siskot mulla hajoo PÄÄ

Vierailija

siis mä en tiedä enään et kehen uskoa näissä ehkäisy asioissa. tiedän et täällä on paljon keskusteluita jo liittyen aiheeseen mut kuitenkin.

oon siis syöny pillereita reilun vuoden, tämä sama kyseinen vuosi on ollut elämäni paras ja hankalin. en edes haluaisi tietää kuinka monta kertaa olen itkenyt viimeisten kuukausien, saatika sitten vuoden aikana. määrä on tajuton. myöskin se, kuinka nykyään loukkaannun/suutun asioista, tai kuinka mielialani muuttuu hetkessä. en pysy tässä itsekkään mukana, joten en ihmettele ettei poikaystävänikään.

ongelmani on, etten tiedä mitä tehdä. oma gyneni on vanhempi ja kokenut nainen jota perjaatteessa kyllä uskon, koska hänellä on vuosien kokemus takana. olen puhunut hänelle muista vaihtoehdoista kun pillereistä, koska pelkään myös mille kaikille sairauksille ja terveys riskeille pilerien käyttö voi altistaa. mutta lääkärini pysyy sanojensa takana kerrasta toiseen, ja sanoo että tämän ikäiselle ( 18 v ) pillerit ovat ns turvallisin ja paras vaihtoehto. syön yasmin-pillereitä, mut nyt hän vaihtoi reseptini yasminelleen, koska näissä on matalampi estrogeeni ymmärtääkseni. ja lääkäri nimen omaan sanoi että yhdistelmä pillerit on turvallisempi vaihtoehto kuin minipillerit. toisaalta eräs tuttu farmaseutti sanoi että vaihda minipillereihin kun mahdollista.

ja nyt, olen aivan sekaisin että keneen pitäisi uskoa. olen lukenut netistä joitakin tarinoita joissa pillereiden lopettaminen muutti elämän parempaan suuntaan. ehkäpä hormonikierukka, rengas tai kapseli olisi parempi vaihtoehto. mutta kun en tiedä keneen uskoa.

haluasin itseni, perheeni ja poikaystäväni takia eroon mielialan muutoksistani ja ennenkaikkea ITKUISUUDESTANI, johon minulla itselläkin menee hermot!!

toivoisin että auttaisitte kertomalla omia kokemuksia ja mitä itse olette kuulleet "parhaista" vaihtoehdoista lääkäreiltä yms. ja siitä että missä ehkäisymenetelmässä on suurimmat riskit saada jtn terveys ongelmia, veritulppia, syöpiä yms...

ja kyllä olen miettinyt pillereiden lopettamista kokonaan, mutta kortsujen kanssa läträäminen tuntuu niin hankalalta, eikä se ole yhtä nautinnollista kun ilman.

APUAA, mitä teen, kehen uskon!!??

Kommentit (7)

Vierailija

Itselläni on aika tarkkaan sama ongelma. Olen viime heinäkuusta saakka syönyt Yasmin merkkisiä e-pillereitä ja mielialani vaihtelevat jatkuvasti, itken lähes päivittäin, suutun pikku asioista ja masennukseni on pahentunut. Olen muutaman viikon miettinyt että jos vaihtaisi minipillereihin kun kaverit niitä käyttää ja ovat kehuneet. Niissä kuitenkin on minulle huono se että kuukautiset saattavat olla koko ajan tai kadota kokonaan ja pilleri pitää muistaa ottaa lähes tarkalleen samaan aikaan kuin edellisenäkin päivänä. Mutta tänään kuitenkin rohkaistuin ja varasin ajan perheneuvolaan jotta saan vaihdettua minipillereihin. En kertakaikkiaan vaan enää jaksa itkeä ja suuttua kaikesta ja haluan päästä parantumaan masennuksestani. Olen siis itse vain vuotta sinua vanhempi ja aikaisemmin lääkärit ovat sanoneet että he eivät vaihda mulle e-pillereitä minipillereihin jollei mulle ala tulemaan niistä fyysisiä haittavaikutuksia.

Koitan siis kai sanoa että kannattaa ainakin kokeilla minipillereitä vaihtoehtona. Jollei terveyskeskuksessa lääkäri halua sinulle sellaisia määrätä niin perheneuvolassa ainakin ne suostuu muuttamaan sen ihan vain siitäkin että on käyttäytyminen muuttunut pillereiden takia.

Vierailija

Lue tää...

http://pohjolankasvatit.blogspot.com/2010/08/e-pillerit.html

...ja vaihda gyneä. Tollanen itkeminen ei voi jatkua, joten kannattaa sitten vaikka maksaa vähän enemmän ja käydä jossain yksityisellä, kuten pulssissa tai mehiläisessä. Ainakin sen verran, että saat asiaan muutoksen.

Mun gyne on Turun ylioppilasterveydenhuollon gynekologi, eli hän on tekemisissä melkeinpä ainoastaan nuorten naisten kanssa. Hän sanoi mulle, että kierukka voidaan ihan hyvin laittaa myös synnyttämättömälle, vaikka sen paikalleenasettaminen onkin silloin kivuliaampaa.

Itellä on ollu kierukka viime kesäkuusta asti, ja oon TODELLA tyytyväinen.

Vierailija

Omasta kokemuksestani voin sanoa, että kortsut on aika pieni paha, kun vertaa pillereiden aiheuttamiin oireisiin :D Jee, munkin tekee mieli seksiä, limakalvot ei oo hajalla, ei itketä / kiukuta / väsytä / turvota koko ajan eikä tarvi pelätä veritulppia!

Vierailija

Kokeile rengasta :) sehän on periaatteessa sama kun pillerit, koska se yhdistelmäehkäisy myöskin, mutta paljon pienemmällä hormonimäärällä, ja nekin hormonit vaikuttaa vain paikallisesti. Mulla ainoat sivuvaikutukset on ollut rintojen kasvu yhdellä koolla, ja vuoden käytön jälkeen limakalvojen kuívuminen, johon auttaa bepanthen ja liukkari.

Vierailija

Mulle ainakin tuli renkaasta ihan samat oireet ku pillereistäki. Olin väsyny ja paruin koko ajan, ja siihen päälle vielä tosiaan se, että limakalvot oli koko ajan rikki. Meillä rengas myös tuntui yhdynnän aikana (läheskään kaikilla se ei kyl ilmeisesti tunnu), eli se oli otettava joka kerta pois, mikä varmaan kans osaltaan hajotti limakalvoja.

Lisäks rengas on aika kallis...

Vierailija

Oiskohan se gyne tarkoittanut että yhdistelmäpillerien ehkäisyteho on parempi kuin minipillerien? Minipillerit sopii kuitenki monelle "riskiryhmälle" jolle ye-pillerit ei sovi. Kannattaa myös ottaa huomioon, että kun joku puhuu noitten pillerien haitoista, niin kyse on vaan yhden ihmisen mielipiteestä, ne vaikuttaa eri ihmisiin tosi eri tavalla. Vaikka jollekin ei tietty pillerimerkki käynyt ollenkaan se saattaa jollekin toiselle sopia erinomaisesti. Suosittelen siis kokeilemaan eri merkkejä ja minipillereitä kannattaa kokeilla myös ennenku kokonaan luovuttaa. Tietysti on ihmisiä joille mitkään hormonit ei sovi..

Ite oon ollut tosi tyytyväinen pillereihin. Nyt kun oon jonkun aikaa ollut ilman niitä niin en ole huomannut mitään eroa mielialassa, virkeydessä tai itkuherkkyydessä. Kuvittelin että ne ois vaikuttanut mielialaan mutta ei ne ilmeisesti ollutkaan. Kun tarpeeksi kuulee tarinoita niitten haitoista niin niitä alkaa kuvitella itsellekin... Tosin Yasminit kuivatti limakalvoja ja Mercilonit lisäsi päänsärkyjä, mutta merkin vaihto auttoi molempiin ongelmiin. Viimeinen kokeilu oli Cerazette (minipilleri) ja menkat tuli silloin tosi minimaalisina-hyvä vaan :) nyt oon tosiaan ollut vähän aikaa ilman, ja kondomien kanssa säätäminen on ihan syvältä eikä se oikeasti tunnu niin hyvältä niitten kanssa. Aloitan pillerit taas heti kun mies palaa takaisin Suomeen :)

Edit: yks gyne oli suositellut Qlaira-merkkisiä pillereitä, jotka on siis ye-pillerit mutta niissä ei pidetä sitä viikon taukoa vaan hormonipitoisuus vaihtelee niissä pillereissä vähän niinkuin kuukautiskierrossa normaalistikin -> luonnollisempi vaihtoehto. Ne ei oo kovin kauaa ollu markkinoilla, eikä oo mitään halpoja, mutta kuulostaa minusta ainakin kokeilemisen arvoiselle :)

Vierailija
meei

Oiskohan se gyne tarkoittanut että yhdistelmäpillerien ehkäisyteho on parempi kuin minipillerien?

Paitsi että eron ei nykyisellään pitäisi kai edes olla mitenkään merkittävä. Oma lääkärini puhahti kerran, että hänen mielestään minipillerit voitaisiin lähtökohtaisesti määrätä kaikille ensisijaisesti, koska harva nuori kuitenkaan on selvillä esimerkiksi sukunsa taudeista (veritulppaan nuorena kuollut lähisukulainen voi olla syy yhdistelmäpillereiden väliin jättämiselle) + niiden kanssa ei tarvi miettiä mitään taukoviikkoja.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat