KIRJOITTAMISESTA

Vierailija

Eli olisin kiinnostunut, en ehkä juuri tällä hetkellä mutta hieman myöhemmin elämässä, kirjoittamaan niin, että raapustuksiani lukisivat muutkin kuin minä itse. Voisin kuvitella kirjoittavani kolumneja tai muuta vapaamuotoista tekstiä kenties johonkin lehteen. "Treenaan" kirjoittamalla päiväkirjaa, ja yleensä äidinkielen kirjoitustehtävät menevät hyvin ja kehuja opettajilta on tullut.

Haluaisin kuitenkin pääasiassa saada teiltä vastauksia ja kuulla kokemuksia, onko kukaan esim. mukana tekemässä sanomalehden nuortenosiota? Tätä on hankala muotoilla, mutta pähkinänkuoressa minua kiinnostaisi kuulla kaikenlaisia kirjoituskokemuksia (etenkin jos kirjoituksiasi julkaistaan): mitä kirjoitat ja mitä varten (kolumni, kirjoitusprojekti jne.)
Vastauksien pohjalta voin sitten itse miettiä mitä jatkossa teen, sillä jotenkin tätä taitoa ja innostusta asiaan haluttaisi hyödyntää.

Kiitos etukäteen!

Kommentit (3)

Vierailija

Viestistäs on ehtinyt kulua tovi niin en tiiä seuraatko tätä enää, mut oon itse kirjotellut lehtiin (sanomalehtien nuortensivuille, suosikkiin) joten voisin kyllä kertoilla kokemuksistani, mut en jaksa alkaa raapustelemaan tähän jos et sit luekaan :D eli vastaile tähän tai laita vaikka meiliä turhaton@gmail.com jos vaan näät tän! Ja jos joku muuki kiinnostunut näkee tän ni mielelläni kertoilen :D

Vierailija

Juu oli aika hiljaista aluks mutta kyllähän mä tämän nyt näin:D Ja olen kiinnostunut lukemaan jos haluat kertoa asiasta tänne näin! Kiitosta, huippua että vastasit ja vastaat vielä lisää :)

Vierailija

Joo elikkäs oon nyt muutaman vuoden kirjotellut paikallislehden nuorten sivulle. Aloitin kolumneilla, siitä siirryin sitten pieniin kysymys-vastaus -muotoisiin haastatteluihin, levy- ja kirja-arvosteluihin, galluppeihin ja isompiin juttuihin. Tällä hetkellä mulla on oma viikottainen pieni palsta, ja teen muita juttuja mitä opiskeluilta kerkeän. Suosikkiin olen myös kirjoitellut, olin mukana Sinun Suosikki -projektissa (eli meitä oli 10 nuoren porukka joka teki toukokuun 2010 Suosikin) ja sen jälkeen olen myös tehny yhden aukeaman jutun Suosikkiin, taisi olla viime heinä- tai elokuun numeroon, en muista tarkkaan :D

Rakastan kirjoittamista ja kun lehdessä oli ilmoitus, että nuorten sivulle haettiin tekijöitä niin hain samantien. Silloin en vielä päässyt, mutta n. puolen vuoden päästä lehdestä otettiin yhteyttä että jos vielä kiinnostaa niin voin aloittaa, ja tottakai halusin :) Gallupit ovat jutuista ärsyttävimpiä, sillä kaupungilla randomisti kiinni otetuista nuorista on tosi hankala saada mitään muuta irti kuin "emmä tiiä". Haastattelut ovat mukavampia, sillä paikaksi voi sopia jonkun haastateltavalle sopivan ympäristön, jossa hän voi olla rentona eikä jännitä vastailemista niin paljon. Koitan myös rentouttaa tilannetta vitsailemalla ja muutenkin osoittamalla, ettei tätä tarvitse niin tosissaan ottaa. Juttukeikalle lähtiessä suunnittelen yleensä n. 20 kysymystä valmiiksi ja kirjoitan ne ylös, ja mukaan otan lehtiön ja kuulakärkikynän. Sitten alan vaan järjestyksessä kyselemään, ja jos jotain lisäkysymyksiä tulee mieleen niin ei niissä valmiissa kyssäreissä aina tule pysyttyä. Haastattelun jälkeen menen samantien kotiin kirjoittamaan juttua puhtaaksi. Ns. pääjutun tekemiseen menee yhteensä n. 3-4 tuntia, vähän riippuen aiheesta ja siitä, miten paljon materiaalia on saanut haastateltavasta irti.

Paras juttukeikka on ollut Suosikkiin tehty juttu Summeri-tv-ohjelman kiertueesta. Olin siis kaksi viikkoa mukana kiertueella ja pidin sieltä päiväkirjaa, mistä kokosin sitten jutun. Oli ihan älyttömän hauskaa! Toimittajan hommat voi siis todellakin viedä paikkoihin johon ei muuten pääsisi - olen myös ollut lentämässä purjekoneella ja jutellut puhelimessa Bullet for my Valentinen basistin kanssa :D Suosikin kautta pääsin myös esimerkiksi NRJ:n studioille Dossen haastateltavaksi ja Otavamedian seminaariin puhumaan.

Kysele vaan jos haluat jotain vielä tarkemmin tietää, tässä nyt oli vaan jotain yleistä mitä tuli mieleen! Noin yleisesti ottaen en voi kuin suositella lähtemään toimittajan työtä havittelemaan. Tampereen yliopistossa voi lukea journalismia, ja Turussa ja Helsingissä ainakin on ammattikorkeissa toimittajan koulutusohjelmaa. Toimittaja-alalla ei ole niin väliä, onko koulutus yliopistosta vai amk:ista tai onko opiskellut journalismia ollenkaan - tärkeintä on innostus, taito ja kokemus. Eli jos toimittajaksi haluat niin ala vaan lähetellä juttuja ja juttuideoita kaikkialle minne keksit! Tärkein vinkki on se, että jos kyselet lehdeltä että olisiko heillä tarjota töitä, niin 99% todennäköisyydellä vastaus on ei. Jos lähetät valmiin juttuidean, jutun raakaversion tai jopa valmiin jutun, mahdollisuutesi ovat paljon paremmat!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat