diabetes tai hypoglykemia(ko)??

Vierailija

hei! olen ajatellut että minulla voisi olla diabetesta tai verensokerin alenemista, joka yleensä johtuu kai diabteksesta, jos se on toistuvaa? minulla on ollut huimausta, tärinää, heikotusta ja kerran pyörryinkin. kaikki ovat yleensä noin tunnin sisään syömisen jälkeen. viimeksi tänään kun join teetä ja kokista (ei lightia yms., vaan tavallista) ja söin karkkeja samaan aikaan.. aiemmin on ollut myös n. tunti tavallisen aterian jälkeen, en vaan tyhmänä pistänyt merkille, mitä tarkkaan ottaen silloin söin..
olen ajatellut, että pitäisi kai käydä jossain tutkimuksissa, mutta en oikein tiedä miten sen hoitaisi, jos on kokemusta tällaisista, niin mihin pitäisi ottaa aika ja paljonko maksaa suunnilleen ja vastaako oireet edes sokeritautia vai voisiko olla jotain muuta? tiedän että tämä on ehkä vähän tyhmää itsensä diagnosointia, mutta lukion vikalla olen eikä oikein olis rahaa turhiin käynteihin..
kiitos paljon jos vastaatte

Kommentit (4)

Vierailija

Diabeteksessähän on kyse siitä, että haimasta erittyvää insuliinia (joka laskee verensokeria)ei erity tarpeeksi tai se ei vaikuta niin kuin pitäisi, jolloin verensokeri on jää liian korkeaksi. Mutta jos sulla on siis sen jälkeen kun olet syönyt makeeta ym. tommonen olo niin tulee vähän ristiriitanen asetelma.. Oman terveyskeskuksen lääkärille voit varata ajan, onhan toi varmaan hyvä tutkia, hinnasta en tiedä, muttei se vissiin ihan kauhean kallista ole :)

Vierailija

Käy vain lekurilla, sillähän se selviää ja aika nopsasti. Normi verensokerit (paastosokeri, muutama tunti syömättä) otetaan, kuin myös saatetaan ottaa myös sokerirasituskoe.
Tuo paastosokeri onnistuu myös normaalilla verensokeri mittarillakin, jos jollakin tutulla/sukulaisella sellainen on, ja sen pitäisi olla 4-6 (muista, että pienikin sokerimäärä tosin vaikuttaa tähän). Ja aterian jälkeenkin sen pitäisi olla max. 9 mmol/l.
Mutta käy lääkärillä, se on nopsasti ja parilla testillä selvitetty, ja ei pitäisi paljoa maksaa.
Pyörtymisesi saattaa myös johtua matalasta hemoglobiinista (onko sinulla runsaat kuukautiset?) tai ihan normaalista asennon muutoksesta ts. joskus huippaa kun nousee istumasta/makuulta seisomaan liian nopeasti, ja sekin on ihan normaalia. Mutta nämäkin vaihtoehdot tulee siellä lääkärillä kartoitettua.
Eli soitat vain terveyskeskukseen, kerrot hoitajalle oireista ja hoitaja antaa sinulle ajan lääkärille ja ohjeistaa. Jos on kysyttävää, niin kysy. Tyhmiä kysymyksia ei ole.

Vierailija

Tyypin I diabeteksen oireisiin kuuluu mm. jatkuva janon tunne, laihtuminen ja jos se pääsee pitkälle niin hengitys alkaa haista "makealle" ja siinä vaiheessa se yleensä huomataan.. Nuo sun oireet ei kyllä minusta kuulosta diabetekselle, mutta kannattaa mennä lääkäriin jos huolestuttaa. Normaali omalääkärin käyntimaksu on yleensä 10-15 euroa (alle 18-v ilmainen), eli ei siis kallista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat