Kysely blogien vaikutuksesta ostopäätöksiin

Vierailija

Teen tavallaan pientutkimusta aiheesta, kuinka blogit vaikuttavat ostopäätöksiin. Nyt haluaisinkin kuulla mielipiteitä asiasta. Alla on joitakin kysymyksiä, joihin toivoisin vastauksia:

- Seuraatko säännöllisesti tiettyjä blogeja?
- Saatko blogeista ostovinkkejä?
- Oletko ostanut jotain, koska se on esitelty jossakin blogissa?
- Oletko etsinyt blogeistä käyttäjä kokemuksia ostopäätöksen tueksi?
- Mikä tekee blogien ostovinkeistä houkuttelevia?
- Teetko ”heräteostoksia” blogien perusteella?
- Ovatko blogien tuote-esittelyt mielestäsi luotettavia?
- Mikä tekee niistä parempi/huononpia kuin esimerkiksi aikakauslehtien vas-taavat esittelyt?

Tietysti kaikenlainen vapaa kommentointi aiheeseen liittyen on myös tervellutta :) Kiitos jos jaksatte vastata tähän pieneen kyselyyni!

Kommentit (7)

Vierailija

Kyllähän sitä itsekin tulee välillä kahdehdittua esim muotibloggareiden jatkuvaa shoppailua ja tuote-esittelyitä, vaikka onhan niitä tietty kiva lukeekin :) eli joo jonkin verran tulee blogeja seurattua. Usein tulee nähtyä jossain blogissa joku tuote, jota alkaa itsekin himoita, vaikka aikaisemmin ei tienny sen olomassa olostakaan :D Kyllä mä uskon, että blogeissa puhutaan ihan asiaakin tuotteissa, mutta täytyy muistaa, että esim kaikki kosmetiikka ei sovi kaikille yms.

Vierailija

Hyvä, hyvä, muutkin vaan rohkeesti vastaamaan ja kertomaan kokemuksistaan! Tää ei tosiaankaan oo mikään virallinen tutkimus, vaan harjoitellaan tutkimuksen tekemistä, joten auttakaa opiskelijaa hädässä :)

Vierailija

En seuraa säännöllisesti mitään,vaan silloin tällöin lueskelen milloin mitäkin.Näistä sitten saatan ohimennen kiinnittäähuomioni johonkin tuotteeseen/ vaatteeseen,joka sitten tulee itsekin ostettua,mutta ikinä en ole mitään ostanut vain sen perusteella että olisin sen jonkun blogissa nähnyt. Mielestäni blogien tuote esittelyt tuntuvat tavallaan luotettavemmilta,sillä ne ovat jonkun tavallisen ihmisen "testaamia",eivätkä tunnu niin suurelta mainostukselta :D

Vierailija

Tämä http://pikavippivertailut.info/ ei varsinaisesti ole blogi, vaan vertailusivusto, joka arvostelee erilaisia pikavippejä. Itse oikeastaan tämän perusteella menin kerran ottamaan vipin, koska siellä oli hyvin listattu parhaimmat paikat ja suosituimmista sai itseasiassa melko edullisesti pienemmän muutaman satasen vipin. Sivusto vaikutti luotettavalta, joten uskalsin "ostaa" sitä kautta. Siellä oli listattuna selkeästi luotettavimmat ja edllisimmat palvelut. Sivuston käyttö oli helppoa ja yksinkertaista. Etsimäni tieto löytyi sieltä nopeasti.

Vierailija

- Seuraatko säännöllisesti tiettyjä blogeja?
Seuraan "lukemiani" blogeja päivittäin, aina kun uusia päivityksiä on tullut

- Saatko blogeista ostovinkkejä?
Joskus joo. Esimerkiksi jos joku on vertaillut ripsivärejä tai meikkivoiteita, niin heidän arvostelunsa voi helposti vaikuttaa siihen, mitä itsekin seuraavaksi ostan.

- Oletko ostanut jotain, koska se on esitelty jossakin blogissa?
En muistaakseni. Mutta olen tehnyt ostoksia sellaisessa nettikaupassa, jonka löysin kaupanpitäjän oman blogin kautta. Uusi Muste on sellainen blogi, jossa esiteltyjä tavaroita olen usein harkinnut ostavani, mutta en ole lopulta sitten raaskinnut ostaa.

- Oletko etsinyt blogeistä käyttäjä kokemuksia ostopäätöksen tueksi?
Olen, ja luen niitä mielelläni, ainakin jos tuotteet on esitelty selkeästi ja huolella.

- Mikä tekee blogien ostovinkeistä houkuttelevia?
Hyvät kuvat ja se, että teksti on fiksua, selkeää ja monipuolista. Molemmat vaikuttavat siihen, että bloggaaja antaa itsestään hyvän ja luotettavan kuvan.

- Teetko ”heräteostoksia” blogien perusteella?
En, koska en yleensä osta nettikaupoista.

- Ovatko blogien tuote-esittelyt mielestäsi luotettavia?
Riippuu paljon blogista ja tuote-esittelyiden laadusta, kuten edellä selitin.

- Mikä tekee niistä parempi/huononpia kuin esimerkiksi aikakauslehtien vas-taavat esittelyt?
Bloggareita ei rajoita samat säännöt kuin toimittajia. Uskon, että jos joku tuote on oikeasti tosi paska joka tavalla, niin bloggari kertoo sen rehellisesti, toisin kuin lehdet.

Vierailija

Itse on tullu ostettua vaikka mitä blogien tai muiden suositusten perusteella. Eniten tulee ehkä kokeiltua uusia meikkejä, vaatteita, leffoja ja ruokapaikkoja. Toisten suositukset vaikuttaa tosi paljon ostopäätökseen. Mieluummin ostaa toisen suosittelemana kuin että firma itse kehuisi. Myös pikavippi tuli kerran otettua http://www.vippisivut.com/ kautta. Oli sen verran helppo nappaa niiden vertailun kautta muutaman satasen laina, että mikä ettei. Saimpa sitten ostettua niillä rahoilla uuden mekon :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat