vegaanit hoi!! (kysymyksiäni teille)

Vierailija

Haluaisin alkaa vegaaniksi tai vegetaristiksi, joten tässä pari kysymystä teille kokeneille (tai uusillekin tietysti).

- Mikä oli vaikeaa aloittamisessa jos oli ja onko jotain jota ajattelisit että minun olisi erityisesti hyvä tietää (jota olisit toivonut jonkun sinulle kertoneen)?
- Jos olet vegaani, niin mitkä ovat kriteerisi, esim. olen ajatellut hunajaa, kun osa sanoo että mehiläiset kärsii, että voiko sanoa itseään vegaaniksi, jos esim. hunajaa käyttää? Eli toisin sanoen mihin raja vedetään?
- Onko jotain kirjallisuutta tms. joka on teitä itseänne auttanut?

Kiitos paljon jos vastaatte ja tietysti jos teille tulee jotakin mieleen, jota haluaisitte kertoa, niin ihan vapaasti kertokaa :)

Kommentit (5)

Vierailija

LIKE-kustantamon "Vegaanin UUSI keittokirja" on hyödyllinen niin aloittelevalle kuin kokeneemmallekin vegaanille.
B12-vitamiinia pitää käyttää tabletteina, koska sitä ei saa ka
svikunnan tuotteista. Hunajan käytön lopettaminen on omastatunnosta ja viitseliäisyydestä kiinni. Vegaanit välttävät usein myös villaa, silkkiä ja tietysti nahkaisia tuotteita ja eläimillä testattua tai eläinperäisiä aineosia, kuten mehiläisvahaa sisältävää kosmetiikkaa.
Väriaine E120 eli karmiini on hyönteisperäinen, joten osa punaiseksi värjätyistä juomista, karkeista ym. elintarvikkeista eivät siksi ole vegaanisia. Useat punaviinit ja tummat oluet ja jotkut siiderit ovat joko suodatettu gelatiinin läpi tai niiden kirkastamisessa on käytetty kananmunaa tms, joten nekään eivät aina ole vegaanisia.

Vierailija

Suosittelen että käyt vegaaniliiton sivuilla. Siellä on runsaasti tietoa kasvissyönnistä. Myös eläinoikeusfoorumilla on aiheesta runsaasti keskusteluja ja itsekin oppii sieltä aina jotain uutta. Varmaan tärkein, mitä kannattaa muistaa, on se B12 vitamiini, joka tosiaan täytyy ottaa purkista, kun sitä on vain eläinkunnan tuotteissa. Hyvä olisi kiinnittää hieman huomiota esim. kalsiumin, D-vitamiinin,raudan ja proteiinin saantiin (kasvikunnan non-hemirauta ja D2 vitamiini imeytyvät hieman heikommin kuin elääinkunnan hemirauta ja D3 vitamiini ja ovat näinollen hieman huonommin käytettävissä kehon kannalta) Kalsiumia ja noita edellämainittuja saa hyvin palkokasveista (esim. linssit, pavut, herneet) ja muistakin kasviksista. D-vitamiinin suosittelen ehkä lisäksi ottamaan purkista, sillä suomalaiset ravitsemussuositukset muuttuivat hetki sitten niin että D-vitamiinilisää suositellaan ainakin talvisin. Mutta toki D-vitamiinia on vegaaniruokavaliollakin TÄYSIN MAHDOLLISTA saada tarpeeksi. Vegaaniliitolta voi tilata hyvi esitteitä tästä aiheesta.

Itse en ole vegaani, vaan käytän myös maitotuotteita. Hunajaa, nahkaa tai villaa en käytä, mutta en ole kyllä vanhoja kenkiä (jossa on nahkaa mukana) pois heittänyt. Jos lisäksi sattuu mummon luona kyläilemään ja hän on vartavasten leiponut pullaa (joka on yleensä kananmunalla voideltua) niin kiitän kauniisti ja saatan yhden syödä, sillä ainakin oma mummo on sitä tyyppiä että loukkaantuu jos ei maistu. Muuten saatan kylässä sanoa, että "kahvi/mehu riittää kiitos" sillä yleensä noihin leipomuksiin on sisälltetty kananmunaa. Tämä on oma linjani. Mielestäni jokainen vetäköön rajan siihen mikä tuntuu itsestä parhaimmalta. Moni tiukkapipoinen vegaani on sitä paisi hyvin lähellä ortoreksian rajaa (pakkomielle tietynlaisesta terveellisestä syömisestä) enkä pidä sitä hyvänä asiana.

Kannattaa myös opetella käyttämään linssejä papauja,pähkinöitä ja soijatuotteita (soijajogurtti,maito ym) ruoanvalmistuksessa, sillä näin voit koostaa monipuolisen ja terveellisen ruokavalion kasviksilla :) Netistä löytyy erinomaisia vegaaniruokablogeja (esim. chocho chiliä käytän itse paljon) ja niistä saa mukavasti vinkkiä ruoanlaittoon. Sitten kaupat ovat tietysti pullollaan myös näitä "feikkituotteita" (nakkia,pekonia,pyöryköitä, pihviä..), mutta niissäkin on oltava tarkkana sillä esim. hälsaskökin nakit muistaakseni sisältävät kananmunaa.

Toivon etten nyt saa kimppuuni mitään hyökkäystä kun kerroin asioita myös ravitsemustieteen näkökulmasta. Itseä ärsyttää se kun puhutaan paljon, että kasvisruoka olisi sekaruokavaliota terveellisempää. Kavisruokavaliostakin saa epäterveellisen jos ei kiinnitä huomiota yllämainittuihin asioihin ja mussuttaa herkkuja/syö yksipuolisesti..Toki monet potilaat ovat saaneet kasvisruokavaliosta terveyshyötyä (esim. reuma ja kihtipotilaat) mutta mielestä on silti väärin markkinoida sen terveellisyyttä ensisijaisina argumentteinä. Saa ottaa kantaa!

Vierailija

hei

perustin juuri äsken facebookkiin ryhmän jonka nimi on Vegaani. Tarkoituksena siis löytää ryhmään vegaaneita joiden kanssa voi hyvässä hengessä jakaa ihania reseptivinkkejä, hyviä shoppailupaikkoja tms muuta kaikille hyödyllistä infoa. ( Ei siis mikään väittelysivusto siitä kuka syö mitäkin ja mitä ihmisen kuuluisi syödä... )
Jos olet vegaani niin liity ihmeessä mukaan, katsotaan minkälaiseksi ryhmä muodostuu:)

terveisin

Viola

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat