itseluottamus hukassa

Vierailija

Olen 22-vuotias nainen ja en ole koskaan seurustellut. Ihastumisia on toki ollut ja jotain "teiniseurusteluita", mutta en kuitenkaa laske niitä seurusteluksi. Olen mielestäni ihan hyvännäköinen, pukeudun siististi ja muutenkin olen normaali, luonteeltani olen kiltti ja huomaavainen, mutta itsetuntoni on aivan surkea! Minulla ei ole juurikaan ystäviä, enkä käy ikinä missään. On todella vaikea tavata ketään (miehiä/ystäviä).

Olen pärjännyt näin pitkälle ilman poikaystävää, mutta viime aikoina olen kuitenkin huomannut, että jotain puuttuu. En osaa olla luontevasti miesten seurassa, menen aina ihan lukkoon, jos joku mies puhuu minulle tai tarvisi alkaa keskustelemaan. Kaikki johtuu ehkä siitä, että joskus yläasteikäisenä olin erittäin ihastunut yhteen poikaan ja lopulta aloitimme seurustelun. Olin todella onnellinen ja todella ihastunut. Poika oli kuitenkin jätti minut parin päivän "seurustelun" jälkeen. Tästä selvittyäni ja ihastuttua uudelleen toiseen poikaan, kävi ihan samalla lailla. En voi luottaa miehiin. Pelkään, että minua satutetaan uudelleen. Kuvittelen, että kaikki miehet ovat itsekkäitä ja tunteettomia. Tiedän, että niin ei ole. Miten vosin unohtaa menneet?

Haluaisin lisää itseluottamusta! Olisiko kellään mitään vinkkiä, omaa kokemusta tai lohdutuksen sanaa tähän tilanteeseeni?

Kommentit (3)

Vierailija

Hei,

Itse olen ollut hieman samanlaisessa tilanteessa, ihastuin poikaan ja ajattelin meidän seurustelun kestävän. Kuvittelin oikein romanttisen tilanteen, suoraan kuin sadusta. Kuitenkin poika laittoi reilun viikon jälkeen välit poikki, sanoen ettei ollut varma tunteistaan. Tietenkin petyin kovasti, mutta nykyään ajattelen, että oli hyvä että välimme menivät poikki. Itsetuntoni oli silloin hyvin heikko ja tulin siihen tulokseen, että suhteemme ei olisi ollut tasapainoinen koska poika olisi koko ajan joutunut ylläpitämään itsetuntoani. Pelkäsin myös, että hän jättäisi minut ja niin kävikin! Eli avainsana tässä on se, että saa itsetuntonsa kohdillensa niin suhteesta tulee toimiva!

Mitä sitten itsetunnon kohottamiseen tulee niin ehdottoman tärkeää on itsensä kehuminen. Eikä itsensä kehuminen ole ollenkaan itsekästä vaan täysin normaalia ja tervettä. Mitä enemmän itseäsi kehut ja hyväksyt itsesi juuri sellaisena kuin olet, sitä paremmaksi tunnet olosi. Tiedän, että se voi aluksi olla vaikeaa sillä itsekin olen kärsinyt ja kärsin vieläkin huonosta itsetunnosta. Kuitenkin, sinulla on oikeus nauttia olostasi ja tehdä olosi hyväksi. Suosittelen lämpimästi lukemaan Louise.L.Hayn kirjan "muuta ajatuksesi, muutat elämäsi." Siitä oli apua minulle.

Menneisyyden suhteen on myös omat ratkaisunsa. Minä itse olen melkoisen hanakasti roikkunut menneessä, soimannut itseäni ties kuinka monesta virheestä ja miettinyt miksi asiat meni miten meni. Kuitenkin olen ymmärtänyt, että menneisyyteen en voi enää vaikuttaa. Asioita ei saa tekemättömäksi. Olen alkanut hyväksymään menneen. Ja hyväksymisellä tarkoitan sitä, että ymmärtää, että menneisyyttä ei voi muuttaa, mutta siitä voi ottaa opiksi. Hyväksyminen ei tarkoita sitä, että hyväksyy toisten ihmisten teot ja ajattelee, että itse on toiminut väärin. Tärkeintä on se, että yrittää katsoa menneeseen ja miettiä mitä siitä voisia oppia. Niitä oppeja voi sitten soveltaa tulevaan. Sillä tulevaisuuteen voi vielä vaikuttaa!

Ja mitä miesten suhteen tulee niin ensimmäinen neuvoni olisi se, että ole rehellinen. Jos joku mies tulee sinulle puhumaan ja tunnet meneväsi lukkoon niin sano se hänelle. Vaikka se saattaa tuntua vaikealta niin myöntämällä "ongelmasi" tilanne eräällä lailla laukeaa. Se jännitys väliltänne katoaa ja molemmat voivat tuntea olosi rennoksi. Enkä usko, että monikaan mies alkaa sinua moittimaan "ongelmastasi." Uskon, että he ovat hyvinkin myötätuntoisia ja heidän on sitten helpompi puhua sinulle kun tietävät mistä jännityksesti johtuu. Toivottavasti tästä on apua, voimia sinulle! : )

Vierailija

Muista, että yläasteikäiset pojat ovat vielä hyvin lapsellisia ja epävarmoja. Teini-iässä tuollaiset minisuhteet ja ajattelemattomuus ovat normaaleja. Sinun ikäisesi (ja suosittelen jopa pari vuotta vanhempia) miehet ovat jo kypsempiä, ainakin vähän ;) Harva alkaa seurustella muutaman päivän ajaksi.

Ennen kuin voit ihastua muihin kunnolla, sinun pitää ihastua itseesi. Kannattaa elää terveellisesti, hankkia mieluisia harrastuksia ja nauraa omille kömmähdyksille.

Minunkin itsetuntoni on ollut heikko: seurustelin ensimmäistä kertaa 20-vuotiaana. Sitä ennen pojat ovat lähinnä kiusanneet minua yläasteella tai vähät välittäneet. Onneksi minulla oli/on rakastava perhe ja muutama hyvä ystävä. Kun lähdin opiskelemaan, sain paljon uusia ystäviä. Minulle suurin ratkaisu ongelmaan oli YMPÄRISTÖN VAIHDOS. Pääsin isompaan kaupunkiin, jossa moni oli samassa tilanteessa: uudet piirit ja uudenlainen elämäntilanne. Itsetuntoni kasvoi vauhdilla, kun olin oma itseni ja sain nauraa vapautuneesti.

Avitin itsetuntoni kohoamista myös kuntoilemalla ja ostamalla nättejä vaatteita. Ulkonäkö ei kuitenkaan ole avaintekijä itsetunnon kohottamisessa.

Mitä miehiin tulee, niistä koskaan ei voi olla varma. Kannattaa edetä rauhassa, hankkia ensin ystäviä ja katsella ympärilleen :)

Vierailija

Oletko koskaan testannut tutustumista uusiin miehiin virtuaaliympäristössä chat huoneessa? Usein voi olla hyvä, että ennen tapaamista on jo vähän tuntumaa toiseen osapuoleen. Mä olen saanut hyviä kokekmuksia, kun olen ensin tutustunut juttelemalla täällä http://bit.ly/3D-Chat paikassa, mikä on ilmainen chat huone.

Tuo on sellainen virtuaali-maailma, missä voi tutustua uusiin ihmisiin Suomesta ja eri puolilta maailmaa.

Törmäsin tähän Facebookissa, missä paikasta tykkää yli 2 miljoonaa ihmistä, ja nytkin on livenä lähes 120 000 käyttäjää, joten varmaan jokainen löytää seuraa, ja samalla voi tehdä vaikka mitä hauskaa!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat