloitan (toivottavasti) opiskelut toisella paikkakuntaa ja hakeutuisin siellä YTHS:n hoitoon. Kun kilpirauhasenkin kanssa pitää käydä jatkuvasti kontrolleissa.
Tai sitten ehkä pitäisi hakeutua yksityislääkärille, syksyyn on kuitenkin monta kuukautta.

Onko jollain kilpirauhaslääkitys? Millaisia arvoja teillä on? Tuo minun T4-V:hän on aivan viitearvojen (11-22) alakantissa kun se on 11,7. Piiskaava T-TSH (arvoni: 2,0) on kuitenkin tukevasti arvojen sisäpuolella (viitearvot 0,27-4,2) eikä ole kohonnut niin kuin vajaatoiminnassa yleensä.

Vierailija

Hei! Itselläni on kilpirauhasen vajaatoiminta. Sinulla on monia oireita, jotka viittaavat vajaatoimintaan. Kannattaa käydä labrassa testaamassa, jos sinulla se on saat tyroksiini lääkityksen ja olosi paranee!

Toivottavasti asia selviää (:

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat