Sisarkateus

Vierailija

Olen kateellinen hyvin koulussa menestyvälle veljelleni, kun kävin itse lukiota, olin kaikissa aineissa todella huono. Mulla todettiin lukiossa keskivaikea lukihäiriö. Mulla meni ylä-aste todella hyvin. Keskiarvoni oli melkein ysi, mutta sitten lukiossa keskiarvo tippui kutoseen. Miten voi olla mahdollista, että veljeni on todella älykäs ja mä olen näin tyhmä? Haluaisin opiskelemaan kauppakorkeeseen, mutta ei taideta tällä älykkyydellä sinne päästä :( Äitini ei halua, että pyrin kauppakorkeaan. Hän haluaa, että hankin ammatillisen koulutuksen (ilmeisesti, koska olen niin tyhmä). Veljeäni hän kyllä suostuttelee pyrkimään yliopistoon.

Kommentit (4)

Vierailija

Ensinnäkin, äitisi ei päätä minne minne menet opiskelemaan! Se on vain ja ainoastaan sinun päätös.Itse opiskelen kauppakorkeassa ja en koe itseäni mitenkään viisaaksi.Sisään pääsiin tarmolla ja sisulla. Monta kuukautta puursin ja sisään pääsin kirkkaasti.

En tiedä mihin kaupunkiin haet tai millainen elämäntilanteesi on tällä hetkellä, mutta jos todella haluat kauppakorkeakouluun niin panosta siihen tosissasi. Aloita lukeminen heti kun mahdollista, tee kunnollinen lukusuunnitelma ja noudata sitä! Tee muistiinpanoja, yritä saada vinkkejä samaan paikkaan sisäänpäässeiltä ihmisiltä yms. Jos haluat voin kyllä kertoa omia vinkkejäni ;)

Minä olen ensimmäinen perheestäni, joka kirjoitti ylioppilaaksi ja joka meni yliopistoon. Siskoni ja toinen veljistäni ovat käyneet amiksen ja amk:n ja toinen veljeni vain amiksen. Tiedän, että he ovat kateellisiä minulle ja erityisesti siskoni haluaisi itsekkin opiskella vielä yliopistossa. Mutta eniten kauteus kohdistuu siihen, miten vanhempani kohtelevat minua. Isälleni oli suuri ylpeyden paikka, kun pääsin yliopistoon ja vielä kauppakorkeakouluun. Tulen saamaan ns. hyvän koulutuksen ja hyvän työpaikan.Vanhempani myös pitävät minua fiksuimapana ja varmasti se on kova paikka sisaruksilleni.

Neuvoni onkin, että puhu äidillesi ja isällesi. Ei ole oikein, että vanhemmapasi "suosivat" veljeäsi, mutta luultavasti äitisi vain haluaa "varmistella" tulevaisuuttasi ja päästä sinut sieltä mistä aita on matalin. Panosta kouluun, vaikka se veisinkin paljon aikaa. Se kyllä korvautuu myöhemmin valmistumisesi jälkeen.

Jos sinulla on lääkärintodistus lukihäiriöstäsi(jos ei ole, hanki sellainen), ota yhteyttä kauppakorkeaan jonne haet, ja kysy saatko esim. lisäaikaa valintakokeiden teossa.

Hurjan paljon tsemppiä pääsykokeisiin ja muista: ahkeruus palkitaan!

Vierailija

Pawe minä olisin ainakin kiinnostunut kuulemaan vinkeistäsi kauppakorkean suhteen. Aijon hakea sinne keväällä ja lukemisen voin aloittaa vasta, kun kirjoitukset on ohi eli huhtikuun alussa. Musta tuntuu, ettei mulla oo mitään mahdollisuuksia :S Kiitos, jos jaksat jakaa vinkkisi! (:

Vierailija

En ole varma, mitä halusit kuulla, mutta kerron oman tarinani:D Tarkoitus on nyt lähinnä tsempata, vaikka en itse olekaan lukihäiriöinen, mutta epäilen vahvasti olevani jonkin sortin matemaatiikkahäiriöinen. Minulla on siis kaksi koulumenestykseltään erittäin loistavaa isoveljeä. Minun vanhempani ovat aina sanoneet, että ei ole väliä menestynkö vai en. Mutta kas kummaa, kun lukiosta rupesin saamaan kokeista ensimmäisiä viitosia ja kuutosia, niin kyllä mulle saarnattiin. Erityisen paljon päänvaivaa tuotti pitkä matikka, josta molemmat veljeni taisivat kirjoittaa E:n. Itse pääsin hädin tuskin kursseja läpi. Muissakaan aineissa en ihan yltänyt veljien tasolle, mutta sehän oli mahdotonta, koska he saivat kursseista kymppejä ja ysejä. Meinasin itse seota siihen alemmuudentunteeseen, sillä opettajatkin vertailivat meitä. Asiat helpottivat, kun annoin itselleni anteeksi, että en ole niin hyvä, mutta mun vahvuudet on jossain muualla sitten, niin kuin olivatkin.Loppujen lopuksi siis juttelin perusteellisesti vanhempieni kanssa, että mua stressaa kamalasti veljien hyvät numerot. He ymmärsivät onneksi.

Mutta mulla kanssa äiti abivuoden keväällä toppuutteli minua, että älä nyt sitten pety kamalasti jos et pääse yliopistoon ekalla yrittämällä, kun ei sinne kaikki pääse ja koitti pakottaa mua ajattelemaan että mitä teen jos tulee välivuosi (veljet pääsivät suoraan, mutta toki useimmille matemaattisille aloille pääsee helpommin).

Mutta tässä nyt olen, matemaattisesti täysin lahjaton ihminen joka kirjoitti A:n ja pääsin huonoimmalla pistemäärällä läpi. Ja pääsin ekalla yrittämällä yliopistoon sisään. Nyt ei enää tarvitse kulkea veljien varjoissa ja askelissa, opiskellaan niin erilaisia aloja! Sä pystyt oikeasti ihan mihin vaan, sanottiin sulle mitä tahansa muuta. Ja vanhemmilta on aina väärin vertailla lapsia keskenään. Itse olen vieläkin välillä katkera siitä.

Vierailija

Huoh. Kirjoitin oikein hyvä listan ja se katosi jonnekkin bittiavaruuteen. Kirjoitan kohta uuden ja toivottavasti paremman. Teen siitä uuden keskustelun tänne yleistä osioon. :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat