Mitä jos..

Vierailija

Oon aivan paniikissa, mitä jos oon raskaana. Olen vasta nuori nainen, opiskelut kesken, suht tuore parisuhde, enkä halua vielä vuosiin perheenlisäystä. Joka kerta ollaan käytetty kondomia ehkäsykeinona. Varmistettu vedellä että on ehjä, eikä oo valahtanu pois päältä tai muutakaa. Ensimmäinen kerta meil oli noin 2vko sitte ja silloin heti hain jälkiehkäsypillerin kun aloin nii kauheesti pelkää raskautta, sen jälkeen touhuttiin yks kerta ja oltii silloi niin varovaisia. Nyt on menkat pari päivää myöhässä ja pelko ja stressi niin suuri. Elämä ois täysin pilalla sen jälkee. Voisko olla mahdollista? Toivon vastauksia ja toivottavasti jotain lohduttavaa.

Kommentit (4)

Solange
Seuraa 
Liittynyt26.8.2009

Mä en usko, että olet raskaana. (: Olette tarkistanu aina et kumit on ehjiä, eikä ole lähteny pois paikoiltaan tai rikkoutunu, joten sanoisin että se ehkäisyprosentti on pysyny siellä melkeinpä sadassa. (: Toi sun stressaaminen itsessään saattaa lykätä menkkoja päivillä, joten älä turhaan murehdi! (: Eikä sun kannata syödä je-pillereitä ellet huomaa että olis menny kumi rikki, lähteny pois paikoiltaan tai tapahtunu jotain muuta sellasta. Niissä on niin korkeat hormonipitoisuudet, että seki saattaa sekoittaa hetkellisesti kuukautiskiertoa.

Jos tuntuu, että sä stressaat kamalasti pelkän kondomin kanssa, niin ottakaa joku toinen ehkäisykeino, esim. e-pillerit siihen viel mukaan niin ei tarvii sit pelätä. (:

Vierailija

Juu samaa mieltä edellisen kans. (: Tiiän kyllä tunteen; vaikka raskauden mahdollisuus on olematon, jännitän menkkojen siirtymistä silti. :D Mutta joo, stressaaminen tosiaan siirtää niitä monesti muutamallakin päivällä. Ja koska seurustelet, e-pillerit ois aika varma ehkäsykeino. (:

Vierailija

Jälkiehkäisypilleri voi aiheuttaa vuotohäiriöitä ja se on melko normaalia. En usko että olet raskaana, mutta jälkiehkäisypillerin pakkausselosteessa on luultavasti maininta milloin kannattaa tehdä raskaustesti (esimerkiksi jos kuukautiset ovat yli 5 päivää myöhässä).

Suosittelen lämpimästi e-pillereiden hankkimista silloin ei tarvitse huolehtia niin paljon. Itselleni pelkkä kortsun käyttö ehkäisynä oli todella hermoja raastavaa ja siksi hankin pillerit heti kun täytin 16-vuotta.

Vierailija

http://fi.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4lkiehk%C3%A4isy

http://www.vaestoliitto.fi/nuoret/ehkaisy/raskaudenehkaisy/ehkaisynpetta...

Käyppäs lukemassa tuolta molemmista. "Suosittelemme raskaustestin tekemistä aina 3 viikkoa jälkiehkäisyn ottamisen jälkeen, vaikka kuukautisvuoto olisi tullutkin."

"Jälkiehkäisyvalmisteet voivat aiheuttaa lieviä sivuvaikutuksia, joista yleisimpiä ovat alavatsakipu, päänsärky, väsymys, huimaus ja pahoinvointi. Jälkiehkäisypilleri sekoittaa usein myös kuukautiskiertoa."

On erittäin epätodennäköistä, että olet raskaana, koska kumit on ehjiä ja ei ole valahtanut yms. Tee raskaustesti kolmen viikon päästä yhdynnästä mielesi rauhoittamiseksi ja käy keskustelemassa terveydenhoitajan kanssa eri ehkäisykeinoista esimerkiksi pillereiden aloittamisesta. :)

Itse käytämme ehkäisy e-pillereitä ja olemme käyttäneet jo 2,5 vuotta. Olen erittäin luottavainen niiden ehkäisytehoon, kunhan ne vain ottaa oikein.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat