Raivostuttavat finnit !

Vierailija

Kasvoissani on jatkuvasti joka puolella finnejä, jotka laskevat itsetuntoani todella paljon. Jotkut finnit nousevat pintaan yhdessä yössä, ja ovat suuria sekä kirkkaanpunaisia. Olen yrittänyt niiden kanssa monia eri asioita:
- Jätin suklaan ja sipsit pois
- Erilaiset kasvonaamiot
- Ihon kuorinta (suolalla & jollain aineella)
- Puhdistusaineet
- Desinfiointiaineet
- Syväpuhdistavat tökötit
- Saunominen
ja paljon muuta, olen kokeillut. Onko muita vinkkejä?

Kommentit (14)

Vierailija

Itselläni oli sama ongelma vielä vuosi sitten. Kunnes aloitin syömään e-pillereitä. Aluksi tuntui että ne vaan lisääntyi ja paheni, mutta kun vaihdoin pillerimerkkiä, niin sen jälkeen kasvoni ovat olleet finnittömät. Itsetunto kohosi, kun ei tarvitse peitellä kasvoja!

Vierailija

Hoidan tällä hetkellä täysin samaa ongelmaa. Olen jo 21-vuotias, mutta finnit eivät vain tehneet loppuaan, niitä tuli jatkuvasti. Jätin eri ruoka-aineita pois ja kokeilin eri puhdistusainesarjoja. Apteekistakin tuli ostettua kolmea erilaista sitkeille finneille tarkoitettua puhdistussarjaa, vaan eipä auttanut. Kävin 19-vuotiaana ihotautilääkärillä, ja hän määräsi minulle Clindoxyl-nimistä geeliä (saa vain reseptillä) laitettavaksi kasvoille joka ilta parin kuukauden ajan. Finnit pysyivät poissa noin kuukauden siitä, kun geeli loppui. Nyt sitten viime lokakuussa menin uudestaan ihotautilääkärille, ja nyt syön antibioottikuuria, sekä käytän sitä samaa geeliä. Olen käyttänyt noita lääkkeitä siitä lähtien, ja finnit ovat tiessään. Sekä geeli että antibiootti loppuvat noin kuukauden kuluttua, joten kesään mennessä, kun lääkeaine on poistunut elimistöstäni, naamastani näkee, auttoiko kuuri. Vähän kyllä pelottaa, että mitä jos ne tulee takaisin taas, sitten on enää jäljellä kaikista voimakkain aknelääke.

Itsetunto on kyllä parantunut huomattavasti, kun ei enää tarvitse peittää joka välissä naamaa. Suosittelen kyllä ihotautilääkärillä käymistä. Antibioottikuuria ei anneta heti ensikädessä, koska ne ovat sen verran voimakkaita (itsekin voin pahoin melkein joka päivä, vaikka otan minimiannosta, mutta on kyllä sen arvoista), mutta jos miedot lääkkeet ei auta, niin sitten kyllä annetaan parempaa tavaraa. Ei tämän ongelman takia kannata kärsiä, kun siihen löytyy apu. Itseäni lähinnä harmittaa, että menin näin myöhään hakemaan ne lääkkeet, olisin voinut parantaa elämänlaatuani jo aikoja sitten.

Vierailija

Olen itse kokeillut KAIKEN maailmat apteekin geelit ja rasvat yms, jopa 2 vuotta antibioottikuurilla, ja olen jopa ostos telkusta tilannut kaiken maailman tököttejä. EIPÄ OLE AUTTANUT. Hetken nuokin asiat vaikuttivat mutta finnit tulivat kahta kauheampana takaisin. Antibiootit kuivattavat ihoa sisältäpäin, joka antaa hetken helpotusta mutta sitten iho puolustautuu kuivuuteen pommittamalla talilla, josta sitten syntyy finnejä. Ihon kuivatus finnejä vastaan on MYYTTI. Kosmetologi jonka luona kävin varoitti minua lääkkeistä mutta enpä kuunnellut. Onneksi olen sentään nyt saanut sen kuntoon! Muistakaa että jokaisella on eri ihotyyppi eli kaikki konstit eivät toimi kaikille. Minulle toimivat seuraavat asiat:

1. E-pillerit (merkiltään Diane Nova)
2. Kasvojen KOSTEUTTAMINEN!!! Oma toimiva merkkini on Mary Kay (ei liian tyyris ja toimii!) eli siis KUIVAN ihon kosteutussarja.. rauhoittaa ja silottaa ihon ulkoa päin. Olen käyttänyt viimeiset 2 vuotta enkä meinaa vaihtaa. Jos ihosi on rasvainen, on sillekkin iholle hyvä rasva joka on koostumukseltaan kevyempi. Löydä Lähin konsulentti marykay.fi (Samasta sarjasta mahtava on myös meikkivoide, peittää, hoitaa eikä pahenna)
3. Kunnon puhdistusaine, eli jos meikkaat pidä huoli että sinulla on tehokas meikinpoistaja joka ei kuivata kuitenkaan ihoa.( itse löysin apteekista Avene puhdistusgeelin (Turkoosi n. 15 € mutta riittoisa)
4. Tottakai ruokavalio.. en nyt kauheasti sitä "tarkkaile" mutten ahmi sipsejä, sokeria, mausteita. Vesi tekee tottakai hyvää.. ei alkoholi! ;)

5. Kosmetologi. TIEDÄN että se on tyyristä, mutta jätä pari uutta toppia ostamatta nii kyllä niitä pennosia löytyy.. Hoito jossa käytetään ns. lapiota, eli lapiolla "sulatetaan" tali pois, hoitaa arpia ja puhdistaa. Hoidoissa pitää käydä montakin kertaa putkeen mutta minulle jäi pysyviä tuloksia. Kävin aikoinani kun ongelma oli pattinen otsa. Nykyään otsaan harvemmin tulee yhtään mitään :)

Söin antibiootteja monta vuotta siinä toivossa että finnit katoaisivat. Kun sain isältäni (joka on lääkäri) yhtenä iltana soiton, sain kuulla että hän oli tutkinut lääkkeen ainesosia ja sieltä löytyi ainesosia jotka heikentävät luustoa. Lopetin lääkkeet samantien. Kärsin mielummin parista finnistä kun vaarantaisin koko kehoni!
Muistakaa että ei ne finnit yleensä koskaan katoa. Tärkeää on pitää huolta ihon hyvinvoinnista. Onneksi on meikkivoiteen sun muut keksitty, mutta muistakaa satsata kaikkeen mitä ihollenne laitatte!!
Tiedän että tämä kuulostaa kornilta, mutta valitsen mielummin pari näppyä naamaani kun ison nenän tai halvauksen tai muun sairauden!

Vierailija

Sama ongelma... Varmaan kymmenen vuotta ollut finninen naama ja nyt olen 20 vuotias ja edelleen niitä pukkaa... :D

Olen ajatellut että ehkä osa ongelmaani on ollut ihon liika puunaaminen- liian kuivattavat tuotteet ja liika ihon peseminen. Viime vuoden käytin shampoota ihon puhdistukseen, mikä ei ollut järin hyvä idea sillä shampoo kuivattaa...
Tämän lisäksi vielä neuroottinen finnien peittäminen meikkivoiteilla, peitevoiteilla, puutereilla ja varmasti ihoa erittäin hyvin tukkivalla pohjustusaineella. Tukossahan ihohuokoset sitten olivat. Nykyään olen yrittänyt rajoittaa kevyeen puuterointiin ja meikkivoiteeseen punaisissa kohdissa.
Ihoni on ilmeisesti todella herkkä, sillä KAIKKI tuotteet, joita olen tähän mennessä käyttäneet, ovat aiheuttaneet joko talin liikaeritystä tai ihon hilseilyä. Kaipa "se oikea" tuote voisi löytyä esimerkiksi apteekista, mutta ylimääräistä rahaa ei juuri ole... :/ (tosin esimerkiksi humektan tai erisan kosteusvoide ovat edullisia ja käyvät herkälle iholle)

Pari päivää sitten jälleen ihooni kyllästyneenä etsin vinkkejä kotikutoiseen ihonhoitoon, ja kuinkas kävikään: joillekin suolan ja oliiviöljyn seos on tarpeeksi puhdistava ja kosteuttava hoitokeino. Ja rasvoittuvalle ongelmaiholle siis!:o
Sen verran epätoivoinen olen joten kokeilin sekoittaa suolaa ja kosteusvoidetta, painelin seoksen kasvoille ja kosteusvoiteen imeydyttyä pyyhin suolan pois. Nyt on tosin vasta toinen päivä koetta menossa mutta iho tuntuu vähemmän taliselta kuin aiemmin... Joten jatkan kokeilua! ;)

Kannattaa kokeilla hellävaraisempia hoitokeinoja/tuotteita, sillä kova peseminen taitaa vain kuivattaa ihoa liikaa -> iho tuottaa yhä enemmän talia korvatakseen puutteen. Mutta kuitenkin tulehtuneet finnit joita sinulla kuulostaisi olevan vaativat ehkä sitten muita keinoja kuin "muuten vain" rasvainen iho.

Toivottavasti ihosi paranee...!

Vierailija

Onhan se totta, että nuo lääkkeet kuivattavat ihoa. Kävin pari viikkoa sitten kosmetologilla ja hän sanoi, että ihoni on todella kuiva. Hän neuvoi, että minun pitäisi laittaa kosteusvoidetta pari kertaa päivässä estääkseni liian kuivumisen. Olen nyt sen jälkeen rasvannut joka päivä sen muutaman kerran ja iho on paljon parempi. Minulle kosmetologi puhui paljon aknelääkkeistä, ja hän totesi ne ihan hyväksi keksinnöksi. Sehän riippuu ihan lääkkeestä, mitä sivuvaikutuksia aiheuttaa. Toiset heikentävät luustoa, toiset saavat voimaan pahoin. Vaikka yksi lääke olisi huono, se ei tarkoita, että kaikki olisivat. Antibiootit eivät aina auta, siksi odotankin jännityksellä aikaa, kun oma lääkitykseni loppuu.

Itse kokeilin yhdistää suolaa kosteusvoiteeseen ja jopa kasvojenpesuaineeseen (alunperin kosmetologien kikka puhdistaa ihoa mahdollisimman luonnonmukaisilla aineilla) muutama vuosi sitten. Minulla se ei auttanut. Kuten on jo aikaisemmin todettu, jokainen iho on erilainen ja siihen toimivat eri konstit. Toivottavasti joku apu löytyy :)

Vierailija

Joo olen myös kokeillut kuorintoja yms mutta en suosittele niiden käyttöä jos on tulehtuneita finnejä, se vain levittää ja pahentaa niitä.. kun kuorii ei kannata käyttää liian rajuja liikkeitä, eikä kannata käyttää mitään kuorivaa jokapäiväsessä pesussa.. kaverini käyttää sitä ja hänen naamansa ei parhaassa kunnossa ole.. eikä tahdo minun neuvojani kuunnella vaikka ihastelee ihoni hyvää kuntoa koko ajan.. :D

se on totta että lääkkeitä on paljon, mutta kuten KAIKKIIn antibiootteihin, kroppa tottuu niihin ja teho pikkuhiljaa laskee.. tottakai jos on oikeasti paha akne, siis sellaista sorttia että naama näyttää hapon polttamalta, silloin lääkkeet ovat melkeen pakolliset.. mutta pikku näppyihin kannattaa miettiä muuta keinoa..

Ja myös toden totta että liika meikkaus pahentaa! Itse löysin mahtavan meikkivoiteen jossa on myös hoitava ominaisuus, mainitsen sen vielä eli MARY KAY meikkivoide, itselläni on puolipeittävä joka on kyllä peittävä, mutta jos ei sekään tunnu peittävän tarpeeksi on myös täysin peittävä. Koostumus on hyvä, ei tarvitse laittaa paljoa eli mitään kauheaa maskia, ei tarvitse muita puutereita tai peitekyniä. Finnijen olemassaoloa ei voi peittää, ja ne kyllä näkyvät sieltä pakkelin altakin. Muistakaa antaa tulehtuneiden pattien antaa olla VAIKKA se kuinka ärsyttää, tiedän kokemuksesta, siitä jää vain kaksi viikkoa kestävä ruma rupi naamalle, puristakaa pois VAIN ne jotka pystyy puristamaan. Tiedän, tosi ällöä hommaa, mutta ne finnit eivät katoa ihon alle piiloon koskaan :) (kosmetologin neuvo)

Omat ystäväni ja silloinen poikaystäväni kertoi, että he ovat niin tottuneet ihooni että eivät sitä enää edes huomioi. Olin heidän mielestä ihan yhtä kaunis vaikka minulla olisikin otsassa pieni tai useampi patti. Ressasin yläasteella järjettömästi vaikken mistään pahalaatuisimmasta aknesta kärsinytkään.. se oli inhottavaa kun ei omassa kaveripiirissä kellään muulla ollut!

Ihonhoidossa pitää olla kärsivällinen, eikä laskea päiviä finnien katoamiseen. Kun se oikea konsti lopulta löytyy se mielenrauha ja itsetunto kohoaa. Jos omaat hyviä puolia kuten kauniit silmät, ihanat hiukset, hyvän pepun ja kauniin kropan, eivät finnit ota huomiota pois niistä ;)

Vierailija

Niin ja vielä se että jos raha tuntuu olevan ongelma, ottakaa yhteyttä vanhempiin. Itselläni oli onneksi vanhemmat jotka ymmärsivät kuinka paljon asia minua vaivasi ja masensi. Vaikka vanhemmat ovat eronneet, molemmat etsivät ja kyselivät konsteja tutun tutuilta ym. He olivat tukevia, henkisesti kuin rahallisesti, ja halusivat tottakai auttaa koska he näkivät että ongelma ei ollut mikään turhamainen "haluan vaihtaa tukan väriä" ongelma, vaan oikeasti asia joka voi pilata ihon ja jättää ikuiset arvet väärin hoidettuna ja vääriä tuotteila käyttäen! Puhukaa rohkeasti vanhemmille, vaikka olettekin 20 v tai enemmän, jos olette vielä opiskelijoita uskon että kyllä heiltä tukea löytyy jos vain sitä pyydätte. :)

Vierailija

Mulle alko tulla aikuisiän aknea, kun lopetin e-pillerit. Ainoa keino, joka siihen on mulla auttanut, on Basiron-voide. Se oli oikeasti kuin taivaanlahja, koska se on halpaa, riittoisaa ja se nitistää ja melkein hävittääkin isot ja kivuliaatkin finnit jopa yhdessä yössä. En lähde enää minnekään ilman mun Basironia!

Vierailija

Oon kokeillu kaikenmaailman tökötit läpi, mutta mikään ei tuntunut tepsivän, joteki tuntu että ne vaan lisääntyi ja lisäks niiden käyttely kävi hieman kalliiks. Sitte mä aloin pestä kasvot vain vedellä & saippualla ja sen jälkeen laittamalla Nivean kosteusvoidetta. Simppeli homma, ja mulla tää on ainakin toiminut parhaiten kuin mitkään muut tökötit. Melkein kaikki finnit on jo hävinyt, ihokaan ei ole enää kiiltävä.

Saippualla peseminen tietysti voi kuivattaa aika kivasti, mutta mulla sellasta ongelmaa ei ole vielä ollut. Itsetuntokin on kohonnut kivasti, kun ei tarvitse joka aamu peittää naamaansa hirveellä meikkikerroksella :D

Ihosta

V 10 Plus Lakritsi-seerumi on ihmeiden tekijä! Tippa finnin päälle ja voila: Finni on parissa päivässä mennyttä! Meidän teini-ikäinen käyttää myös otsien pikkunäppylöiden päälle ja on niin innoissaan hyvistä tuloksista, että osti omilla rahoillaan kaksi pulloa lakuseerumia. http://goo.gl/nhQ2Ye

Vierailija

Voisi käydä ihotautilääkärillä. Kannattaa myös koittaa jättää kaikki maitotuotteet hetkeksi aikaa pois ja katsoa jos muutosta tapahtuu. Nuorempana mulla oli hirveä akne, jätin maitotuotteet pois ja kuukaudessa jokainen finni oli hävinnyt!

Kosmetologi

Hyvä ihonpuhdistus ja antibioottikuuri jos muu ei auta! Apteekissa työtä tekevänä olen saanut hyvää palautetta eri tuotteista, mutta kuten yllä mainittiin, niin lakritsiseerumi v10Plus tuotesarjasta on yksi hyvä apu!

Myös kosmetologilla tehtävä perusteellinen ihonpuhdistus eli ei omin sormin puristelua!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat