Voiko rakastua ensi silmäyksellä?

Seuraa 
Liittynyt12.10.2010

Oon pohtinu tätä jo pitkään, ja miettiny mihin mä uskon. Ajattelin sit vähän kysellä että miten muut uskoo.

Eli:

Voiko teidän mielestänne ihmiseen rakastua ensi silmäyksellä? Vai onko se ihastumista, ja rakkaus tulee sitten ajan myötä.

Ja toinen että miten miellätte sanat rakastaminen ja rakastuminen? Onko niillä eroa, ja jos on niin mitä?

Kommentit (8)

Vierailija

Itselleni olen luonut tästä selvän mielipiteen :D En usko rakkauteen ensisilmäyksellä, mutta ihastumiseen toki :) Ihmiseen ensin ihastutaan, sitten tapojen, eleiden, olemuksen, luonteen ym. TUNTEMISEN kautta rakastutaan. Todellinen rakastaminen astuu varmasti kuvaan vasta siinä vaiheessa kun suhteessa ollaan sitoutuneita ja tunnetaan toinen kunnolla. Ihastuminen syntyy ehkä eniten ulkoisista seikoista, kun taas rakastamis vaiheessa tunnetaan ja hyväksytään ne piilevätkin, hyvät ja huonot asiat toisessa ihmisessä :)

Vierailija

ei munkaa mielestä voi rakastuu, mut tietenki kiinnostuu voi :)
rakkaus tulee vasta sitten ku toisen tuntee aika perusteellisesti ja sen hyväksyy ja rakastaa sitä ihmistä sellasena kun se on.
Mut pidän rakastumista ja rakkautta eri asiana, koska rakastua pystyy vaikka ei tuntis toista ihmistä niin läheisesti.. mut sillon se on lähinnä hullaantumista ja aika pinnallista, verrattuna ihan täyteen rakkauteen.

Vierailija

Mun mielipide on se, ettei ihminen voi rakastua heti ensinäkemällä. Ihastuminen siinä vaiheessa on kyllä mahdollista, koin nimittäin sen itsekin nykyisen (ja myös ensimmäisen ja ainoan) poikaystäväni kohdalla. Mun mielestä ihastuminen käsitteenä tarkoittaa sellaista niinsanottua pintapuolista tykkäämistä, kun toista ei vielä tunneta niin hyvin ja välille ei ole kerennyt syntyä sellaista tiettyä sidettä ja sitoumusta. Rakkaus tulee sitten myöhemmin suhteessa, kun suhteen molemmat osapuolet tuntee toisensa hyvin, voi olla täysin omia itsejään ja rakastaa toistensa huonompiakin puolia. Rakkaus on mun mielestä niin vahva ja ainutlaatuinen tunne, ettei sellainen voi syntyy ihan hetkessä :)

Vierailija

Itekkin pohtinut joskus tuota samaa asiaa.. Mutta niin se on, ihastumista ensin.. Rakkaus on kuitenkin jo niin voimakas tunne, että itse en ainakaan usko olevan mahdollista rakastua ensisilmäyksellä.. (: Omankin miehen kanssa se oli ihastuminen ensisilmäyksellä, kuukauden parin sisällä johti sitten rakastumiseen (:

Alffa kahella F:ällä

Uskon siihen ja minusta rakkaus ja ihastuminen on sama asia toisin kuin tykkääminen :D ja jos joku on eri mieltä nii voi mennä roskii koska kaikkien pitää olla samaa mielta minun kanssani. Jos haluutte tietää kuka olen niin minä olen niinkuin Noanarkkikin on! XD

Adamei

Musta tähän vaikuttaa tosi paljon oma asenne: kun romanttinen kaunosielu uskoo rakkauteen ensisilmäyksellä, varmasti hän törmääkin siihen huomattavasti helpommin kuin sellainen joka ei usko. Rakastuminen ja ihastuminenhan ovat kuitenkin subjektiivisia tunteita, niiden erottelu toisitaan lienee mahdotonta kenellekään ulkopuoliselle.

Itse olen sen verran varautunut ja hitaasti lämpeävä etten usko koskaan rakastuvani ensisilmäyksellä tai edes merkittävästi ihastuvan :)

Vierailija

Rakastuminen on ihastumisen ja rakastamisen välinen osuus, eräänlainen siirtymä. Rakastaminen on pitkä kestoinen voimakas tunne. Näin minun mielestäni :)

Uskon että rakastuminen ensisilmäyksellä on tavallaan mahdollista, riippuu tosin ensisilmäyksen määritelmästä. Silloin kun pari on tuntenut toisensa jo pidempään ja ehtinyt esimerkiksi ystävyyden tiimoilla tutustua paremmin, voi syystä tai toisesta herätä huomaamaan tunteiden muuttumisen, tällöin ihastus vaihe jää välistä. :) Mutta ehkä yleisintä on kuitenkin ihastumisen kautta rakastumiseen, sillä kyllä rakkaus vaatii mielestäni toisen tuntemista :)

tiede_mies xD

Tutkitusti on mahdollista rakastua ensisilmäyksellä, mutta se on harvinaista. Lähde: Ylellä näytetty kolmeosainen dokumentti "Rakkauden mysteeri".

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat