Lapsiako - hui kamala!

Vierailija

Elikkäs joo..Kuulin taas kuinka kaverille on syntymässä vauva, ja näitä uutisia on tän viimeisen puolen vuoden aikana tullut aivan kamalan paljon. Eräskin ystäväni (22v) totesi,että saa tulla lapsi...

Minussa nämä onnitteluryöppäät ja uutisryöppäät aiheuttavat ihmetystä. Olen 21v ja nyt jo 3-4 samanikäistä kaveriani on saamassa lapsen. Ei sen puoleen, että olisin kateellinen - En kuunaan päivänä IKINÄ halua lapsia. Mutta onko tosiaan, että 21-v on valmis vanhemmaksi? Mitä mieltä te olette? Onko täällä muita samassa tilanteessa olevia vai olenko ainoa parisuhteessa elävä joka ei halua lapsia? Ahdistus iskee!

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Riippuu ihmisestä. Toiset ovat aiemmin valmiita vanhemmiksi, toiset myöhemmin. Toki en kylläkään mitään teiniraskauksia oikein ymmärrä... Mutta se on vain mielipiteeni.
Itse en kuitenkaan aio hommata lapsia vielä PIIIIITKIIIN aikoihin - sikäli jos niitä joskus tulen saamaan. Lapsista kuitenkin pidän, vaikka en itse haluakaan nyt olla vanhempi.

Vierailija

Minulla ei siis ole mitään sitä vastaan, että he hankkivat nuorena lapsia, kyllähän niitä varmasti jaksaa hoitaa hyvin. Luin Jonnan blogin - ja bongasin sieltä monta muutakin tosi hyvää kirjoitusta - ja olen samoilla linjoilla. Lapset on ihania, kunhan ei oo omia...

Onneksi itselleni ei oo tullut paineita moiseen, sillä mieheni vanhemmat sisaruksetkaan eivät ole hankkineet, toinen mieheni veljistä meni vasta naimisiin (päälle 30v) ja toinen on kihloissa (kait 26?). Tuskinpa siitä tulee muutoinkaan kyselyitä ku ei edes viel asuta yhdessä tai muuta...mut tosiaan iso EI minulta lapsille :)

Vierailija

Kyllä nuorenakin pärjää lasten kanssa, jos on päässyt pahimmasta biletysvaiheesta ohi kunnolla. Oma äiti oli 17-vuotias, kun sai mut ja 16-vuotias, kun meni naimisiin enkä ikinä jäänyt paitsi mistään. Sain rakkautta siinä missä muutkin lapset. :)

Ite oon 22-vuotias ja suku jo kyselee,että millon tulee vauva. Itellä on sellanen asenne,että vauva saa tulla, kun on tullakseen enkä näe siihen mitää esteitä. Meijän suku on sellanen,että nuorena mennää naimisiin ja tehdään lapset. :)

Onhan niitäkin ihmisiä, jotka tekee lapset vasta kolmekymppisinä ja toiset ei taas halua niitä ongelmia.

Kyllä jokainen tietää milloin on valmis kantamaan vastuun toisesta ihmisestä.

Vierailija

Minullakin ystävät saavat lapsia tässä toinen toisensa perään, ikää suurinpiirtein heillä n 20-22. Itse en myöskään halua koskaan lapsia(mieli voi muuttua) Mutta tulee kyllä jotenkin vaikea olo lasten lähellä, toivon aina vain pääseväni pois heidän lähteltä :D en siis vihaa lapsia mutta en vain tunne mitään äidillisiä tunteita lasten läsnäollessa. Mieheni ehkä haluaa joskus lapsia, mutta katsotaan nyt..olen sen verran itsekäskin että en usko että muutun kovin helposti! Ei hätää, et ole ainoa todellakaan =)

Vierailija

Suomessa taidetaan eka lapsi saada nykyisin reilun 28 vuoden ikäisenä, joten eipä juuri ja juuri parikymppisillä ole vielä todellakaan mikään hätä. Eipä sitä ole mitään oikeaa ikää, jolloin pitäisi lisääntyä - joku voi olla valmis 19-vuotiaana, joku taas täytettyään 35. Fyysisesti olisi tietenkin parempi tehdä lapset nuorena, mutta henkiseltä kannalta en ainakaan itse pitäisi kamalan pahana, jos vähän kypsyy ennen kuin alkaa lapsia tehtailla...

Olen 22, mutta minulla ei kyllä toistaiseksi ole mikään hätä lasten saannin suhteen. Uskon, että vanhempanakin ehtii, jos on ehtiäkseen. Pidän lapsista ja olen aina ajatellut, että haluan ainakin yhden, mutta juuri tässä elämäntilanteessa (opiskelijana yms.) en haluaisi vielä äidiksi. Jos nyt sattuisin vahinkoraskautumaan, varmaan kyllä pitäisi lapsen.

Cik
Seuraa 
Liittynyt13.9.2010

Itsellä taas tilanne on päinvastainen. Olen 20 ja todellakin elänyt sen bilekauden ohi jo. Nyt sitä vain haaveilee omakotitalosta, naimisiinmenosta ja lapsista. Tähän kaikkeen sopiva mieskin on löytynyt ja hän on samoilla fiiliksillä kuin minä.
Mielestäni sopiva ikä hankkia lapsia riippuu niin paljon ihmisestä ja elämäntilanteesta. Vaikka haluaisinkin jo lapsia, niin opiskelen vielä joten ei ole mitään järkeä vielä hankkia niitä. Jos vahinko kävisi, niin tottakai sitten pitäisin lapsen, mutta en vielä aio niitä hankkia vaikka koenkin olevani valmis ja haluaisin.

Ymmärrän myös sen näkökulman, että kaikki eivät halua lapsia nuorena tai välttämättä ollenkaan. Siinä saattaa joutua luopumaan omista haaveistaan. Itse en kuitenkaan kuulu tähän ryhmään.

Vierailija

En ole koskaan ajatellut, että lapsien tekeminen nuorena olisi jotenkin erityisen typerää!!!Eiköhän sen jokainen itse parhaiten tiedä, koska niitä haluaa ja koska siihen on valmis!!! Ei ole erityisen mukavaa tuomita ketään jokaisen henkilökohtaisten ratkaisujen pohjalta!!!Huomattavasti mukavempaa, että lapset saavat syntyä niille, ketkä niitä oikeasti haluavat ja osaavat arvostaa, mitäs väärää siinä sitten on? Ei kaikki nuoretkaan ole mitään bilettäjiä, joten kotielämä lasten kanssa voi sopia joillekin tosi hyvin! Minä ainakin kannustan kaikkia nuoria, ei teinejä, vanhemmuuteen, jos se kovasti kiinnostaa/ on harkittua. Sillä tiedän omasta kokemuksesta, että nuorenakin voi vanhempana pärjätä ja naisten ei kannatakaan lykätä lasten hankintaa viimemetreille, ellei sitten välttämättä halua lapsettomuushoitoihin!!!

Vierailija

Olen täysin varma, että 21-vuotias on valmis vanhemmaksi(ja nuorempikin). Itsellänikin on pari kaveria, toisella on jo kaksi lasta. Miksi niitä lapsia ei voisi hankkia nuorena, jos on jo ammatti, mies, varmat tulot ja tietenkin halu kasvattaa lapsia?:)

Itse haluaisin lapsia jo nyt (olen 22), mutta sen verran on järkeä päässä, että ensin on opiskeltava se ammatti ja on oltava varma toimeentulo.

Vierailija

Itse olen miettinyt asiaa lähinnä siltä kannalta, ettei minulla olisi varaa kasvattaa lasta opiskelijabudjetilla, ja tosiaankaan en ole valmis enkä halukas vanhemmaksi. Olen iloinen kavereideni puolesta, jotka saavat lapsia, sillä tiedän heidän olevan hyvin lapsirakkaita. Ja itselläni kun ei ole edes vielä ammattia, valmistun vasta keväällä..

Kiitos silti kommenteista kaikille, tosi hyviä pointteja!

Vierailija

Mun muutama kaveri on nyt raskaana. Sellasia 19-21 vuotiaita. Mietin itseäni ja ku oon samaa ikäluokkaa ku mainitsemani kaverit ni ei herran jestas. En mä vaan pystys olemaan kellekkään äiti tän ikäsenä. Vaikkakin seurustelen ja tää juttu on mun mielestä vakaalla pohjalla ja poikakaverin mielestä kanssa, mutta ei! Poikkis asuu kotonaan vielä raha tilanteen takia ja mitä suotta muuttamaan omaan asuntoon ku mä asun yksin omassa asunnossa ja mun luona voidaan olla rauhassa. Ja poikkiksenki tulot menee harrastuksiin ja itse käyn töissä pienellä palkalla.

Kaverit ja sisko kyselee koko ajan että joko oon raskaana ja joko ja joko.
Oon 20. Kyllä mä lapsia joskus 5-8 vuoden päästä haluun mutta en aikasemmin.

Ei taas ollu tässä mun viestissä mitään järkee eikä pointtii alotukseen, mutta saimpahan vähän purettua päätäni :)

Hannie
Seuraa 
Liittynyt14.11.2009

Ite oon vast parikymppinen ja monella mun kaverilla on lapsi/lapsia ja enkä tuomitse heidän valintaa ollenkaan! :)

Ite en vaan voisi viellä harkita lasten tekoa "näin nuorena" mut jos vahinko sattuis pitäisin lapsen. Itellä, kun viellä tuo "bile kausi" on viellä pahasti kesken. :D

Harkitsen lasten tekoa siinä viiden vuoden päästä.

Vierailija

Miun mielestä lapsen tekemiselle ei oo mitään ikä juttuja, niitä tehdään silloin kun tuntuu siltä että on valmis vanhemmaksi.

Ite oon nyt 19 ja haluaisin lapsen kyllä jo nyt mutten kuitenkaan ihan vielä, jos valmistuisin tänä keväänä niin sitte voisin nyt heittää pillerit roskiin jne. mut en valmistu niin en sitä lasta vielä rupea tekemään. Kuullostipa sekavalta kyl ymmärrätte :D

Miulla on kaks samanikäistä kaveria, toinen sai lapsen tammikuussa ja ovat ainankin tähän asti pärjänneet ja toisen kaverin esikoinen täyttää toukokuussa vuoden ja lokakuussa on toisen laskettu aika ja hyvin ovat pärjänneet :))) ja sulosia lapsia ovat :)

Vierailija

Meillä on semmonen tilanne että ite olen 19 ja poikaystäväni 22. Hän haluaisi kovasti pentuja mutta minä en todellakaan. Tiedä häntä sitten milloin se vauvakuume iskee..

Lähtötilanteeni vauvojen hankkimiselle on aika huono; minulla on erilaisia fobioita kuten oksentamisenpelko, bakteerikammo.. Joten varmaan kuolisin siihen

Vierailija

Tuskin sä ainoo parisuhteessa elävä nainen olet joka ei halua lapsia! Mulla on monta sellasta kaveria..
Itse oon 19 v ja mulla on kohta 2-vuotta täyttävä poika. :D

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat