Kumpi kertoo totuuden: peili vai kamera??

Vierailija

Olen tässä miettinyt tätä kysymystä jo hetkisen ja kun itse en osaa sanoa niin kyselempä fiksummilta.. :D

Oon huomannu että peilissä usein näytän paljon paremmalta ja hoikemmalta kuin kamerassa. Valokuvassa taas näytän usein hirmuiselta ihrapossulta, hyi elämä.. Siis toki saan otettua hyviäkin kuvia mutta niissä pitääkin jo olla kuvakulma oikea ja vartalo sopivan kiertynyt yms. muuta monimutkaista :D Peilin edessä taas ei tarvitse kuin suorana seisoa ja näyttää ihan ok..

Kumpi näistä kahdesta siis on lähempänä totuutta?

Jotenkin tuntuu että kameralla kun ottaa kuvan niin se ei näytä moniuloitteiselta siinä toisinkuin peilissä, ja eikös salama valokin vähän vääristä? ainakin kuvat näyttävät ihan eriltä kun peilistä katsottu lärvi vaikka yrittäisi ottaa samasta kulmasta kuin missä itseään katsoo..

tiedän joo että vaatteethan ne näyttävät onko tullut ylimääräistä ja vaakakin ja minullehan onkin vähäsen, huomaan sen mutta edelleen peilin edessä olen paremman näköinen kuin valokuvassa...

Kommentit (8)

Vierailija

mun mielestä peili kertos lähemmäs totuutta. kameroissahan on kaikkia säätöjä että saa valotuksen ja kontrastin sun muut vaikka mihin suuntaan. mutta kun peiliin katsoo niin se on peilikuva on täysin luonnollinen :)

Vierailija

Mielestäni peili, koska kamerahan nappaa vain yhden hetken ja "totuus" on elävä. Monet kauniit ihmiset saattaa näyttää oudoilta kuvissa.

Mutta jos kuvassa näyttää sotanorsulta niin tuskin peilissä näyttää gasellilta...

Vierailija

Itsekin näytän ''paremmalta'' mielestäni peilissä, kuin kuvissa. Riippuu hyvin paljon kamerasta, kuvakulmasta, etäisyydestä ja kameran säädöistä. Lisäksi jotkut ihmiset kai näyttävät muutenkin kamerassa paremmalta kuin toiset.

Minusta on hankalahkoa saada ''hyvää'' kuvaa, mutta mielestäni pelissä näytän paremmalta.

Vierailija

Molemmissa on kai osa totuutta. Periaatteessa sanoisin, että ennemin peilistä kuin kamerasta näkee totuuden. Mutta ei se peilikään ihan totuus ole. Siinä näet itsesi sellaisena, kuin sinä voit nähdä. Videokameran kautta saat ehkä parhaan käsityksen siitä, miten muut näkevät sinut, miltä näytät katsottuna sellaisilla silmillä, jotka eivät ole päässäsi kiinni. Eri suunnista, eri kulmista...

Itse ainakin olen monesti yllättynyt kun joku on kommentoinut jotain minun ulkonäöstäni, esimerkiksi nenän muotoa. Vaikka olen koko elämäni ajan päässyt katsomaan sitä lähietäisyydeltä, vasta videolta itseä katsoessa huomaan sen mistä tuttuni on puhunut. Ai, mun nenä onkin tollanen!

Vierailija

Totta, peilissä näyttää lähes poikkeuksetta aina paremmalta kuin kamerassa! Mutta mun tietääkseni peilikuva ikäänkuin vääristää meidän kuvaa itsestämme. Koska jos esim. katsot jotain tuttuasi peilin kautta niin hänhän näyttää yleensä vähän erilaisemmalta kuin "oikeasti". Eli peili siis kai väärentää esim. meidän kasvoja enemmän kuin kamera. Ja vasen käsi näyttää peilissä oikealta kädeltä. Vaikea selittää, varmaan netistä löytyy lisää juttua, jos kiinnostaa.

:)

Vierailija

Mun mielestä silmä kertoo totuuden. Silmä on kuitenkin niin paljon kehittyneempi, tarkempi ja hienostuneempi kuin mihin kamera tulee ikinä pystymään. Kamera ei pysty luomaan kehittynyttä syvyysvaikutelmaa eikä se tutki kohdetta samalla tavalla kuin silmä. Silmä siis kertoo miltä kohde luonnossa näyttää :) jos ottaa vielä huomioon sen miten kameralla voi huijata !

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat