Matkailu vinkkejä!

Vierailija

Olen 18-vuotias ja lähdössä ensimmäisen kerran pidemmälle ulkomaanmatkalle yksin. Olen käynyt pari kertaa Espanjassa, mutta tuolloin olin kokoluokkaa vaahtosammutin, eikä muistikuvia pahemmin reissuista ole.

Eli oisko jotain käytännöllisiä vinkkejä? Aloittelijoiden virheitä, jotka tulisi välttää ym? Haluaisin tämän loman olevan sellainen stressivapaa viikko opiskelun keskellä, enkä todellakaan halua tuhlata sitä mokailemalla. :(

Ja plussaa olis jos Rodoksella käyneet kertois ehdottomia menomestoja, että olis jo tietoa paikasta ennen matkaa kun aikaaki on nii vähän :)

Kommentit (2)

Vierailija

Olen käynyt Rhodoksella 3 kertaa, tosin aina vaan viettänyt aikaa perheen kanssa rannalla, joten menopaikkoja en osaa sanoa. Kuitenkin tässä muutama vinkki kokeneelta maailmanmatkaajalta.

1. Taskuvarkaita on joka paikassa. Jos haluat säästää lomarahat ainoastaan omaan käyttöösi, osta pieni ja ohut vyölaukku, jonka saa paidan alle piiloon. Itselläni on sellainen, ja jos se on ohut, se ei näy paidan alta mihinkään. Et siis näytä jenkkituristilta tai lihavalta vatsanseudulla. Rahat pysyvät tallella paidan alla eikä kukaan pääse niihin käsiksi. Älä ikinä laita rahaa, kameraa, puhelinta tms. taskuun! Ja jos pidät tavaroita selkärepussa, kanna reppua mahan päällä. Varkaat ovat niin taitavia, että et huomaa yhtään mitään, kun ne käyvät nappaamassa repusta kaikki tavarat. Jos käytät olkalaukkua tai vastaavaa, pidä laukusta kiinni koko ajan ja mielellään myös mahan päällä, ei sivulla tai missään nimessä takana. Muista myös tallentaa puhelimeen pankista saatu puhelinnumero, johon voit ulkomailta soittaa, mikäli pankkikorttisi varastetaan. Soittamalla numeroon pankki kuolettaa korttisi eikä kukaan pääse tilillesi.

2. Pakkaa vain mukavia kenkiä mukaan. Varsinkin Rhodoksella kadut ovat suurimmaksi osaksi mukulakivikatuja, joten piikkikorkkareilla et pääse mihinkään. Lisäksi niissä näytät katukuvassa typerältä. Ota mukaan sandaaleja ja ballerinoja, mielellään ei ollenkaan korkkareita. Biletys onnistuu myös matalilla kengillä etkä kompuroi katukivissä.

3. Jos hotellissa/hostellissa on tallelokero, ota se ihmeessä, vaikka se maksaisi. Tallelokerossa pidä passi ja lentoliput koko loman ajan ja suurin osa rahoista. Kanna päivän aikana mukana vain sen verran rahaa, mitä uskot tarvitsevasi, älä yhtään enempää. Jos taskuvaras iskee, niin ainakaan kaikki rahat ei mene ja passi on tallella, jotta pääset pois maasta.

4. Maksa mieluiten aina käteisellä, kortilla vain siinä tapauksessa, jos maksupääte on silmiesi edessä. Ennen pankkikortit vietiin takahuoneeseen, jossa oli koneet maksun ottamiseksi. Samalla kortti käytettiin joissain tapauksissa kopiokoneissa, joissa kätevästi otettiin kortistasi kopio kaupan/ravintolan käyttöön. Älä siis ikinä päästä pankkikorttiasi näkyvistä.

5. Nykyaikana ruoka on suhteellisen puhdasta joka paikassa, mutta jos haluat välttää vatsataudin 100% varmuudella, jätä tuoreet salaatit ja irtojäätelöt ostamatta. Kreikassa hygieniataso on yleensä hyvä, olen itse syönyt siellä usein kreikkalaisen salaatin (ihana ruoka, btw, samoin tzaziki), enkä ole saanut vatsatautia, mutta riski on aina olemassa. Vesijohtovettä ei pidä missään tapauksessa juoda, se on varma tapa saada vatsatauti. Paikalliset juovat sitä, mutta suomalainen vatsa ei kestä sitä. Osta vesi pullotettuna kaupasta.

6. Muista juoda paljon, käyttää aurinkorasvaa ja pitää hattua päässä. Pakkaa mukaan myös hartiahuivi, jotta jos hartiat pääsevät palamaan, niin saat ne jotenkin peittoon.

Nämä vinkit tuntuvat varmasti stressaavilta jo itsesään, mutta huomaat kyllä paikan päällä, ettei niitä ole niin vaikea noudattaa. Osa niistä on varmaan muutenkin itsestäänselvyyksiä. Toivottavasti näistä oli jotain hyötyä ja nauti lomasta! :D

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat