Turvallisuusalan naiset!

Seuraa 
Liittynyt28.11.2010

Niin eli kuinka moni muu täällä on turvallisuusalalla töissä tai koulussa? Mitä kokemuksia on töistä missä naisena olo on helpottanut/vaikeuttanut tilanteita?

Itse opiskelen toista vuotta turvallisuusalalla ja kesällä luultavasti pääsen "oikeisiin töihin" vartijana ja järjestyksenvalvojana. Olis mukava tietää mitä kokemuksia muilla on alasta :)

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Hej! Olen työskennellyt reilun vuoden vartijana. Kaikki työkaverini ja esimieheni ovat aina olleet miehiä joiden kanssa tulen hyvin toimeen. Työpaikallani olen ottanut enemmän kiinni ja raudoittanut 'rosvoja' kun moni muu miehistä :D

Aluksi kun menin töihin aliarvioitiin aikalailla pienen kokoni ja ulkonäköni takia mutta se arvostus pitää ansaita ja näyttää niille ;) Toki löytyy löytyy myös niitä ketkä eivät hyväksy naisia turvallisuusalan töissä, luulevat omistavansa poliisien valtuudet ym. mutta niitähän on valitettavasti joka paikassa.. :/

-Nora

Piitu__
Seuraa 
Liittynyt28.11.2010

Meidän luokalla ammattikoulussa suurin osa luokkakavereista on jätkiä. Hyvin osaavat ottaa luokan pari tyttöä huomioon ja ollaan usein toisen tytön kanssa parempia päättelemään ja toteuttamaan asioita :D

Huomenna olis järjestyksenvalvontaa tiedossa ja siinäkin huomaa miten naisia aliarvioidaan; minua ei laiteta kokoni takia anniskelu alueen läheisyyteen (normaali vartalo ja pituutta 172cm). Olen esimiehen mielestä liian pieni ja heiveröinen katsomaan känniläisten perään.

Vierailija

Työskentelin koko viime kesän yövuorossa suurella leirintä alueella minkä läheisyydessä järjestetään suuriakin tapahtumia. Alueella saa anniskella omiakin juomia joten kännisiä oli paljon. Olin yövuorossa kaikki suurimmat tapahtumat koska sovelluin sinne kuulemma parhaiten (olen 163 cm/ 50 kg) että näin täällä :D Tänä kesänä pääsen rauhallisiin piirivartijan hommiin raskauteni takia sentäs :>

Piitu__
Seuraa 
Liittynyt28.11.2010

Niinhän se menee että kunnioitus ja luottamus pitää ansaita :)

Paljon onnea tulevasta pikkuisesta! :)

Olen muuten sitäkin miettinyt että miten sitte voi toimia vartijana kun on raskaana? :o Ilmeisesti ihan hyvin rauhallisemmissa hommissa :) Tietenki on aina vaara että tulee joku tilanne jossa voi joutua "painimaan" :o

Vierailija

Voi kiitos paljon! :) Jännittin aika paljon etukäteen esimiehelle kertomist mutta se otti asian erittäin hyvi ja siirsi mut sitten yhden tehtaan portille kulunvalvonta hommiin missä ei vaaratilanteita synny :> Suht tylsä kesä siis tulossa töiden puolesta .. :D Ooksä menos kesäks töihi jo ?

Piitu__
Seuraa 
Liittynyt28.11.2010

Varmasti jännä paikka kertoa miesvaltasella alalla :)

Etin töitä vartiointifirmoilta mutta ei ole kuulunu mithään. Olis ollu koulunki kannalta hyvä päästä oikeisiin hommiin niin sais opintoviikkoja ja kokemusta :) Mutta täällä päin on liikaa tekijöitä ja liian vähän tekemistä :s

powwder
Seuraa 
Liittynyt24.5.2010

Onpa hauska huomata että tänne on nyt tullut tällanenkin keskustelu :) Muutama vuos sitten kävin jo kyttäilemässä, että oisko saman alan naisia täällä keskustelemassa.. parempi ehkä myöhään kun ei milloinkaan.

Ite oon nyt valmistumassa turvallisuusalan perustutkinto puolelta ja tässä pari kuukautta oon ollu työssäoppimassa ihan vartijan hommissa. Monipuolisesti oon pääsy kiertämään kaikissa vartijan erilaisssa töissä ja moni asia on jopa yllättäny positiivisesti.

Yhessä sairaalassa pääsin kohtaamaan aliarvioimista erään vanhemman sairaanhoitajan puolesta, mutta sekin oli sellanen juttu joka lähti sitten toisesta korvasta heti ulos :) Maailmaan mahtuu paljon puhetta, eikä niistä kaikista tarvii eikä kannata välittää. Sitten jotkut ihmiset on tullu suoraan vaan kysymään että "ootko sinä vartija?" se on aika hauskaa kun rinnassa tuttu firmanmerkki ja senkin ala puolella vielä lukee Vartija Väktare :D On tullu myös kommenttia "Miten noin kaunis akka on vartijana?!" näinkin kauniisti ilmaistuna :) Sitten tulee myös ihan ihmeellisiä muitakin kysymyksiä :D

Onhan se näköjään ihmeellistä että nainen on vartijana, kun ihmiset tuijottaa aika usein monttu auki :D siinäpähän tuijottelevat ja tottuvat ajatukseen, koska en ole ensimmäinen enkä viimenen nainen tällä alalla.

Minua ei oo kyllä mitenkään muuten työnantajan tai työkavereiden puolesta aliarvioitu tai muuten. Lähinnä melkein toistepäin :D Vähän turhan haastavia ja vaikeita kohteita meinattu antaa tuosta noin vaan. Ihan oman ja muiden työturvallisuudenkin puolesta oon sitten sanonu siihen että varmaan löytyy myös parempia tekijöitä niihin kohteisiin :)

Naisille nyt ehkä luonnollisempi ja helpompi kohde on noi respahommat, itekkin niitä jonkin verran hoitelen ja asiaspalvelu on parasta :)

Piitu__
Seuraa 
Liittynyt28.11.2010

Juu pitihän tämmönenki tänne tehdä kun en aikasempaa keskustelua löytäny ja halusin kuulla muidenkin kokemuksia alalta :)

Naisena on ehkä jopa helpompi mennä johonkin tilanteeseen missä esimerkiksi mies käyttäytyy aggresiivisesti. Miehet harvoin käy naisten päälle tai laittaa painiksi mutta kyllähän niitäkin miehiä löytyy jotka eivät paljoa välitä minkä kokoinen tai näköinen ihminen yrittää auttaa tilanteessa.

Alan itse jo niin kyllästymään iskurepliikkiin "laitaks mut rautoihin" ! :D Aina kun tapaan uuden miehen ja kerron että opiskelen turvallisuusvalvojaksi niin kuuluu tämä repliikki :D Ei paljoa enää jaksa sekhään hymyilyttää vaikka eihän miehet sitä pahalla tehe. :)

Vierailija

Jjoo on kans muutaman kerra heitetty toi ''Laitaks mut rautoihin`?'' :D Täällä taas tuntuu että töitä on enemmän ku tekijöitä. :o Muaki yritettii kahdesta eri firmasta saada kesäks töihin mut päätin kuitenki olla vaihtamatta.

Vierailija

Mä oon alalla ollut täyspäiväsesti vajaa 5 vuotta. Eka vuos meni lähinnä respassa ja viikonloput sitten ovella. Ei ollu mua varten se, joten siirryin toiseen firmaan jossa pääsin suht vaativaan toimeksiantoon ja olenkin JV-hommia siellä tehnyt täyspäiväisesti siitä asti. Kesti tosi kauan ennekuin kykenin voittamaan kollegojeni luottamuksen, mutta tarpeeks kun myllertää ja painii niin kyllä se sieltä jossain vaiheessa löytyy, jos sussa oikeesti on ainesta.
Aika paljon on kovia tilanteita tullut, mutta vielä sitä hengissä ollaan joten voittajana selvinyt. Oon saavuttanut jonkun verran auktoriteettia eteenkin kanta-asiakkaiden silmissä, ja kyllä ne akkaakin uskovat. Pakko myöntää että välillä on kohdehenkilö vaan niin saatanan paljon isompi ja kun ei kaasutkaan aina toimi, niin on pakko ottaa ässä hihasta ja alentua flirttiin. :P

Piitu__
Seuraa 
Liittynyt28.11.2010

Nyt on ensimmäiset OIKEAT työkeikat takana ja aivan hyvin meni kun olin baarissa järjestyksenvalvojana ja alkoholinmyyjänä, tippiä ainakin tuli :DD

muutama oikea tilannekkin tuli missä piti puuttua asiakkiden käytökseen ja yhden kanssa piti vähän vääntääkki mutta muuten kaikki meni oikein mukavasti ja porukka totteli kiltisti :)

Vierailija

Eräästä vartiointifirmasta minulle ilmoitettiin työhaastattelun päätteeksi "Meillä ei ole minkäänlaista sukupuolirasismia, mutta etsimme fyysisempää henkilöä." Eipä tullut töitä siltä, eikä miltään muultakaan firmalta.

Järjestystä sentään pääsee valvomaan toisinaan anniskeluravintoloihin. Yllättävän mukavia nämä humalaiset ihmiset ja monesti pahoittelevat olemassaoloaan. Väliin toki kuulee olevansa mikä lehmä milloinkin, mutta ei niillekkään voi enään kun nauraa. :)

Vierailija

Itse toimin opintojeni ohelle portsarina erään klubin ovella sekä teen satunnaisia jv-keikkoja eri tapahtumissa. Enkä ole itse koskaan kokenut joutuneeni "todistelemaan" kykyäni työskennellä tällaisella alalla, vaikka olenkin vain 155cm pitkä ja pitkähiuksinen. Johtunee kait siitä, että jv-työ on kuitenkin yksi asiakaslähtöisimmistä, jolloin fyysisen olemuksen lisäksi myös luonne ratkaisee paljon. On osattava olla tarpeeksi rento ja uskottava, jotta asiakkaat tykkäisi, mutta kuitenkin sopivan etäinen, jotta käskyt ja kiellot menisi perille.

Itse nautin työstä, etenkin ovella olemisesta. Koskaan ei tiedä, että miten ilta tulee etenemään ja aina saa olla valmis antamaan itsestään kaiken. Kahinoissakin on aina oma viehätyksensä, vaikka riskit ovatkin suuret (on tullut käytettyä suurempaa voimaa, kuin mitä tilanne olisi vaatinut, on tullut puukosta reiteen, silmä on muurautunut kerran umpeen jne.). Myös EA- taidot pysyy hyvin mielessä, kun silloin tällöin saa olla niitä käyttämässä sammuneiden, sairaskohtauksen saaneiden ja muuten epämääräisesti makailevien ihmisraatojen takia. Pysyy ote yllä ja jos vapaa-ajalla sattuu kohdalle hätäensiaputapaus, niin eipähän ole niin pahasti kujalla, että mitä sitä pitäisi tehdä ja miten.

Vaikka pidänkin tästä työstä, niin olen melko varma, että kahden vuoden kuluttua en enää tee jv- hommia kuin silloin tällöin festareilla/keikoilla. En tästä loppuelämäni ammattia kuitenkaan halua.

Piitu__
Seuraa 
Liittynyt28.11.2010

VIHDOIN!

Vihdoinki pääsin alottamaan viimisen vuoden ammattikoulussa turvallisuusalalla! Ja hyvänä uutisena se että valmistun noin 2kk aikasemmin ko muut niin pääsen nopeammin "oikeisiin töihin".

Nyt pitäis vain ettiä Kouvolasta työssäoppimis paikka ainakin kahdeksi jaksoksi. Asun Kemissä mutta haluan äkkiä pois täältä! siksi ajattelin ettiä töitä Kouvolasta ja olempahan lähempänä erästä mukavaa ihmistä ;)

Tietääkö joku hyviä firmoja mistä kannattais kysellä työssäoppimis paikaa?! Mielellään vartiointiin painottuvia koska olen painottanut opiskeluni asiakaspalveluun ja vartiointiin. Olisi kiva jos joku kertoisi hyviä vartioimisliikkeitä (:

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat