Burksismista

Vierailija

Morjens!

Luulen että narskuttelen öisin hampaitani, ja jokainen aamu herään leuat kipeinä ja erityisesti yhtä hammasta vihloo. Oireet ovat hirveät :( (päänsärkyää, korvasärkya, hammasärkya -> kokoala leuka jne jne) Yksi aamu heräsin jopa hampaan murusia suussani. Jokainen päivä syön ainakin 2 kpl 1000 mg panadolia, ja 3 voltaren rapir 50 mg..

Onko kenelläkään kokemuksia burksismista, eli hampaiden narskuttelusta? Itse en ollut tietoinen tästä, eikä muukaan sitä ole huomannut nukkuessani.. Hammaslääkärini vain sanoi että minulla saattaa olla burksismi :/

Kommentit (5)

Vierailija

Mun yhdellä kaverilla oli tuo sama juttu, että aamulla päätä ja hampaita särki kovasti. Hän ei kylläkään narskuttanut hampaitaan, vaan jostain syystä vain jännitti leukojaan öisin niin kovin, että puri hampaitaan yhteen... miten sen nyt selittäisi! Siis puristi vain leukojaan yhteen kaikki yöt, muttei narskutellut.

Yhtä kaikki, hänellä auttoi, kun hammaslääkäri otti valoksen hänen hampaistaan ja teetti hänelle muovisuojat sekä ylä- että alahampaille. Suojat laitetaan paikoilleen yöksi.

Vierailija

Itse narskuttelen ja puren hampaita yhteen joka yö. Lääkärissä korvatulehduksen takia käydessäni, lääkäri sanoi että leukani ruksuu ja käski käydä hammaslääkärissä. Kysyin sitten tutulta yksityishammaslääkäriltä mitä voin tehdä ja hän vähän kokeili leuka- ja kasvolihaksiani ja sanoi että narskutteln öisin. Kävin hänen vastaanotollaan ja hän teki minulle purentakiskot. Juurikin tuollaiset jonna88 kertomat muovisuojat ylähampaisiin. Käytännössä ovat kuin esim jääkiekkoilijan hammassuojat, mutta läpinäkyvät ja juuri omiin hampaisiin tehdyt. Käytän suojia joka yö ja enää en luultavasti osaisi edes nukkua ilman niitä.

Itselläni oireina oli päänsärky, leukasärky, niskan jäykkyys ja hampaiden vihlonta. Olen päässyt lähes kaikista oireista eroon kiskojen käytön avulla. Vaihdoin myös vihloville hampaille tarkoitettuun hammastahnaan ja enää ei vihlo.

Hurjaa määrää lääkkeitä syöt kyllä päivässä! Soita hammaslääkäriin jo heti tänään ja kerro oireistasi ja narskuttelu epäilyistäsi. Hammaslääkäri näkee kyllä jo pelkästään suuhun katsomalla narskutteletko vai onko vika muualla. Kumma jos hammaslääkärisi ei ole sinulle kiskoja ehdottanut.

Kiskojen hinnat vaihtelevat hurjasta. Yksityisellä maksaa noin 400-500 euroa (sisältäen kaikki hoitokulut+kiskojen hinnat) ja kaupungin hamppilääkärissä ilmeisesti noin 100-200e, mutta työnlaatukin on kuulemma sen mukaista. Raha on kuitenkin pieni menetys siihen nähden mitä saat tilalle! :)

Vierailija

Hae ihmeessä apua hammaslääkäriltä. Omassa lähipiirissäni eräs ystävä joutui syömään väärän diagnoosin takia vastaavia määriä kipulääkkeitä neljä vuotta. Nykyään hänellä on lähes jatkuvia rytmihäiriöitä ja munuaiset eivät toimi kuten ennen. Ystäväni on vasta reilu parikymppinen ja nyt jo noin huonossa kunnossa. Muutama sata euroa on pieni raha siitä, että säästät henkesi.

Vierailija

Tuleeko tosiaan noin kovia särkyjä siitä että narskuttelee/puree hampaitaan yhteen nukkuessa? Minusta tuntuu aivan kuin olisi korvatulehdus, mutta eipä ole :/ Kammottavaa että burksismi vaikutta noin kovasti elämään ja aiheuttaa niin suuria kipuja :o

Vierailija

Sama täällä! hankin purentakiskon (maksoi 150e) ja sen jälkeen en ole enää saanut mitään oireita! Kiskossa on yksi miinuspuoli, aamulla henki haisee aivan järkyttävälle!! Poikaystävä ei tykkää yhtään kun aina ensiksi ryntään vessaan pesemään hampaita ilman että se saa edes aamupusua :D häntä ei kuulemma hajut haittaa mutta itseeni ällöttää jopa hengittäminen kun siinä maistuu paha maku!!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat