Vaihtarit 2011

Vierailija

Löytyykö joukostamme muita tänä vuonna vaihtoon lähteviä? Joko lukiota suorittavia tai jo korkeakoulutasolle ehtineitä? :>

Mä itse olen lähdössä kolmen kuukauden päästä Saksaan ERASMUS-vaihtoon, ja olisi kiva kuulla muiden valmistautumisprosesseista tai jo kertyneistä kokemuksista! :) Aiemminkin vaihdossa olleiden kertomukset ovat tervetulleita, mutta lähinnä olen etsimässä vertaistukea muista lähtöä vielä jännittävistä..;)

Aloitin myös kirjoittelemaan blogia aiheen tiimoilta, jos kiinnostaa: http://meinwendepunkt.blogspot.com/

Kommentit (8)

Vierailija

Mä lähin just helmikuun alusta Erasmusvaihtoon Belgiaan :) Et maininnut milloin olet lähdössä, mutta turha sitä on etukäteen liikaa jännittää..itsekin lähdin yksin, enkä ole mikään kovin sosiaalinen ihminen. Hyvin sitä kuitenkin pärjää, siinä missä vaikka vieraaseen kaupunkiin Suomessakin muuttaessa..englanti toimii onneks kaikkialla euroopassa eikä varmasti jää pulaan tällasen ohjelman puitteissa, missä opettajiin ollaan yhteydessä. Tietoa saa varmasti kun sitä vaan pyytää. Ensimmäinen viikko on takana ja tykkään kovasti :)

Vierailija

Tosiaan, huhtikuun alussa olen lähdössä. Yhden opiskelukaverin oli tarkoitus lähteä samaan paikkaan, mutta peruikin lähtönsä joulukuussa, ja siitä asti olen stressannut sata kertaa enemmän kuin mitään muuten varmaan olisin!

Viime aikoina muakin on alkanut Belgia kiinnostaa jostain syystä. Mutta noh, koska opiskelen pääaineenani saksaa, pitää kieliharjoittelu suorittaa joko Saksassa, Sveitsissä tai Itävallassa. Ja ehtiihän sitä myöhemminkin lähtemään uudestaan, vaikka työharjoitteluun.:) Missäpäin Belgiaa muuten olet? :)

Vierailija

Heips! Rekisteröidyin tänne Cosmoon varta vasten tän foorumin takia. Olis kiva kirjoitella tänne ennen lähtöä ja mikseipä sitten myös paikan päältä. Itse oon jo ollut kerran yliopistojen kahdenvälisessä vaihdossa Moskovassa (kevätlukukausi 2010), ja syksyllä olen lähdössä Yhdysvaltoihin Michiganiin vaihtoon. Mut hyväksyttiin sinne koko lukuvuodeksi, mutta en vielä tiedä, että olenko siellä sen koko ajan, vai vaan lukukauden. Saa nähdä sitten. :)

Vierailija

Vau, kahteen kertaan vaihdossa! Saatko sä tuohon USA:n reissuunkin jotain tukea tai apurahaa, vai pitääkö sun rahoittaa se itse? Mä stressaan tosi paljon noista rahajutuista, vaikka saankin jonkun verran apurahaa ja säästöjäkin on jonkun verran, ja perus opintotukeakin saan.

Sinänsä kiinnostais lähteä vaihtoon jonnekin muuallekin kuin vain Saksaan jossain vaiheessa, mutta varmaan raha on se ratkaiseva tekijä että onko sitten myöhemmin enää uutta mahdollisuutta..

Vierailija

Juu, ei meillä mitään rajoitusta ole sille, että montako kertaa saa mennä vaihtoon. Tosin mahkut on huonommat tulla valituksi, jos on jo aiemmin ollut. Ja kyllä, saan yliopistolta apurahan (1000 e). Ei mua oikeastaan juurikaan huoleta rahoitus, koska onhan siellä paikan päällä kuitenkin huomattavasti halvempaa kuin Suomessa. Sain myös jo kämpän hommattua, ja se on kalustettu, niin eipä tarvitse siellä päässä mihinkään huonekaluihin tai tavaroihin laittaa rahaa. Niin, ja olen menossa kesäksi Moskovaan töihin, joten siinä saa sitten tienattuakin ja voi laittaa säästöön esim. Amerikassa ympäriinsä matkustamista varten. :) Opintotuet saan tietty ihan normaalisti.

Tiesitkö muuten, että vaihtoon lähtijä saa korotettua opintolainatakausta? Luulisi sillä nyt ainakin pärjäilevän... Vai etkö halua ottaa lainaa? Kannattaa ottaa myös huomioon, että just esim. Saksassakin kaikki perusjutut kuten ruoka, hygieniatarvikkeet, vaatteet jne. on paljon halvempia kuin Suomessa. Kyllä sä varmasti pärjäät!

Vierailija

En tiennyt, että voi lähteä kahteen kertaan! Vitsi, jos tästä reissusta selviän hengissä niin lähden kyllä toistekin..;) tai toivon mukaan pääsen.

En nosta lainaa, yritän pärjätä ilman, ja tähän asti onkin onnistunut ihan hyvin. Ja vanhemmat varmasti auttaa, jos oikein tiukka paikka tulee, mutta oon normaalistikin sen verran pihi, että enköhän mä ite vedä luukut kiinni jos alkaa rahat hupenemaan.;) Ja tosiaan, kerran olen aikaisemmin käväissyt Saksassa, ja muistan kyllä pomppineeni onnesta vaatekaupoissa ja meikkiostoksilla kun oli niin halpaa.:D

Ruuan hinnasta en muista, mutta olen kuullut, että esim. hedelmien ja vihannesten kohdalla täytyy olla onnekas, että löytää mädäntymättömiä yksilöitä, eli Suomen Lidlit eivät ole läheskään sitä luokkaa mitä ne Saksassa on...

Asuitko muuten siellä Moskovassa jossain asuntolassa vai oliko sulla oma vuokrakämppä? Itse olen hakenut soluun, mutta vielä ei ole tullut tarkempaa infoa, monen hengen asuntoon minut tungetaan. Sen verran tuosta kimppa-asumisesta on kokemusta, että jos sattuu huono säkä niin eläminen voi käydä vähän hankalaksi.

Vierailija

Niin, kyllä ehdottomasti kannattaa lähteä vaihtoon toistekin, jos vaan pystyy ja kiinnostusta riittää. Kyllä se vaihto vaan tekee niin hyvää kielitaidolle, siitä ei pääse mihinkään. Ainakin itse koen, että kielitaitoni koheni huomattavasti. Tärkeää on vain yrittää olla puhumatta englantia ollenkaan, tai jos on pakko, niin mahdollisimman vähän. Itse tein tuon periaatepäätöksen Venäjälle lähtiessäni, eli puhuin paikallisten kanssa lähinnä venäjää, ellei joku sitten vaatimalla vaatinut, että haluaa puhua kanssani englantia esim. oman oppimisen vuoksi.

Asuin Moskovassa asuntolassa, joka oli mulle ilmaista yliopistojen sopimuksen vuoksi. Asuntola oli myös aivan keskustassa, vain 2 km Punaiselta torilta, joten kävi kyllä hyvä tuuri sen suhteen!

Siitä tulikin mieleen Amerikkaan lähtö. Löysin meinaan sieltä kämpän: aion asua vuokralla omakotitalossa kahden muun vaihtarin kanssa. Ihanaa, kun asiat on jo niin hyvällä mallilla ja selkeitä, niin ei tarvitse turhaan mitään stressata, kun kaikki on sitten valmiina siellä päässä.

Onko tuosta sun asumisjutusta mitään uutta tietoa, ootko löytänyt mitään "varmaa paikkaa"? Milloin sulla muuten tarkkaan ottaen on lähtö? Varmaankin aika pian, joten taitaa vähän jännittää... :D

Mua ainakin alkoi eilen jännittää, koska sain sieltä Amerikan yliopistosta kirjeen, jossa oli viisuminhakuohjeet ja -lomakkeet. Eli nyt olisi aika alkaa hoitaa paperihommia. Jaiks! Ja muutaman viikon päästä menenkin jo Moskovaan, ja siellähän aika menee tosi nopeasti, ja heti sen jälkeen koittaakin lähtö rapakon toiselle puolelle!

Vierailija

Äh, kirjoitin hirveän pitkän selostuksen ja nyt se hävis...

Mutta joo. Sain eilen tietää, että mulle on varattu huone kuuden hengen solusta.:D Vuokra on ainakin inhimillinen, mikä on hyvä juttu kun miettii, että maksan myös vuokraa Suomessa (kun asutaan avokin kanssa kaksiossa, niin ei voi oikein alivuokratakaan..;)). Mietityttää vähän, miten mä, ehkä ujoin ihminen ikinä, selviän semmoisesta! Ja kun kokemukseni kämppiksistä ei ole mitään best friends foreva-tyylisiä... Mutta asenteestahan se on kiinni hyvin pitkälti, joten avoimin mielin otan vastaan, mitä ikinä siellä kohtaankaan. Toivotaan nyt kuitenkin, ettei kämppikseni koostuisi pelkistä miehistä tai pissiksistä..;) Tai mistäs sitäkään tietää, jos vaikka sellaistenkin seurassa viihtyisin! :) Välimatkat kuitenkin ärsyttävät: google mapsin mukaan sekä koulumatka että matka keskustaan on kamalan pitkiä asuinalueeltani! Joudun kulkemaan siis bussilla, mikä ei ole lainkaan kiva juttu, koska oon ainakin ennen kärsinyt matkapahoinvoinnista. Talvisin se ei kyllä ole kovin paha, mutta jos nettiin on yhtään luottaminen, on vaihtokaupungissani jo melkein kesä...:)

Jännittää ihan kamalasti! 1. huhtikuuta olisi lähtö, eli jo kolmen viikon päästä! Vielä olisi paljon asioita hoidettavana, ja vielä enemmän niitä on siellä paikan päällä, kun pitää ilmoittautua kaupunkiin ja yliopistoon ja hankkia saksalainen pankkitili vuokranmaksua varten, ja suunnitella lukujärjestystä ja hankkia tavaroita sinne pikku huoneeseeni.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat