rahanmenosta :D

Vierailija

Onko ihan normaalia että saan opintotuen jne ja olen kesälomat töissä(n. 3600 euroa tienaan itse vuodessa rahaa) eikä siltikään tilillä ole ylimääräistä? Onko normaalia että opiskelujen jälkeen(5-6 vuotta minulla menee) ei ole saanut yhtään säästöjä aikaiseksi?? MIten muilla?
saan kuitenkin maksimi opintotukea+asumislisää 490 euroa kk vai paljonko se onkaan(vuokra 250 joten jää kai 240 joka menee muihin juttuihin)
voisin kuvitella että tukien kanssa ja muiden kanssa(jopa joskus ottanut opintolainaa) on ollut KOKONAISKULUTUS n. 900 EUROA/KK.(osan tästä olen saanut opintotukena ja asumislisänä, joten en ole niin paljoa hävinnyt rahaa lainana ja työtuloina) osa opiskelijoista kai pärjää 300e/kk joten ihmetttelen miten itselläni menee rahat? toki bensaankin mene jotain kun pitkä koulumatka eikä kaikilla autoa(minulla lainassa vanhemmilta joten itse en ole ostanut ja siihen ei sinänsä ole mennyt rahaa)
syön pari kertaa kuussa ulkona,en juo paljoa enkä polta tupakkaa

paljonko esim. normaalilla ihmisellä menee kun ei opiskele ja asuu vuokralla? (kun en ymmärrä niitä asuntolainojen maksuja ja hankala sitten ajatella paljonko he kuluttavat).onko mahdollista että voi mennä 900e/kk pelkästään ruokaan, bensaan, vuokraan ja muihin pakollisiin?

Kommentit (5)

Vierailija

Itselläni menee vuokraan n.370e/kk, jolloin opintotuesta jää rahaa vähän alle satanen kun sehän on n.460e. Olisi siis ihanaa jos itsellänikin olisi noin pieni vuokra. Siis ehkä tosiaan jos puolet opintotuesta jäisi käteen vuokran jälkeen niin sillä pystyisi elämään.

Itse ainakin olen onneksi ihan pienestä ala-astelaisesta kerännyt säästöjä - siis jos sai esim. synttärilahjaksi rahaa tai todistuksesta niin ei tuhlannut niitä vaan säästi kaiken. Ainoastaan sitten ylä-asteikäisestä lähtien kun omat vaatteet hankki niin niihin meni rahaa, muttei silloinkaan shoppaillut kun korkeintaan neljä kertaa vuodessa eikä mitään kalliita vaatteita vaan perus hmää ja onlyä. Rippi- ja yo-lahjarahat myös säästi, vaikka kun täytti 18 rahaa alkoi kulua huomattavasti mm. baareihin, muuhun juhlimiseen, elokuviin ja välttämättömiin menoihin ym. toki siis tottakai esim. leffoihin ja hamppareihin kului silloin tällöin ala-ikäisenäkin rahaa.

Itse en ainakaan pystyisi elämään niin, että tili näyttäisi nollaa tai vaan paria sataa. Olen aina pitänyt huolen ettei tälläistä tilannetta syntyisi. Onkin hyvä, että olin säästänyt rahoja. Opintotuki ei siis todellakaan riitä elämiseen ja vaikka käy kesätöissä ja esim. jouluapulaisena ja tekee muutaman kerran vuodessa muutamia pienempiä juttuja kuten päivän tai parin työtehtäviä niin silti rahaa kuluu käsittämättömän paljon opiskeluvuoden aikana säästöistä, vaikkei tuhlaakkaan sitä. Joten kyllähän normielämiseen kuluu varmaan omaa rahaa ainakin yhtä paljon kuin vuodessa saa opintotukea (siis en ole laskenut mutta nyt äkkiseltä ajatellen voisi käydä järkeen). Opintotuki todellakin pitäisi sitoa indeksiin ja muutenkin sitä kuuluisi korottaa, mutta edes tuo indeksiin sitominen.

Vierailija

Saan maksimi opintotuet eli sen 460 euroa.Asun yhdessä poikaystäväni kanssa ja vuokranpuolikkaani on 320 euroa. Meillä on yhteinen ruokatili (S-pankissa), josta maksamme kaikki ruuat+muut kodin tarvikkeet.Laitamme molemmat ruokatilille 100 euroa kuussa. Eli tuesta jäljellä vuokran+ruuan jälkeen noin 40 euroa.

Ruokailu yliopistolla maksaa 2,5 euroa/per kerta ja syön noin 15 kertaa kuussa siellä eli 37,5 menee ruokailuun koululla. Jäljellä n 2,5 euroa, joka on siis käytettävissä vaatteisiin,meikkeihin,bensaan yms.

Tähän kaikkeen muuhun loppuun minulle menee noin 50-70 euroa kuussa, joka on siis minun säästöistäni.

En nosta opintolainaa, enkä sitä nostaa haluakkaan. Erän siis säästeliäästi ja vanhempani maksavat kaikki opiskeluun liittyvät maksut (kirjat+prujut yms) ja yleensä vanhemapani maksavat myös vaatteeni ja muut kalliimmat ostokset, koska niihin minulle ei olisi muuten varaa.Uskoisin, että kokonais kulutukseni on noin 550-600 e per kuu (sisältää siis myös vanhempieni ostamat tavarat).

900e/per kuu kuulostaa suurelta summalta opiskelijalle, erityisesti koska vuokrasi on niin pieni. Toisaalta bensa on kallista, mutta kyllä se että sinä kulutus vielä vuokran jälkeen enemmän kuin minä koko kuussa, kuulostaa suurelta. En halua mitenkään arvostella rahan kulutustasi tai muutakaan, mutta kulutuksesi kuulostaa suurelta.

Olen samaa mieltä, että opintotuki ei riitä millään ja on naurettavaa, että esim. kansanedustajat saa järjettömön noin 10 kertaa enemmän palkkaa, kuin minä opintotukea, ja koko ajan hoputetaan valmistumaan nopeammin ja olemaan pitempään töissä.

Vierailija

900 euron kulutus kuukaudessa ei mielestäni olisi työssäkäyvältä todellakaan paljoa! *Nettomediaanitulo on tällä hetkellä (vuonna 2009) Suomessa 1800 euroa kuukaudessa, joten köyhyysrajana voidaan pitää 1080 euron nettotuloj* (wikipedia)Tosin suuri määrä opiskelijoita elää sillä reilulla neljälläsadalla eurolla kuukaudessa, joten opiskelijalle ja vähään tottuneelle tuo 900 euron kulutus saattaa kuulostaa suurelle. Ruokaan menee todella paljon rahaa jos ei tarvitse yhtään säännöstellä syömisiään, (ei tosiaan tarvitse mitään sisäfileitä edes syödä mutta silti ruokaan saa kulumaan valtavia summia) lisäksi sähkölasku, vesilasku,osalla vakuutukset,puhelinlasku netti, auton omistajilla uppoaa varmaankin autoon tähtitieteellisiä summia ja muillakin on matkakuluja jos ei aina ihan neljän seinän sisällä hengaile. hygienia tarvikkeisiin menee rahaa mielettömästi:shampoot, pesuaineet, meikit ja lisäksi kämppäkin on ihan kiva siivota joskus pesuaineilla =) Parisuhde tuo lisää menoja, ehkäisy on yksi suuri menoerä...Lisäksi moni haluaa silloin tällöin ostaa vaatteen tai pari tai tilata esim sitä cosmoa kotiinsa XD Jos vanhemmilta ei saa yhtään sponsoriapua ei 900 kuukaudessa ole todellakaan paljoa.

Töissä käydessäni (en tuolloin ollut opiskelija) kulutukseni oli noin 850 euroa kuussa ja vuokrani oli saman suuruinen kuin aloittajalla, hyvin vähään tottuneena tuo tuntui isolle, shoppailuun ja juhlimiseenkin jäi mukava summa kuussa rahaa =) itselläni ei siis ollut autoa, vakuutuksia, nettikin oli halvin mahdollinen puhelinlaskut minikokoisia eikä lapsia lemmikkejä tai miestä ollut elätettävänä. Tupakkaakaan en polttannut.

Harvoin mistään saa kuitenkaan niin halpaa asuntoa kuin minulla oli tai viestin aloittajalla on, Nykyisellä kotipaikkakunnallani yksiöt ovat halvimmillaan sen 500 euroa kuussa ja asumiskulut ovat taas ihan eri luokkaa jos on se asuntolaina ja omistus asunto työnalla (laina+korot+yhtiönvastike) ei halvimmillaan paljoa alle tonnilla selviä asuntomaksuista? siihen päälle laskut ruuat ja muu eläminen =)

nykyään olen opiskelija ja käteen jää vuokran jälkeen tuesta 200 euroa. tiukkaa on, mutta nipinnapin pärjää ja ruokaa säännöstelemällä ei joudu näkemään nälkää oikeastaan ollenkaan. Tosin usein tulee suuria ongelmia kun tulee yllättäviä menoja vaikka olisivatkin pieniä. Itsellä tosin menee lääkkeisiin ja matkoihin lähes 70 € kuussa...

Vierailija

Mutta ajatelkaapa sitä, että joissain maissa ei opiskelijat saa mitään opintotukia vaan ne joutuu asumaan kotona tai ottamaan lainaa ja maksamaan sen sitten takaisin, kun ovat valmistuneet. Niinhän se oli ennen Suomessakin. Laina otettiin joka maksettiin takaisin.

Nythän ne suunnittelee, että ihmiset, jotka opiskelevat, ja kun ovat valmistuneet ja saavat töitä, alkaisivat maksamaan valtiolle takaisin niistä kuluista, joita valtiolle on tullut kun valtio on maksanut opiskelijoille ilmaisen opiskelun. Tai "ilmaisen opiskelun" eihän se ole ilmaista, jokuhan sen aina maksaa, vaikka se koululaiselle on ilmaista.

Muutenkin musta on hassua, että jotkut opiskelee yliopistossa seitsemänkin vuotta ja nostaa asumistuet ja asuu tavallaan useita vuosia valtion piikkiin. Sehän on hirveä summa rahaa!

Vierailija

Mun exä oli hitaasti etenemään haluava. Sekin on suhteellista. Hän oli neljä vuotta vanhempi ja kokenut monia pettymyksiä aiemmissa parisuhteissa. Itse olin taas seurustellut ainoastaan kerran ennen häntä. Kuitenkin mulle suhde eteni liian nopeesti, kun olikin yhtäkkiä vieras kumppani ja se oli outoa. Nähtiin ehkä kaks kertaa viikossa silloin. Ei seurusteltu kovinkaan kauaan. Ehkä noin pari kuukautta. Hän tahtoi omaa tilaa ja aikaa. Itse olin myös ollut vähän etäinen ja lähinnä viestiteltiin jossain facebookis. Myöhemmin hän kertoi ettei ollut käsitelly aiempia suhteitaan kunnolla, ku alettiin seurustella. Tajusin vuosia myöhemmin että itsellä oli silloin sama tilanne ja olin vasta toipumassa ensirakkauden menetyksestä. Mielestäni hitaan etenemisen syynä on siis usein vähäinen kokemus seurustelusta tai pettymykset aiemmissa suhteissa.

Toinen asia on sitten sellaiset tyypit jotka pyörittelee montaa naista yhtä aikaa. Niistä mulla ei tosin oo paljoa omaa kokemusta. Sellasen miehen voi erottaa kahdesta aiemmasta ihmistyypistä aika usein ulkonäön ja itsetunnon perusteella. Komeat ja sosiaaliset on herkemmin pleijereitä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat