Voiko pettämisen antaa anteeksi?

Vierailija

Elikkäs, tilanne on nyt tämä.
Seurustelin 3 vuotta poikaystäväni kanssa ja erosimme noin puoli vuotta sitten. Hän jäi kiinni että oli pettänyt minua.
Aluksi raivostuin ja pistin hänet yhteisestä kodistamme pihalle, tavaroineen, lopullisesti. Yritimme kuitenkin uudestaan noin kuukauden päästä erostamme, mutta turhaan. Ahdistin häntä kokoajan epäilyillä ja painostin muuttumaan. Siitä hän ahdistui ja homma jäi.
Löysin uuden miehen jonka kanssa "hengailin" parin kuukauden ajan, mutta hän ei vastannut yhtään sitä mitä minulla oli exäni kanssa.
Alettiin kuukausi sitten pitää yhteyttä ja saatiinkin asiamme selviksi, hän pyysi anteeksi ja selitti miksi teki mitä teki, koska en aikaisemmin ollut antanut hänelle tilaisuutta siihen.
Hän sanoi että se oli hänen parasta aikaansa elämästään kun sai olla minun kanssani. Asumme tällä hetkellä eripuolilla suomea, ja kävinkin hänen luonaan viime viikonloppuna. Kaikki oli todella hämmentävää mutta ihanaa! tuntui etten sittenkään ollut päässyt hänestä yli, vaikka erosta onkin aikaa. Hän sanoi tunteidensa olevan samanlaisia minua kohtaan, mitä aikaisemminkin. Päädyimme sänkyyn useaan otteeseen ja olin onnesta soikeana :D nyt hän on tulossa luokseni ensi viikonloppuna, enkä yhtään tiedä mitä tässä tekisin.. Voinko ikinä antaa anteeksi? Hän oli mm. ystävilleen kertonut miten ei tule koskaan löytämään kaltaistani naista, ja kuinka kovasti hän haluaisi minut takaisin. Minulle hän sanoo että haluaisi katsella kaikessa rauhassa, kun tuota välimatkaakin on useita satoja kilometrejä. Itse ajattelin että olisi hyvä aloittaa puhtaalta pöydältä toisella paikkakunnalla, koska siellä missä yhteisen kotimme rakensimme, ei todellakaan onnistuisi. kaikki vanha kaivertaisi kokoajan suhdettamme.
Olisiko tyhmää aloittaa alusta,uudestaan puhtaalta pöydältä?
Haluan hänet enemmän kuin mitään muuta mutta uskallanko sitten ottaa riskin että joudun taas itkemään monta kuukautta hänen peräänsä jos sama toistuu..
Ehkä pari epäonnistunutta suhdetta ja muutama kunnon morkkis olisi saanut hänet tajuamaan mitä oikeasti haluaa, eikä toistaisi virhettään? Onko samanlaisista asioista kokemuksia?
Lisään vielä sen verran että suhteessamme ei ollut yhtään mitään muita ongelmia, kaikki yhteiselo, raha-asiat yms meni todella hyvin ja rakastimme toisiamme todella paljon. Exäni jälkeenpäin sanoi minulle että hänen teki niin sata kertaa mieli tulla luokseni ja pyytää anteeksi muttei tullut koska olin niin vihainen.

Kommentit (3)

Vierailija

Pari viikkoa ennen eroamme olimme tapelleet todella paljon mm. yhteisestä ajasta.
Hän oli päässyt armeijasta juurikin ja ajatteli että voi olla paljon enemmän ystäviensä kanssa, joten häntä näkyi kotona lähinnä nukkumassa.
Sitten kävi niin että hän oli kuulemma ajatellut suhteemme olevan umpikujassa ja hänestä tuntui että suhteemme on ohi joten petti minua. kai haki lohtua toiselta naiselta riitoihimme.. Yksi asia vielä lisäten, hänellä oli välillä taipumusta tehdä uusia naistuttavuuksia, mistä olin mustasukkainen. Ärsyttävää kun kaikki olisi ollut niin hyvin jos hän olisi pystynyt olemaan uskollinen!

Vierailija

Suora vastaus suoraan kysymykseesi:

Pettämisen voi antaa anteeksi.

MUTTA se edellyttää kahta asiaa:
- Voit luottaa siihen, että kumppanisi ei petä uudestaan vaan on oppinut virheistään (ja kyllä, tämä on oikeasti ihan mahdollista)
- Voit oikeasti mielessäsikin antaa anteeksi ja uskot vilpittömästi, että pystyt rakentamaan luottamuksen kumppaniisi uudelleen.

Jos vastaat molempiin kyllä, niin pettämisen voi antaa anteeksi ja suhde voi jatkua ja ajan mittaan parantua haavoistaan. On ihan mahdollista, että suhteestanne kasvaa vielä todella hyvä, rakastava ja uskollinen.

Mutta jos et, niin taitaa olla turha edes yrittää. Sinun ei ole mitään järkeä antaa miehelle anteeksi ja jatkaa suhdetta, jos on oikeasti syytä epäillä, että hän pettäisi uudelleen. Teidän ei myöskään kannata jatkaa yhdessäoloa, jos olet sitä mieltä, että tulet epäilemään miehen uskollisuutta lopunikääsi. Se olisi vain turhaa rääkkiä teille molemmille.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat