Munasarjojen monirakkulaoireyhtymä (PCOS)

Vierailija

""Sitä esiintyy 5–10 %: lla naisista. Monirakkulaoireyhtymän tunnusmerkkejä ovat liiallinen karvojen kasvu ja epäsäännölliset kuukautiset. Yli puolet potilaista ovat ylipainoisia.""

Mulla tää koko rumba alkoi ihotautilääkärin vastaanotolta. Hain lääkitystä lievään akneen ja hetken kyseltyään lääkäri kehoitti menemään gynekologille tutkimukseen, koska akne saattoi johtua hormoonisesta ongelmasta. Ensimmäinen gyne oli nuori harjoitteleva lääkäri, joka ei huomannut mitään erityistä ongelmaa. Laittoi kuitenkin lähetteen erikoistuneelle gynelle, joka sitten ultralla totesi "lievää epätasaisuutta/rosoisuutta munasarjoissa", vakuutti kuitenkin sen olevan lievää ja oireita voidaan hillitä esimerkiksi e-pillereillä. Lähetti myös verikokeisiin, missä todettiin korkea testosteroniarvo, joka sekin on yleistä taudin yhteydessä. Kolmannella gynekäynnillä erikoistunut lääkäri ei sitten sanonut mitään uutta.

Aloitin pillerit vasta kolmisen kuukautta sitten, ja ne auttoivat heti eniten vaivanneisiin epäsäännöllisiin kuukautisiin. Akneen ne eivät kuitenkaan tunnu vaikuttavan yhtään. Olen niihin silti todella tyytyväinen.

Nyt haluaisin kuulla muiden saman vaivan kanssa ponniskelevien tuntemuksia ja kokemuksia :)

Mua jäi myös hiukan vaivaamaan erikoistuneen lääkärin kysymys "onko lapsenteko haaveita nyt lähitulevaisuudessa?" vastasin kieltävästi, koska en silloin elänyt parisuhteessa ja olin neitsyt. Nyt kuitenkin kun poikaystävän kanssa on puhuttu vauvoista, niin tuo kysymys jäi painamaan mieltä: vaikuttaako tilani lasten saantiin?! Miten oma lääkärinne on kommentoinut aihetta?

Kommentit (6)

Vierailija

Olen 18-vuotias tyttö. Minun kuukautiseni alkoivat vasta 16-vuotiaana. Kävin lääkärissä 15-vuotiaana kun minua pelotti kuukautisten puuttuminen. Lääkäri vakuutti ettei syytä huoleen. Murrosikä alkoi jo 11-vuotiaana ja siitä lähtien sain kuulla terveydenhoitajalta lohduttavan kommentin: "Kyllä ne kohta alkaa!". Vuosien mittaan terveydenhoitajastakin tuli yhä huolestuneempi. Kuukautisten tuleminen olikin sitten suuri helpotus.

Kului 1,5 vuotta kunnes päätin mennä uudestaan lääkäriin. Kuukautiset tulivat kerran, mutteivät toiste. Erikoislääkärin vastaanotolla ultraäänestä selvisi, että minulla on rakkulaiset munasarjat. Minulla ei ole ylipainoa, oireita olivat ainoastaan kuukautisten puuttuminen, akne ja ylimääräinen karvoitus. Sain keltarauhashormonia, jotta se käynnistäisi kuukautiset. Sillä ei kuitenkaan ollut vaikutusta, joten aloitin e-pillerit. Niiden avulla minulla on kuukautiset, mutta aknea ne eivät ole parantaneet, eivätkä myöskään auttaneet häiritsevään karvoitukseen, vaikka niiden piti vaikuttaa. Karvoitukseen on myös vaihtoehtoinen lääke, jota ajattelinkin kysyä seuraavan kontrollin yhteydessä.

Lääkärini mukaan lapsen saaminen on mahdollista hedelmöityshoitojen avulla. Olen lukenut useita keskusteluja lapsettomuuteen liittyen. Usein hedelmöityshoidot ovat olleet tuloksettomia PCOS potilailla, mutta myös tapauksia, jolloin PCOS potilas on saanut lapsia ei-keinotekoisin menetelmin. Kampaajallani on PCOS ja hänellä on yksi lapsi nykyisen miehensä kanssa ilman hedelmöityshoitoja. Edellisen miehen kanssa he olivat yrittäneet lasta, muttei sitä ollut kuulunut. Joissakin keskusteluissa PCO-syndroomaan liitettiin myös suurempi riski saada keskenmeno, mutta siitä ei ilmeisesti ole lääketieteellisiä todisteita.

En pidä hedelmöityshoitoja vaihtoehtona joten minulla on ollut aika raskasta syndrooman toteamisen jälkeen yrittää hyväksyä se tosiasia etten tule saamaan unelmieni suurperhettä. Olen ikionnellinen jos saan joskus edes yhden lapsen, oli se sitten minkälainen tahansa.

Sinun kannattaa kysyä lääkäriltäsi sairaudesta ja hän voi myös tulostaa sinulle potilaalle tarkoitetun selostuksen sairaudesta ja voit lukea siitä myös netistä esim. tästä linkistä:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00686
Sivu on melko luotettava.
:)

Vierailija

Olen kanssa kuullut, että raskaaksi tuleminen saattaa olla vaikeaa, jos on rakkulaiset munasarjat. Mutta ei kai se silti aivan mahdotontakaan ole, etteikö silti tuosta oireesta huolimatta voisi kuitenkin jossain vaiheessa tullakin raskaaksi! Naisen hedelmällinen ikä kun kuitenkin on varsin pitkä. Onneksi te molemmat olette vielä niin nuoria, että teillä on vielä pitkään mahdollista kuitenkin kokea se ihana yllätys!!!!Minä ainakin toivon, että te molemmat silti saatte jossain vaiheessa lapsen. Toivoa ei silti kannata menettää!!Kyllä sitä elämässä voi sattua suurempiakin ihmeitä kuin tuo! Olen itsekin äiti ja tiedän, miten hieno kokemus elämässä on saada lapsia, joten mielelläni soisin sen hienon kokemuksen kaikille muillekin lapsia haluaville!!!Onnea joka tapauksessa teille lapsen saantiin!!!!

Vierailija

Olenkin tuolle sivulle turvautunut ja sieltä hakenut tietoa, mutta kiitos silti ;)

Nettikeskusteluja olen myös aiheesta lukenut ja siellä joku mainitsi että lapsettomuus ei kuulu jokaiselle PCOS potilaalle. Oma "rakkulaisuus" oli kuulemma vielä lievää, joten luulisi senkin vaikuttavan positiivisesti.

http://www.poliklinikka.fi/?page=2792845&qid=9583612 Tämä antaa toivoa aika paljon. Olen kuitenkin normaalipainoinen 157cm/55kg ja kuukautiset olivat epäsäännölliset, joskus tulivat kuukautisittain, joskus oli kuitenkin kuukausien taukoja.

Vierailija

Itsellenikin on gyne huomauttanut jonkin tarkastuksen yhteydessä, että näyttäisi olevan rakkulaiset munasarjat, mistä johtuivat luultavasti pitkät kiertonikin (n. 1,5 kk, tällä hetkellä ei ole kuukautisia ollenkaan minipillereiden vuoksi). Totesi myös, että ilmeisesti toinen munasarjani on se, joka pääasiallisesti toimii. Vasta jälkikäteen aloin miettiä, että hankaloittaakohan tämä kuinka paljon lapsensaantia ja ehdin olla jo aika maassakin asian kanssa, koska haluan joskus vielä lapsia. Pohdin myös sitäkin, että mitä jos toinen munasarja ei toimi ollenkaan ja toiselle munasarjalle tai munajohtimelle tapahtuukin jotain.

Luin kuitenkin sittemmin netistä joltain keskustelupalstalta, että lääkäri oli jollekin naiselle todennut ovulaatiohäiriöiden olevan lapsettomuuden syistä helpoimmin hoidettavissa ja tähän olen sittemmin pyrkinyt nojautumaan, jos olen asiaa alkanut pohtia.

Olen kuitenkin pohtinut, että pitäisikö tuo diagnoosi jotenkin varmistaa tai tehdä asialle jotain jo tässä vaiheessa. Esim. olisiko hyödyllistä syödä jotain lääkitystä, jotta kierto olisi normaali? Onko teillä millaisia kokemuksia oireyhtymän toteamisen jälkeisistä toimenpiteistä?

(Minulla siis on myös huonokuntoinen iho, vaikken enää teini-iässä olekaan, ja tuntuu, että karvoitus lisääntyy vaan koko ajan..)

Vierailija

Munkin tekisi mieli käydä vielä kerran lääkärissä kysymässä ja pyytämässä tarkennusta, mihin tää mun tila vaikuttaa ja kuinka vakavaa se voi olla.

Pihlis; Mulle kehotettiin e-pillereitä kierron tasaamiseksi, ja niiden ansioista kierto on nyt normaali. Mietin ite sitä, et jos lopetan pillerit niin onko kierto ihan yhtä epäsäännöllistä kuin ennen pillereitä...? Ja mun käsittääkseni PCOS ei ole mitään hoitoa... Lapsettomuutta hoidetaan sit erilaisilla lääkkeillä, että saataisin ovulaatio tapahtumaan.

Kun lääkäri ekan kerran mainitsi tästä tilasta, lähetti verikokeisiin, jossa todettiin hiukan kohonnut testoteroniarvo ja joku toinenkin verikoe otettiin seuraavalla kerralla, joka otetaan kuulemma tän tilan yhteydessä. Siinä ei ollu mitään outoa... :)
Mulle siis määrättiin ehkäisyn ja PCOS takia Yaz-pillerit.

Eikai tätä tilaa mitenkaan tarvi hoitaa, lapsettomuushoidot tulee sitten aikanaan jos ei luonnollisesti tärppää. Ja oireita voi hallita keltarauhashormoonilla tai e-pillereillä.

NoRAWR

Mie oon 15 - vuotias tyttö, ensi vuoden alussa tulee se 16.

Miun menkat alkoi kun mie olin 12. Ne oli kaksi kertaa alussa niin, että ne kesti jonkun viikon. Sitten ne hyppäsi kolmeen viikkoon. Mie olin ihan kauhuissani, koska kellään muulla ei ollut tälläisiä. Hiljenin asiasta ja yritin kestää sen. Nyt kun aloin seurustelemaan, menin lääkärille. Sieltä sain lähetteen gynekologille, 40pv tai yli kestävien kuukautisteni takia. Ennen gynekäyntiä tilanne meni niin pahaksi, että kuukautiset kesti 40pv, pari päivää väliä ja taas uudet. Ne olivat ihan tosissaan runsaat, sillä kohtuni oli miltei täynnä paksuuntunutta limakalvoa. Rakkuloita löytyi ultrassa toisesta munasarjasta n. 30, toisesta suunnilleen saman verran. Sain minipillerit hoitoon, koska e-pillereitä ei miun migreenin takia voinu antaa. Nyt on eka satsi syöty ja on auttanut, katsotaan miten käy. :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat