Hammasraudat aikuisena

Vierailija

Olen 19 vuotias nainen. Olen päättänyt aloittaa oikomishoidon, hammasraudat tulevat keväällä suuhun..

Onko teillä kokemuksia hammasraudoista aikuisena? Minun hammasraudat tulevat olemaan ns. rautakiskot. Koko processi peloittaa minua, ja välillä iskee ahdistus.. Olisi kiva kuulla kokemuksia ja ajatuksia tästä aiheesta :)

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Itse täytän 21 tänä vuonna ja olen kuukauden päästä menossa aloittamaan oikomishoidon. Itselläni hampaissa on ns. kosmeettinen häiriö, eli hampaat ei ole suorassa rivissä vaan etuhampaat on vääräissä asennoissa, mutta purentaan tällä ei ole mitään vaikutusta.

Aloitin oikomishoidon esivalmistelut jo viime elokuussa, kun minulta poistettiin kaikki viisaudenhampaat, kaksi leikkaamalla ja kaksi ihan vetämällä. Nuo viisurit aiheuttivat oikomisen tarpeen, sillä toinen alaviisaudenhampaistani oli suussani kirjaimellisesti kyljellään, joten se vei liikaa tilaa ja painoi muut hampaat menemään päällekäin. Nyt sitten minulta luultavasti lähtee vielä yksi alaetuhammas, sillä se on työntynyt niin paljon eteenpäin ettei sitä välttämättä saa tungettua takaisin. Sen jälkeen muut hampaat vedetään kiinteillä raudoilla yhteen.

Kyllähän se kieltämättä hermostuttaa, en nyt ihan älyttömästi tuosta hampaiden poistosta pidä. Sitä ehkä kuvastaa se, että kun hammaslääkäri totesi, että leikkaushaavat on parantuneet tarpeeksi ja antoi luvan soittaa oikojalle, minulla meni siihen puhelinsoittoon yli kuukausi. Kyllä se kipu pelottaa, mutta molemmat siskoni, joilla purennan takia on ollut raudat, ovat sanoneet että ei se satu, särkee lähinnä parina ekana päivänä.

Vierailija

Mäkin olen nyt kartottamassa josko saisin alotettua oikomishoidon tän vuoden puolella. Mulla myöskään ei ainakaan ole koskaan todettu minkäänlaista purentavikaa, vaikka itse sitä olen hieman epäillytkin, joten kyseessä on kosmeettinenoikominen. Mulla on toinen etuhammas vinossa, mikä häiritsee mua ihan mielettömästi! myös jotkut muun hampaat on vähän vinksallaan mutta toi etuhammas häiritsee eniten.

Itseäni kiinnostaa että oletteko menossa yksityisen vai kunnallisen puolen kautta oikomishoitoon? entä minkälaista hinta-arviota prosessista on annettu? Itse olen opiskelija ja tarkoituksena olis rahoittaa prosessi lähinnä opintolainalla ja säästöillä (joita toivottavasti kertyy kesän aikana enemmän).

Vierailija

Itse olen menossa yksityiselle, kunnalliseen hoitoon on liian pitkät jonot. Yksityiseenkin jouduin jonottamaan 4kk. Kuulema hinta tulee olemaan siinä 1000-2000€ välillä riippuen ihan siitä, miten kauan oikomiseen menee ja miten paljon toimenpiteitä tehdään (esim. lähteekö se yksi hammas vai ei). Kallistahan se tulee olemaan, mutta onneksi porukat maksaa.

Itseänikin häiritsee se oma törröttävä alahammas ja siksi tähän ryhdyn. Olen jopa hommannut itselleni palkinnon ja motivaation tehdä tämä homma nyt pois alta. Ostin hammaskorun, jonka laitatan sitten, kun hampaani ovat suorat ja kauniit :)

Vierailija

Hei!

En nyt ihan sovi joukkoon, mutta tsemppaanpahan kumminkin;

Ite sain hammasraudat (rautakiskot) ennen yläasteelle menoa, taisi olla juuri 6. luokan kesälomalla, kun sain ne. Voitte olla varmana miten siinä iässä stressasi ne raudat, otti itsetunnolle pahastikkin. Sain kuullakkin niistä raudoista kaiken näköistä kuittailua. Mutta nyt... siitä on melkein kuusi vuotta kun raudat olivat suussani (alhaalla sekä ylhäällä yht. 3 vuotta), olen niin onnellinen, että päätin ottaa ne raudat ja kärsin sen kuittailun, koska nyt hampaat ovat niin nätit ja suorat. Eli rohkeutta vaan ja jos joku vielä teidän/meidän iässä aukoo päätä raudoista niin muistakaa että ei sitä tarvi kestää ku se 1-3 v.

Ei se satu, pieni paine ns. kiristyksien jälkeen saattaa olla.

Vierailija

Ei liity aiheeseen kauhean hyvin, mutta itselle sanoivat paikallisessa arvauskeskuksessa ollessani 17, että minulla on aika paha purentavika ja tarvitsen hammasraudat. Ihmettelin erittäin suuresti, koska mulla on suorat hampaat ja ok purenta. Kun lähdin toiselle paikkakunnalle ja kävin siellä hammaslääkärissä, kysyin raudoista. He hämmästyivät ja sanoivat, että ei sulla mitään purentavikaa edes ole, että ei sun tartte laittaa rautoja paitsi jos itse haluat:D

Halusin vaan kertoa, että joskus hammaslääkärit koittavat ilmeisesti rahastaa ihmisiä:D Kannattaa käyttää omaa järkeään välillä. Enkä tarkoita nyt että tässä keskustelussa kukaan olisi turhaan pitänyt rautoja, kerroin vaan oman tapauksen.

Vierailija

Minullakin nuo hammasraudat ovat suurimmaksi osaksi komeettinenoikominen.

Minä käyn yksityislääkärillä. Hammas raudat tulevat olemaan suussa 1-2 vuotta ja hinta on 4000 €. KALLISTA! Mutta olen aina halunnut kauniit hampaat, ja kerran sitä eletään. Minullakin on mielessä hankkia hammaskoru kun hampaat ovat kunnossa :) en malttaisi odottaa!

Vierailija

Mulla oli lukioiässä (n. 16-19 v.) hammasraudat, osan ajasta just sellaset rautakiskot. Emmin oikomishoidon aloittamista aika pitkään, mutta näin jälkeenpäin olen todella onnellinen, että suostuin oikomiseen. Aika hintava prosessi se oli, mutta mielestäni oli ihan jokaisen euron arvoista. Minusta se, että kärsii joitakin vuosia raudoista on aika pieni juttu verrattuna siihen, että saa - toivottavasti - loppuiäkseen suorat hampaat. Rohkeasti vaan raudat rouskumaan!:)

Vierailija

Huh, voi teitä onnekkaita joilla nuo raudat ei sattunu. Mulla oli joskus 7. luokalla raudat, semmoiset kiinteät, en tiedä mikä niitten oikea nimi on. Ja se 1½ vuotta jonka niitä käytin oli yhtä tuskaa.. Just kun niihin rautoihin tottui eikä enää sattunut koko aikaa niin niitä kiristettiin uudestaan ja taas pari viikkoa hirveät kivut. Pari ekaa päivää kiristyksen jälkeen oli syöminenkin vaikeaa.. Ja sen lisäksi raudat aiheutti minulle jatkuvasti aftoja, niin että jos rautojen kiristys ei sattunut niin sitten suu oli kamalan kipeä aftojen takia :S

Mutta minulta poistettiin silloin pari hammasta ja raudoilla vedettiin niitä koloja umpeen, se voi olla vähemmän kivuliasta jos hampaat on vaan vinossa ja niitä korjataan.. En halua pelotella, tuli vaan mieleen omat kokemukset tästä.

Vierailija

Jos ongelmana on kulmahampaiden välinen alue eli 6 etummaista hammasta suosittelen tutustumaan Inman Aligner -hoitoon. Oikomiskojetta pidetään min. 16 tuntia päivässä ja raudat saa siis tarvittaessa pois suusta. Myös hoitoaika on kohtuullisen lyhyt, esimerkiksi minulle ennustettiin noin 4 kk kestävää hoitoa. Hintaa tällaisella lystillä on noin 2000 euroa joten eroa "rautakiskoihin" ei juuri ole. Suosittelen todellakin kaikille! Itselläni on takana reilu kuukausi rautojen kanssa ja ero on jo nyt aivan selvästi huomattavissa, vaikka matkaa on tietenkin vielä toivomaani tulokseen :)

Vierailija

Minulla oli raudat myös pelkästään kosmeettisista syistä. Yksityisellä kävin, hinta-arvio oli 2000-2500e , en osaa tarkkaa summaa sanoa mikä lopulliseksi tuli, mutta luultavasti jotain tuota luokkaa.

Sain aluksi yöraudat, joita pidin puolisen vuotta ja hammasraudat oli sen jälkeen hieman alle vuoden. Aika meni loppujen lopuksi nopeasti, vaikka eihän niiden pitäminen mitään mukavaa ollut. Mutta näin jälkeenpäin olen erittäin tyytyväinen päätökseeni ja suoriin hampaisiini! =)

Vierailija

Hei Vaan kaikille. Itse olen 42 vuotias ja aloitettu oikomishoito. Nyt kuminauhat suussa ja hammasraudat ylös piakkoin ja alas veilä keällä eili molemmissa hampaissa sit yhtäaikaa. puolitoista-kaksi vuotta ja sitten leikataan sekä ylä että ala leuat. Ei mikään pieni proessi ja vielä tällä iällä. Mut ehkä sit nautitaan loppu elämä vaikka nut kärvistellään muutama vuosi.. Ei muuta kun odotellaan 

Vierailija

Itse 22-vuotias ja sain kk sitten hammasraudat ylähampaisiin ja nyt tulevana tiistaina saan raudat myös alahampaisiini :D Nää raudat ei mielestäni ole ollenkaan niin pahat kuin mitä aluksi ajattelin. Muutaman päivän kiristämisen jälkeen kipeet ja jonkin verran ikeneen hankaavat, mutta sehän kuuluu vaan asiaan. Positiivista on myöskin se, että tässä iässä ei ole kukaan enää tuomitsemassa/nauramassa asialle vaan kaikki ihmiset ovat ymmärtäneet hyvin. Oikomisena minulla käytetään valkoisia hammasrautoja ja lankoja, joiden väri on kuitenkin hieman kulunut varsinkin etuhampaiden kohdalla, mut ei haittaa. Kerran kk on käynti hammaslääkärillä, jolloin kiristetään rautoja. Huhhuh vaikka tuntuu vieläkin pahalta katsoa omia vinoja hampaita peilistä, tuntuu toisaalta hyvälle, että ehkä jo muutaman kuukauden-puolen vuoden päästä näkee merkittäviä muutoksia :) Alustavasti minulle sanottiin, että vuosi-1,5v kestää oikomishoito, mutta eipä sillä nin väliä kuhan saan semmoiset hampaat, että kehtaa hymyillä vapautuneesti häpeilemättä. Hinta-arvio semmonen 4000-5000euroa. Itsellä tosiaan purentavika ja ahtauma alalegoissa. Ja en tosiaan tiedä miten ajauduin Cosmopolitanin sivuille... :D

Vierailija

Olen itse menossa oikomishoitoon ja hinta-arvio noin 2800 euroa, onneksi raudat ovat valkoiset ja kiinnikkeet läpinäkyvät. Hammaslääkäri kertoi, että noin vuodessa voidaan saada koko homma pakettiin, mutta se on hyvin yksilöllistä. Itselläni on purenta virhe ja esteettinen haitta. Tosi kallista lystiä, mutta onneksi kisko vaihdetaan noin kuuden viikon välein joten koko potti ei tule kerralla maksettavaksi vaan noin vuoden sisällä tuo koko summa.

Vierailija

Olen 24-vuotias, ja minulla on nyt ollut kiinteä oikomiskoje (läpinäkyvä) noin 7 kk ylähampaissa ja 2 kk alahampaissa. Yhteensä oikominen kestää n. 2 vuotta, eli vuoden ylähampaissa ja puolitoista vuotta alahampaissa (alahampaisiin laitettiin raudat tuon 6 kk myöhemmin kuin ylös).

Halusin raudat pääasiallisesti esteettisistä syistä, mutta ovat ihme kyllä auttaneet yhteen jos toiseenkin vaivaan (niskakivut ja kuukausittaiset migreenit ovat vähentyneet oikomishoidon aloittamisen jälkeen, johtuen siis siitä että yöllinen narskutteluni on lieventynyt).

Hinta-arvio 3200€ Turussa yksityisellä, mutta erissä n.100-200€/kk. Hinta riippuu oikomishoidon kestosta. Isoimmat yksittäiset kuluerät on brakettien asennukset, mitkä maksaa siis n. 600€/leuka. Tämän jälkeen kuluja muodostavat kuminauhojen ja oikomiskaaren vaihtamiset kuukausittain, mitkä tosiaan maksavat n. 100€/leuka/kerta. Lisäksi minulta poistetaan yksi alahammas, hinta n. 70-100€.

Itseäni nämä raudat eivät ole kauheasti haitanneet. Lähinnä monet kaverit jne. ovat olleet kateellisia, kun monet kuitenkin toivoisivat parempaa hammasrivistöä itselleenkin. Minulla alkoi näkymään selkeää parannusta jo parin kuukauden jälkeen, mikä on motivoinut. Uusien ihmisten tapaaminen on välillä tuntunut vähän epämukavalta, mutta lähinnä siksi että mietin itse että joko tyypit ovat huomanneet rautani, vai ajattelevatko kenties että hampaani ovat tosi keltaiset tms (nämä läpinäkyvät kuminauhat värjääntyvät usein loppukuusta ennen vaihtoa, mikä saa hampaat näyttämään aika keltaisilta). Lisäksi esim. työhaastattelujen voisin kuvitella olevan vähän tavallista epämukavampia rautojen takia. Normaalissa sosiaalisessa kanssakäymisessä ei haittaa. Monet miehet ovat jopa seksikkäinä pitäneet ;) 

Kipua ei juurikaan ole ollut, paitsi ylähampaiden brakettien asennuksen jälkeen. Tällöin noin 3 päivää hampaat olivat todella kipeät. Kuukausikäyntien jälkeen ei ole ollut kipua. Tämä on kuitenkin ilmeisesti yksilöllistä ja riippuu omasta hermostosta ja kipukynnyksestä. 

Vierailija

Hei, Vihdoin löysin kaipaamaani tietoa läpinäkyvistä raudoista. Kiitos! Olen 25 vee nainen ja miettinyt rautojen ottamista jo monta vuotta, mutta en ole saanut aikaiseksi mennä oikojalle asti kun ajatellut hinnan olevan niin kova. Nyt on häät tulossa reilun vuoden päästä ja haluan kauniin hymyn hääpäiväkseni.

Onko kenelläkään suositella Tampereelta hinta laatusuhteeltaan hyvää oikojaa? Itselläni on toinen etuylähammas vino ja ulos rivistä eli raudat ottaisin vain ylähampaisiin. Väljyyttä kuitenkin on että uskoisin oikomisen onnistuvan helposti ilman hampaiden poistoja tms. Onko kenelläkään ollut samanlaiset lähtökohdat kun olette lähteneet oikomaan? Kauan oikominen on kestänyt ja kustantanut? :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat