raskaaksi tuleminen e- tai minipillerien jälkeen

Vierailija

Hei! Onko täällä kokemuksia e-pillereiden ja minipillereiden käytöstä? Käytin itse monta vuotta e-pillereitä kunnes minulle tuli aurallinen migreeni ja jouduin vaihtamaan minipilleriin. Minipillereiden aikana menkat tulee kuulemma tosi epäsäännöllisesti, ei ehkä edes joka kuukausi ja voi olla että jää pois kokonaan. On alkanut mietityttää onko jatkuva pillerien käyttö ihan terveellistä. Siinä vaiheessa kun pillerit lopettaa kokonaan, saattaa kuulemma kestää lähes 6kk että menkat lähtee käyntiin? Haluaisin saada lapsia vähän alle 30-v. En tiedä kumpi on pahempi, pillerit (ja mahdolliset menkkaongelmat) vai raskaaksi tulon riski vakkariparisuhteessa. Näkemyksiä?

Kommentit (1)

Vierailija

On huomioitava se, että pillereitä on erilaisia. Niissä on eri määrät hormoneita ja niissä voidaan käyttää erilaista hormonia (keinotekoista/luonnollista). Pillereiden terveysvaikutuksista taas kuulee aika paljon ristiriitaista puhetta, koska tosissaan niitä on niin paljon erilaisia ja ihmiset ovat erilaisia käyttäjiä. Tokihan hormonaalinen ehkäisy altistaa erilaisille terveyttä rasittaviin tekijöihin, mutta gynekologi yleensä tutkii nämä asiat määrätessään pillereitä. Jos elintavat ovat suht normaalit ja terveelliset, eikä lähisuvussa löydy perinnöllisiä sairauksia (syövät, verisuonitaudit, jnejnejne) on aika turhaa pitää e-pillereitä uhkana omalle terveydelle. Toki, jos haluaa varjella sisuskalujaan, on tietysti ehkä hyvä välillä käyttää jonkinlaista muuta ehkäisyä kuin pillereitä, kuten rengasta, kierukkaa jne.

Mitä tulee kuukautisiin, niin ehkäisyn takia pois jäävät kuukautiset eivät ole mikään ongelma josta huolestua. Itselläkin oli nuvaringia käyttäessäni tapana sivuuttaa 1-3 kuukautiset kokonaan ja Qlairaan vaihdettuani, on kuukautiset ihan omatoimisesti jääneet pois (ja siis ei, en ole raskaana, se on testattu). Tämä johtuu siitä, että pilleri koostuu luonnollisesta hormonista, joka saa kehon luulemaan, että olen raskaana, jolloin kohdun limakalvoille ei kerry verta, joka poistuisi kuukautisten aikana. Jos hormonaalisen ehkäisyn jättää pois, niin hormonin ehkäisyteho laskee kyllä riippuen valmisteesta muutaman päivän sisällä ja kuukaudessa parissa häviää kokonaan ja tänä aikana kykenee kyllä tulemaan raskaaksi, vaikka kuukautiset eivät normaalisti tulisikaan.

Joten, kyse on loppujenlopuksi aivan omasta mielipiteestä. Itse käytän hormonaalista ehkäisyä, koska en halua vielä lapsia, enkä pidä kondomeista (tämä näkemys pätee myös kumppaniinikin), ja jos vahingossa tulisin raskaaksi, ottaisin abortin, vaikka elänkin pitkässä parisuhteessa. Mutta jos tilanne olisi se, että lapsen tuleminen kuvioihin ei olisi mikään ongelma ja olisin valmis ottamaan vastuun uuden ihmisalun kasvattamisesta ja kumppani olisi siihen myös valmis, jättäisin tällöin uskottavasti hormonaalisen ehkäisyn pois. Mutta tämä todellakin vain siinä tapauksessa että minä ja kumppanini olisimme siihen lapsen tulemisen riskiin valmiita ja sitoutuneita.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat