Tradenomi AMK?

Vierailija

Olen ajatellut hakevani opiskelemaan ammattikorkeakouluun liiketalouden koulutusohjelmaan eli valmistuisin tradenomiksi. Monissa yhteyksissä (esim. lehdissä koulujen mainokset) olen huomannut, että tradenomi-nimikkeen perässä ei lue lyhennettä AMK mikä muiden, esim restonomin, perässä lukee. Eikö tradenomi ole siis ammattikorkeakoulutasoinen tutkinto, vai mitä ihmettä tämä tarkoittaa? :)

Ja sitten vielä, jos täällä sattuu olemaan alalla opiskelevia/työskenteleviä, olisi mukavaa kuulla mielipiteitä siitä millaista opiskelu on, onko siitä hyötyä käytännön työelämässä ja millainen on työllistymistilanne? :)

Kiitos jo etukäteen!

Kommentit (6)

Vierailija

Kyllä se on AMK:n linjalla, olen tradenomiopiskelija ammattikorkeakoulussa, ensimmäisellä vuodella.

Opiskelu on ihan kivaa, pakko myöntää että itse vasta kokeilen sillä valmistuin vasta lukiosta ja pääsin heti syksyllä opiskelemaan. Enemmänkin vasta kokeilen mikä olisi mun juttu.
Työllistymistilanne on ihan kohtalainen mitä nyt selvää olen ottanut :) hyödyllinen ala, sillä opiskeltavia aiheita tarvitaan lähes joka ammatissa.

Vierailija

Okei, mutta osaatko sitten sanoa ollenkaan että miksi siinä perässä ei lue AMK? Esimerkiksi oppilaitoksen, jonne haen, sivuilla lukee näin: "Tradenomi, 210 op (3,5 v)" mutta "Restonomi (AMK), 210 op (3,5 v)".

Olen ymmälläni! :D

Vierailija

En nyt viitti uutta keskustelua alottaa, enkä jaksa ettiä onks tästä lisää jossain.. Mutta ne ketkä kyseistä alaa on jo opiskelemassa niin mitenkä se kouluun pääseminen "toimii"? ite ku netistä katoin, ni liiketaloutta ku lähtee opiskelemaan niin pisteisiin lasketaan mukaan yo todistuksen arvosanat, keskiarvo sekä pääsykokeen pisteet? Mulla ku ei noi yo kokeista tulevat pisteet oo mitään hyviä ja laskin että vaikka saisin pääsykokeesta täydet niin pisteet ei silti riittäis?

Vierailija

Hei!

Olet kysynyt miksi Tradenomi-tutkinnon nimikkeessä ei ole AMK-liitettä ja epäilit, ettei Tradenomi-tutkinto siksi olisi AMK-tutkinto.

Trdenomi-tutkinto on AMK-tutkinto ja sitä ei tarvitse erottaa AMK-liitteellä muista tutkinnoista, koska muita Tradenomi-tutkintoja ei ole olemassa. Ennen oli opisto- insinöörit ja nyt on Insinööri-AMK. Samoin Sairaanhoitaja-AMK, ennen olivat opisto sairaanhoitajat. Miksi et silti voisi käyttää nimikettä Tradenomi-AMK? Kyllä voi käyttää. Ylempi liiketalouden tutkintonimike on Tradenomi ylempi-AMK.

Vierailija

työllisyys tilanne on aivan suuntautumiskohtaisia. Itse aloitan toista vuotta logistiikan puolella ja tulevaisuuden näkymät ovat kuulemma tällä kohdin hyvät. Logistiikka-alana nostaa päätään ainakin tällä alueella. Kieliä ainakin tulee tarvimaan jatkossa monella alalla
Bestseller: yo-arvosanojen painotus on koulukohtaista. Jos haet kouluun, jossa hakijamäärät on laskussa yo-todistuksella ei suurta merkitystä ole. Itse pääsin tälläisella metodilla sisälle. Haluttuun kouluun taas vaaditaan korkeat yö-arvosanat.

Vierailija

Valmistuin tradeksi keväällä. Olin jo osa-aikaisessa työsuhteessa pankissa ja nyt sain vakipaikan itseäni kiinnostavalta paikkakunnalta tämän pankkikonsernin finanssikeskuksesta: hyvä ja varma työnantaja, hyvä palkka ja etenemismahdollisuudet. Itsestä kiinni. ;)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat