Pääsykokeisiin lukuvinkkejä

Vierailija

Toisessa keskustelussa pyydettiin vinkkejä pääsykokeisiin ja erityisesti kauppakorkeaan hakiessa.Tässä vinkkejä, jotka ovat toimineet minulle.

Itse aloitin lukemisen helmikuussa ja ostin kaikki pääsykoekirjat itselleni omaksi, niin että voin tehdä merkintöjä ja alleviivauksia ja olla huolehtimatta palautuspäivistä yms.

-Tee selväksi, että tänä keväänä luet.
Kerro kavereille/poikaystävälle/perheelle, että tänä keväänä luet pääsykokeisiin tosissasi ja että heidän ei pidä loukkaantua tai ottaa henkilökohtaisesti sitä, että et näe heitä niin paljon kuin ennen.

-Etsi rauhallinen lukuympäristö.
Etsi lukuympäristö, jossa voit keskittyä vain lukemiseen. Toisille paikka on kirjasto, jossa ei ole muita virikkeitä kuin pääsykoekirjat ja toiset voivat lukea aivan hyvin kotona. Itse luin kotona, jossa oli rauhallist avomiehen ollessa armeijassa.

-Tee rutiineja ja pidä taukoja.
Aloita lukeminen samaan aikaan joka päivä ja tee siitä rutiinia. Esim. päivät luet ja illat voit hengailla kavereiden kanssa. Pidä lukemisen välissä riittävästi taukoja, jotta keskittymisesi pysyy lukemisessa ja ajatus ei karkaile.

-Tee lukusuunnitelma ja noudata sitä.
Itse testasin ensin kuinka paljon pystyn lukemaan päivässä ymmärtäen asian ja sen jälkeen tein lukusuunnitelma, jota noudatin orjallisesti. Tein päätöksen, että luen niin kauan, että olen lukenut kaiken mitä piti tänään lukea. En lähtenyt kavereiden luo yms. ennen kuin olin lukenut tämän päivän urakan.

-Tee muistiinpanoja.
Tee muistiinpanoja omin sanoin,älä kopio suoraan kirjasta. Muistiinpanoja on nopeampi kerrata ja omaksua, kun olen niitä kirjoitusvaiheessa jo miettiny.Itse käytin muistiinpanoissa myös väritekniikkaa. Merkitsin eri väreillä muistiinpanoja tärkeyden mukaan. Punainen=erittäin tärkeää,opettele täysin ulkoa; keltainen=tärkeää, opettele; vihreä=ei niin tärkeää, mutta voi tulla kysymys kokeeseen.

Kirjoitin muistiinpanoja myös paperille joita sitten liimailin mm. vessan peiliin ja seinille. Niitä sitten lueskelin hampaita pestessä. Laitoin myös muovitaskussa suihkun seinään muistiinpanoja, joita sitten lueskelin suihkussa ollessa.

Keksi omia muistisääntöjä, jotka helpottavat juuri sinun muistamistasi. Esim. mato= markkinointi, asiakaspalvelu, tiimityö ja ongelmien ratkaisu.

-Kertaa, kertaa ja kertaa.
Kertaamisen tärkeyttä ei voi liikaa korostaa. Kertaa edellisen päivän asia ennen kuin aloita uuden lukemista niin muistat paremmin ja saat pohjaa uuden asian lukemiseen.

-Ota selvää.
Lue opiskelupaikan sivuilta lisätietoja pääsykokeista ja opiskelusta. Lue tarinoita siellä opiskelevista ja saa niistä lisämotivaatiota.Googlaa vinkkejä juuri sinne paikkaan hakemisesta. Esimerkiksi Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun nettisivuilla on edellisten vuosien pääsykokeita. Harjoittele niiden avulla.

-Harkitse valmennuskurssia.
Valmennuskurssista on hyötyä monelle.Itse kävin ainejärjestön järjestämän valmennuskurssin ja olin erittäin tyytyväinen. Hinta saattaa tuntua kalliilta aluksi, mutta jos sen avulla pääsee opiskelemaan haluamaansa alaa, niin se on pieni raha. Ja nopeastihan kurssiin käytetty raha on saatu takaisin palkasta. :D

Esimerkiksi Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun ainejärjestön valmennuskurssille kirjoitetaan pääsykoekirjoista tiivistelmä, jota voi ostaa myös erikseen. Ota selvää onko sellaista sinun hakemasi koulun ainejärjestöllä, jos on ja koet sen tarpeelliseksi hanki sellainen.

-Lukupiiri.
Jos tiedät muita, jotka hakevat opiskelemaan samaan paikkaa, muodostakaa lukupiiri. Yhdessä on helpompi miettiä vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Saat ryhmästä myös motivaatiota ja tukea lukemiseen.Myöskin netisä voit löytää kanssasisaria/veljiä.

Jos tunnet opiskelijoita kyseistä koulusta, pyydä heiltä apua ja neuvoja. Luultavasti he mielellään auttavat jos vain ehtivät.

-Valmistaudu huolella.
Hae ajoissa, älä jätä viime tinkaan. Ota selvää missä, milloin ja monelta sinun pitää olla. Ota selvää mitä tarvitset ja millä menet kyseiseen paikkaan.

Mene ajoissa valintakokeeseen ja älä kiirehdi kokeessa. Vaikka olisit viimeinen joka tekee koetta, tee sitä rauhassa ja älä hötkyile.

Viimeisen illan lukeminen on turhaa. Ota viimeinen ilta rauhallisesti ja rentoudu.

Hurjan paljon tsemppiä kaikille tänä vuonna opiskelemaan hakeville. Ahkeruus palkitaan!

Lisätkää toki omia vinkkejänne ja hyviä linkkejä tänne muiden iloksi ja avuksi.

Kommentit (4)

Vierailija

En muista tarkkaa sivumäärää, mutta se taisi olla noin 50-70 sivua samalla muistiinpanoja tehden. Yleensä luin 10-18 sisältäen tauot+syömisen. Sivumäärä minkä jokainen kerkeää lukea on henkilökohtainen, mutta yksi vinkki on, että laske kaikki sivut yhteen kaikista kirjoista ja jaa se niiden päivien määrällä joiden aikana haluat koko alueen olevan luettu. Esim. 700 sivua : 10 päivää = 70s/päivä

Kannattaa itse kokeilla, kuinka paljon kerkeää lukea esim. 8 tunnin aikana ja sitten tehdä sen mukainen lukusuunnitelma.

Vierailija

Itse pidin kirjoitusten jälkeen viikon lomaa, ja aloin sitten paahtamaan. Mun oma pääsykoe oli vasta kesäkuussa. Luin kirjat neljä kertaa läpi. Ekalla kerralla alleviivasin, toisella kerralla tein muistiinpanot ranskalaisin viivoin, kolmannella kerralla vaan luin ja neljännellä kerralla tein vielä miellekartan. Lisäksi askartelin sellaisia lappusia, joissa oli tärkeitä muistettavia henkilöitä ja niille puhekupliin mitä mieltä ne on ollu mistäkin. Luin noin 35-40 sivua päivässä ja tämä oli mielestäni juuri hyvä sivumäärä. Noudatin erittäin orjallisesti lukusuunnitelmaani ja luin heti aamusta nuo sivut, niin sai sitten loppupäivän keskittyä muuhun.

Pääsin aika reippaasti sisään yliopistoon. En kokenut tarvitsevani valmennuskurssia, koska se olisi tullut aivan liian kalliiksi ja muutenkaan en ollut oman alan kursseista kuullut paljoa hyvää. Päätin vaan sinä keväänä tehdä kaikkeni. Jos en olisi päässyt sisään, en olisi hakenut toista kertaa koska tiesin etten pysty parempaan.

Vierailija

Hain opiskelemaan heavymetallia. :) En päässyt sisään. En kuulemma hallitse alaa ollenkaan, kuten haastattelija kiteytti epäonnistuneen haastattelun jälkeen. Alalle on kova tunku, pitää olla erityisen kovis kitaranrämpyttäjä. Mä olen ihan tavallinen hevari. Harjoittelin kyllä tosi kovasti peilin edessä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat