KYSY IHONHOIDOSTA – ASIANTUNTIJA VASTAA!

Vierailija

Onko sinulla kysymyksiä kasvojenhoidosta? Vaivaako sinua jokin ihonpuhdistukseen tai ihonhoitoon liittyvä asia?

Nyt sinulla on ainutlaatuinen mahdollisuus kysyä asiantuntijalta - L'Oréal Paris ihotautilääkäri Seija Valkiala vastaa kysymyksiisi koko helmikuun ajan!

*Huomioi ystävällisesti, että kysymyksiin vastataan n. viikon välein aikaresursseista johtuen.

Kommentit (14)

Vierailija

Mulla on iho, joka rasvoittuu tosi helposti ja siihen tulee myös finnejä melko säännöllisesti. Olen juuri alkanut päästä niistä eroon, mutta niillä on tapana tulla takaisin, joten kysyisin miten saisin ne pysymään poissa? Olisi myös toinen kysymys. Mun iho myös punottaa tosi helposti, ja olen ajatellut, että se voisi johtua siitä, että ihoni olisi herkkä. Joten olen alkanut käyttää herkälle iholle tarkoitettuja tuotteita, mutta en ole löytänyt mitään rasvoittumista estävää herkälle iholle tarkoitettua tuotetta. Onko sellaista edes?

Vierailija

Minulla on ongelmia selvittää oma ihotyyppini. Ihossani on paljon finnejä ja suurentuneet huokoset. Päivän mittaan iho kiiltää todella paljon ja puuteria on pakko lisätä aina kun mahdollista. Toisaalta ihoni on myös kuiva, ja siitä repsottaa kuivia ihosuikaleita. On todella ongelmallista valita oikeanlaisia tuotteita, kun tuntuu että ihossani on kaikki mahdolliset ongelmat mitä voi olla. Sen tiedän, ettei ihotyyppini ole ainakaan ns. normaali iho.

Vierailija

Lainaus:

Minulla on ongelmia selvittää oma ihotyyppini. Ihossani on paljon finnejä ja suurentuneet huokoset. Päivän mittaan iho kiiltää todella paljon ja puuteria on pakko lisätä aina kun mahdollista. Toisaalta ihoni on myös kuiva, ja siitä repsottaa kuivia ihosuikaleita. On todella ongelmallista valita oikeanlaisia tuotteita, kun tuntuu että ihossani on kaikki mahdolliset ongelmat mitä voi olla. Sen tiedän, ettei ihotyyppini ole ainakaan ns. normaali iho.

Minulla on ihan sama ongelma! Tuntuu, että välillä ihohuokoseni olisivat paremassa kunnossa, mutta tällä hetkellä ne ovat taas todella suuren näköiset. Eteenkin nenän alueella ne ovat häiritsevän näkyvät. Onko niihin mitään hoitoa?

Vierailija

Rasvoittuva, epäpuhdas iho pitää puhdistaa aamuin ja illoin huolellisesti seka- tai rasvoittuvalle iholle tarkoitetulla puhdistusaineella, usein geelimäisellä, minkä jälkeen puhdistusaine on huudeltava huolellisesti pois vedellä. Lopuksi pyyhkäistään kasvot mielellään kasvovedellä. Jos iho punoittaa herkästi, ei kannata käyttää alkoholipitoista kasvovettä. Mikäli iho on pintakuiva, kosteutetaan sitä puhdistuksen jälkeen kevyellä kosteusvoiteella. Kovin rasvaisia ja paksuja voiteita ei rasvoittuvalle iholle kannata käyttää. Herkän ihon tuotteet eivät yleensä auta hillitsemään näppyjen syntymistä, vaan siihen tarvitaan talineritystä vähentäviä valmisteita. L´Oréal Paris Pure Zone -sarjan tuotteet on tarkoitettu epäpuhtaan ja rasvoittuvan ihon hoitoon. Käytön jatkuessa iho rasvoittuu hitaammin ja muuttuu mattapintaisemmaksi. Mikäli näppyjä sopivasta ja säännöllisestä perushoidosta huolimatta tulee, tarvitaan ongelma-alueille aknea parantavia lääkevoiteita. Tällöin kannattaa kääntyä lääkärin puoleen.

Vierailija

Iholle voi olla vaikeaa löytää sopivia tuotteita sen oireillessa monella eri tapaa. Sinulla on todennäköisesti sekaiho, joka on rasvoittuva keskialueilta ns. T-alueelta ja muualta kuivempi. Iho on tärkeää puhdistaa huolellisesti aamuin ja illoin sekaiholle sopivilla tuotteilla sekä kosteuttaa erityisesti kuivemmilta alueilta. Joskus voi rasvoittuvalle alueelle käyttää talineritystä hillitsevää voidetta ja muualle normaalin ihon kosteusvoidetta. Ihon kuorinta poistaa ihon pinnalta kuolleita ihosoluja ja avaa tukkeutuneita talirauhasia ehkäisten näppyjä sekä supistaen hieman huokosia. Siksi suosittelisin L’Oréal Paris Perfect Clean –puhdistutstuotteen kokeilemista. Mukana tuleva pehmeä puhdistustyyny kuorii ihoa sopivan hellävaraisesti. Kasvojen puhdistus poistaa ihon pinnalta ilmasta tullutta pölyä ja likaa, hikeä sekä hilseileviä ihosoluja, ja sen jälkeen käytettävä ihotyypille sopiva kasvovesi täydentää puhdistusta ja tasapainottaa ihoa. Rasvoittuvan ihon, usein alkoholipitoinen kasvovesi, supistaa huokosia, mutta myös kuivattaa ihoa. Sekaiholle sopii kevyt kosteuttava, lotiontyyppinen voide, joka ei tuki huokosia, mutta kosteuttaa, tasapainottaa ja suojaa ihoa ulkoisilta tekijöiltä. Esim. L’Oréal Paris Triple Active -sarjan Balance-kasvovesi ja normaalille sekä sekaiholle tarkoitettu päivävoide saattaisivat tasapainottaa ja kosteuttaa. Enemmän rasvoittumista hillitsevän L’Oréal Paris Pure Zone -sarjan tuotteita voisi käyttää rasvoittuvalle alueelle esimerkiksi kuuriluontoisesti. Kuivemmat alueet saattavat ainakin pakkasilla tarvita täyteläisempääkin voidetta, jota ei kannata laittaa rasvoittuvalle alueelle. Hyvä esimerkki hieman täyteläisemmästä kosteusvoiteesta on ihoa ravitseva L’Oréal Paris Triple Active Nutrition. Ellei säännöllinen perushoito riitä, voidaan tarvita aknen lääkevoiteita.

Vierailija

Syön tällä hetkellä antibioottiakuuria ihoon sekä käytän lääkärin määräämää kuivattavaa voidetta. Minusta tuntuu kuitenkin, että voide kuivattaa ihoani liikaa ja vain lisöö entisestää näppylöitä. Onko tämä mahdollista? Olen lopettanut voiteen käyttämisen. Sain kevyempiä ihon hoitotuotteita (pesuun Aqualan, voiteeksi humektan) kuivattavan voiteen vuoksi. Nyt kun en kuitenkaan käytä kuivattavaa voidetta, koska se tuntuu vain pahentavan ihoani, pitäisikö ihon hoitotuotteita vaihtaa. Onko tuo aqualan sopiva epäpuhtaan ihon puhdistukseen? Minulla on herkkä, helposti punottava ja kiristävä iho. Millaista kasvovettä Aqualanin kanssa kannattaisi käyttää?

Vierailija

Ongelmanani on yht'äkki' syntyvät ja lisääntyvät näpyt lähinnä kaulan- ja yläselän alueella jonkin verran myös olkapäillä.
Eivät oikeastaan tunnu varsinaisilta finneiltä, mutta tuo häiritsee itseäni. Pukeutumisenkin suhteen. Ei avonaisempia kaula-aukkoja ja olen peittelemässä itseäni näiden alueiden suhteen.
Vaikka kuinka olen puhdistanut ja rasvannutkin niin ei tunnu auttavan yhtään.
Olen jo harkinnut meneväni ihotautilääkäsillekin.
Vaivani alkaa syömään aikalailla jo naisellisuuttani. Häpeän kroppaani tältäosin.
Mikä tähän voisi auttaa??

Vierailija

Kävin ihon kemiallisessa kuorinnassa tammikuun lopussa. Kokemus oli aika rankka mutta olin varautunut siihen. Haluaisin pitää ihostani jatkossa todella hyvää huolta- Mitä tuotteita suosittelisit käytettäväksi jotta ihoni pysyisi hyvänä? Kuinka tärkeää on aurinkorasvan käyttö kuorinnan jälkeen? Ihoni on ohut ja herkkä, punoittaa helposti, kuorinnasta tehtiin ns hellä kuorinta.

Vierailija

Millä tavoin ihoa kannattaa hoitaa 25-vuotiaana? Lähinnä jos haluaa ennalta ehkäistä ihon vanhenemista. Mitä tuotteita on hyvä käyttää, koska liian vahvoja rasvoja tai muuta en halua naamaani laittaa.

Minulla on melkoisen normaali ja virheetön iho, eli varsinaisia ongelmakohtia ei ole.

-Anette

Vierailija

Heippa!
Ongelmani on kasvojeni iho. En oikein tiedä millainen ihotyyppi minulla on, koska talvisin ihoni on kuiva poskista, mutta kiiltää nenästä ainakin. Käytän herkälle ja kuivalle iholle tarkoitettuja tuotteita. Kesäisin ihoni monesti rasvoittuu herkästi. Ihoni myös punoittaa herkästi.
Ihoani hoidan kasvojenpesuaineella ja siihen sopivalla kasvovedellä. Sen jälkeen levitän herkälle iholle tarkoitettua rasvaa. Tämän teen siis aamuin ja illoin. Ihoani kuorin kerran kahdessa viikossa.
Vaikka syön hyvin, juon vettä riittävästi, nukun ja liikun niin silti tulee finnejä. En tiedä enää mitä tekisin. Olen harkinnut menemistä lääkärille, mutta en tiedä onko ihoni kuitenkaan niin paha.
Syön siis e-pillereitä ja ihoni on parantunut jonkun verran niiden ansiosta.

Vierailija

Moikka!
Mulle jää tosi helposti ihoon punaisia jälkiä, jos nypin ihoani. Ne haalistuu tosi hitaasti. Nytkin mulla on ollu pari kuukautta ihossa muutamia punaisia jälkiä, jotka ei oo mun mielestä haalistunu yhtään. Onko jotain keinoa, millä niistä pääsisi nopeammin eroon? Ne kyllä ajan kanssa lähtee, et niistä ei oo ainakaan aikasemmin arpia jäänyt. Mutta se tosiaan vie aikaa.

Vierailija

Säännöllinen ihonpuhdistus aamuin ja illoin, sekä ihohuokosia supistavan kasvoveden käyttö on paikallaan, jos iho on rasvoittuva ja ihohuokoset kookkaita. Mikäli ihohuokoset tukkeutuvat herkästi, eli ilmaantuu mustapäitä tai ihonalaisia talitukkeumia, ei alkoholipitoista supistavaa kasvovettä kannata käyttää, vaan puhdistaa talinäpyt vaikkapa kosmetologin tekemän ihonpuhdistuksen avulla. Esim. L´Orealin Pure Zone -puhdistusgeeli sisältää salisyylihappoa, joka myös poistaa tukkeumia. Jos näppyjä ei tule, mutta huokoset ovat kookkaita, niin kannattaa kokeilla normaalille- ja sekaiholle sopivaa L’Oréal Paris Perfect Clean –puhdistusgeeliä, jonka mukana tulee hellävarainen puhdistustyyny. Ihon kuorinta kerran viikossa tai parin viikon välein auttaa myös puhdistumaan ihohuokosia. Dermaroller-eli mikroneulaushoidolla on myös ihohuokosia pienentävä vaikutus. Meikkivoiteista mm. L´Oreali Paris’n Matte Morphose peittää laajentuneet ihohuokoset hyvin.

Vierailija

Hei!
Olen 22-vuotias ja minulla on tosi paljon mustapäitä. Suurimmat on nenän ja poskien alueella, mutta myös muualla kasvoilla niitä on paljon. Olen kokeillut monia mustapäille tarkoitettuja tuotteita, mutta mikään ei ole poistanut niitä. Joistakin tuotteista kasvoihin on ilmestynyt paljon pieniä finnejä ja olen joutunut lopettaa tuotteiden käytön, koska olen pelännyt aineiden olevan liian vahvoija iholleni.

Koska mustapäille tarkoitetut tarralaput on niin kalliita olen kokeillut liivate-maito lappua (http://www.youtube.com/watch?v=-bjOB4zS0uE), siihen lappuun ei kuitenkaan jäänyt näkyvästi mustapäitä, kuten tarralappuun, mutta iho tuntui sileältä käytön jälkeen. Luuletko, että tuo liivate-maito lappu on tehokas? Tai voiko se kenties olla haitaksi iholle? Mitä tuotteita suosittelisit minulle? En tiedä mikä ihotyyppi minulla on, sillä yksi kosmetologi sanoi mulla olevan seka tai raskainen iho, kun taas toinen sanoi minulla olevan pintakuiva iho.

Minkälaisia voiteita voisin käyttää ehkäisemään ihon ennenaikaista vanhenemista. Kuulun niin sanottuihin auringonpalvojiin, joten pelkään ihoon muodostuvan ryppyjä nuorella iällä. Käytän nyt vaan normaalia nuorelle iholle tarkoitettua kosteusvoidetta ja silmänympärysvoidetta.

Kysymys

Kysymys ihoni on laseroitu plastiikkakirurgilla. Mitä tuotteita kannattaa käyttää sen jälkeen? Ei mitään huippukalliita. Mikä olisi hyvä puuteri. Kuivalle iholle. Ei paksua eikä liian tummaa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat