Säilytättekö laskut?

Vierailija

Olen kohta muuttamassa omaan kämppään ja tässä mietin että kannattaako maksetut laskut säilyttää? Olen kuullut että jotkut säilyttävät, omat vanhempani myös, mutta monet taas ei säilytä. Itse en näkisi välttämättä tärkeänä säilyttää niitä, mutta entä te? Entäs tiliotteet, palkkatodistukset tms. mitä näitä nyt "tärkeitä papereita" tuleekaan, mitä niille teette?

Kommentit (10)

Vierailija

No siis periaatteessa kaikkia laskuja kuuluu säilyttää 5 vuotta, mutta jos ne on sellaisia, joista et aio anoa koskaan verovähennyksiä, niin kai ne voi heittää aikaisemminkin pois. Itse säilytän kaikki laskut suunnilleen pari vuotta ja sen jälkeen heitän pois, kun olen 100% varma, etten tule tarviimaan niitä enää mihinkään. Tiliotteet, palkkatodistukset, vanhat verokortit yms. tärkeät paperit menee aina suoraan mappiin, josta en niitä heitä pois. Niitä voi tarvita vielä vuosienkin päästä, joten ei kyllä tulisi mieleenkään heittää niitä menemään.

Vierailija

Mä arkistoin laskuni, silppuriin. Eipä ole kukaan tullut kyselemään. Ja laskutkin ovat suoraveloituksessa niin ei tarvitse välittää, niin lainanlyhennys kuin Visa Gold sekä tietenkin matkapuhelin ja muut juoksevat kulut.

Vierailija

Maksettuja laskuja ei tarvitse eikä kannata säilyttää, ellei niitä tarvitse verovähennysoikeuden todistamiseen tai jonkun muun erillisen oikeuden kuten takuun tositteena, koska maksun suoritus näkyy sekä oikeudellinen todistaminen hoituu tiliotteella. Useimpien laskujen säilyttäminen on siis täysin turhaa, mutta jokainen tavallaan.

Anuski
Seuraa 
Liittynyt12.10.2010

Jokainen taplaa tyylillään. Itse säilytän laskuja pari vuotta, palkkakuitit sun muut on tallessa vuosien takaa. Vähimmäisaika on varmaan se 5 vuotta. Mut kun muuttaa omaan kämppään nii kyl mä suosittelisin et säilyttäis edes vaikka vuoden. Koskaan ei tiedä...

Vierailija

Riippuu laskusta; jos kyseessä on suuri ostos niin yleensä säilytän jonkin aikaa. Puhelinlaskut tms. heitän maksamisen jälkeen paperinkeräykseen.

Vierailija

Mä en kyllä säilytä mitään laskuja.. Palkkalaskelmat tulee e-muodossa, joten niitä en oo mihinkään hävittäny, mutta tosi monet paperit menee kyllä roskiin. Enkää oo koskaan esim. vanhoja laskuja mihinkään tarvinnu.

Vierailija

Itse säilytän kaikki laskut, kuluvat laskut parisen vuotta ja erilaisten ostosten laskut kolme vuotta. Jokaisen vuoden lopussa tulostan tiliotteet itselleni, jolloin tilini rahavirta on kirjattu muistiin. Palkkatodistukset eli tilinauhat ovat sellaisia papereita, jotka täytyy säilyttää! Ne on periaatteessa niin tärkeitä dokumentteja, että henkilöllisyystodistuksen lisäksi ei tärkeämpää paperia taida ollakkaan. Lyhyesti kait voisin sanoa, että kaikki paperit, oli ne sitten kelalta, verottajalta, työnantajalta tai laskuja, niin minä säilytän ne joitakin vuosia, kunnes sitten annan ne poltettavaksi.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat